Annons

Extraljus Problem

1
Har monterat 3 xenon extraljus,dem fungerar med tändningen påslagen men när man startar motorn så blinkar dem bara när man slår på helljuset på bilen,original helljus fungerar som det ska.Det sitter ett SEPAB extraljusrelä monterat.Kan det vara för låg volt på tillslaget från helljuset när motorn är igång?
Annons

Re: Extraljus Problem

3
Gör en sökning i forumet - du måste koppla lite annorlunda mot vad man är van vid, eftersom Hyundai sätter strömbrytarna efter förbrukarna (på jordsidan) istället för som vanligt sätta dem innan förbrukarna (på ström-/batterisidan).

Jag såg ett kopplingsschema för extraljus någonstans under SM-avdelningen för ett tag sedan och om jag minns rätt är tråden flera år gammal...


Mvh
Johan B

Re: Extraljus Problem

4
Kopplar man + direkt från batteriet så fungerar extraljusen som dem ska.
Mäter jag vid helljus kontakten så är det 12,5 volt men mäter jag vid säkringen som är ditsatt till extraljusen så är det 14,4 volt där när motorn är igång.
Varför blir det bara 12,5 volt vid original kontakten och 14,4 volt vid extrasäkringen.
Hur ska jag koppla dessa extraljus för att få det att fungera som det ska?
Tacksam för tips.

Re: Extraljus Problem

6
Har kopplat via ett relä från SEPAB som är speciellt för bilar med canbus,har mätt vid vänster helljus och där kopplat in helljus signal på en gul kabel och minus på en svart kabel,
helljuset på santa fe är "pulsad"vilket ej märks när man mäter med en vanlig multimeter utan måste mätas med ett ocilloskop.Jag kommer att få mitt relä i slutet på dennna vecka
så får jag se om det ska fungera okej.