Annons

Hyundai sonata ojämn tomgång och varvar vid växling

1
Hejsan. Köpt en Hyundai sonata gls ex 02 nyligen. Rullat strax över 5000mil. (ägd av äldre herre). Även väldokumenterad.

Problem 1: Står bilen på tomgång så pendlar tomgång en aning både upp mot 1000rpm och ner mot 600rpm med en utgångspunkt runt 800rpm.

Problem 2: Om jag kör bilen sticker varvtalet iväg ca 500rpm varje gång jag växlar. Detta sker när jag släpper gasen paralellt som jag kopplar. Alltså normal körning. Detta fenomen har jag aldrig varit med om tidigare.

Problem 3: Om jag frikopplad bilen och varvar upp motorn exempelvis till 1500rpm och direkt släpper av gasen så tar det ovanligt lång tid för varvtalet att sjunka ner till tomgång. Det är nästan så att gaspådrag ligger kvar en stund innan den sakta lugnar sig. Enligt min mening ska den svara snabbt när jag släpper gasen helt.

Jag kan otroligt lite om bilar men jag känner att den inte borde bete sig riktigt såhär. Jag får även känslan att de 3 problemen jag beskriver ovan härstammar från samma felkälla. Värt att nämna är att den beter sig såhär både varm som kall i alla 3 fallen.

Finns det någon där ute som kan tänkas ha en susning vart jag kan börja felsöka eller vad felet kan tänkas vara? :)
Annons