Rent teoretiskt så borde det gå att få plats med dem i hjulhusen, åtminstone.
Dina fälgar = 7,5 tum, vilket innebär att 35 mm in i hjulhuset så sticker fälgarna ut 3,75 tum åt bägge hållen. 3,75 tum * 25,4 mm = 95.25 mm, vilket betyder att att hjulet sticker UT 60,25 mm (95,25 - 35) från fälgens anliggningsyta. (Inåt blir då 7,5 tum * 25,4 mm = 190,5 mm - 60,25 = 130,25)
Enligt bythjul.se så kan en SM ha 8,5 tum breda fälgar med ET 40. En liknande formel blir då 4,25 tum X 25,4 mm = 107,95 mm, vilket innebär att ett sådant hjul sticker ut 67,55 mm (107,95 - 40) från fälgens anliggningsyta. (Inåt blir då 8,5 tum * 25,4 mm = 215,9 - 67,55 = 148,35)
Om jag har tänkt rätt så innebär det att din 7,5-tumsfälg med ET35 sticker ut mindre både utåt och inåt jämfört med en 8,5-tumsfälg med ET40. Sen om "bythjul.se" har rätt eller inte, det är en annan femma.
Jag har ingen brådska med hjulen. Jag har originalfälgarna på nu, och tänkte dra på nya vinterdäck på dem om ett par veckor, dina sommarhjul blir aktuella att använda först i vår. Du får gärna dubbelkolla först, ingen brådska för min skull.
Om styrnings eller dämpargeometrin påverkas, med ett ändrat ET, det låter jag någon expert svara på.