Annons

Fixa rostigt drag?

1
Vad har ni för tips för att fräscha upp ett rostig drag? Jag testade på min Audi med Hammerite hammarlack, men tyckte att det återrostade ganska kvickt.

Det vore ngt att kunna köpa varmgalvade drag. Fast då höll de väl i evigheter... Nästa gång specialbeställer jag! :D Om det går...
Mitsubishi Outlander PHEV -14
Toyota Auris 1.8 HSD -13
Santa Fe (SM) -03 2.4 GLS Vision
Annons

2
Jag har också prövat med Hammerite hammarlack. Det funkar bra över sommaren och en bit in på hösten, men när våren kommer... :cry:
Hittills har jag inte kommit på nånting bättre än att så här års återigen ta fram stålborsten, borsta av rosten på dom synligare delarna och lägga på ny hammarlack. Har dock inte prövat med att först grunda med nån form av "rostätare" - vore kanske värt ett försök.

/BengtB
Nu CM 2007 Comfort-5 V6 Aut Satin Beige. Förut V6 GLS 2001 resp V6 GLS Excl 2004.

3
Minns draget på en av mina bilar. Stålborstade så gott det gick och sen penslade jag på svart riktig rostskyddsfärg 2 lager - höll jättefint.
S-F 2008 crdi exklusive automat, fabr monterad taklucka superior red

4
Krymplack, kanske?
Fördelen är att det skorviga underlaget knappast skämmer den färdiga ytan, nackdelen troligen att smutsen biter sig fast i ytskicket bättre än tidigare.

För egen del bryr jag mig inte så särdeles beträffande finishen, men höjer ett varnande finger för varmgalvanisering;

Påverkar tyvärr hållfastheten hos grundkonstruktionen och jag har för mig att det är lite besvärligt att beräkna exakt hur mycket; man måste alltså gå upp en hel del i dims på prylarna för att ha en acceptabel säkerhetsmarginal.
det är alltså inte i första hand snålhet vad gäller ytbehandling som ger oss alla dessa ytrostiga dragkrokar.



Swedefe
SM-CRDI 2002 22.500 mil
bytt mot
SM-CRDI VGT 2005 15.500 mil
bytt mot
CM-CRDI R 2010 15.500 mil and counting

5
Swedefe skrev:För egen del bryr jag mig inte så särdeles beträffande finishen, men höjer ett varnande finger för varmgalvanisering;

Påverkar tyvärr hållfastheten hos grundkonstruktionen och jag har för mig att det är lite besvärligt att beräkna exakt hur mycket; man måste alltså gå upp en hel del i dims på prylarna för att ha en acceptabel säkerhetsmarginal.
det är alltså inte i första hand snålhet vad gäller ytbehandling som ger oss alla dessa ytrostiga dragkrokar.



Swedefe
Iofs är det väl samma utmaning vid släpvagnskonstruktion så problemområdet borde vara välbekant. Det är ju klart att det är tajtare utrymmen att spela med under bilen.
Mitsubishi Outlander PHEV -14
Toyota Auris 1.8 HSD -13
Santa Fe (SM) -03 2.4 GLS Vision

7
Kallgalvaniserade mekaniska detaljer i respektive framdörr på Elantran för
3-4 år sedan(på sprayburk).Passade på då jag ändå rev dörrsidorna för
att fixa ett krånglande nyckelstyrt c-lås(verkstan begärde c:a 3000!).
Har inte öppnat dörrsidorna sedan dess men allt har funkat och inga tecken
på rost från dräneringshålen.

Hammarlack:
Har fått för mig att det finns ett piratmärke på marknaden.
Köper aldrig på lågpris.
Målade Elantrans plåtfälgar för två år sedan(dom hade spetälska)
(Genom åren kriminellt dålig lack-kvalitet på svarta plåtfälgar.)
Nu i vår upprepades jobbet.Fälgarna var visserligen inte rostfria men i
betydligt bättre skick än för två år sedan.
Den här gången genomfördes lackjobbet i tre steg:(efter rengöring)
1: Första varvet med förtunnad Hammarlack.I syfte att låta färgen tränga
in i porer och håligheter.
2: Andra varvet med original Hammarlack.
3: Klarlack på sprayburk.(För att smuts o salt inte ska få fäste).
Fälgarna blänker på ett nästan vulgärt sätt! Hoppas det här gör susen.

Fast det kanske är så att "En skitstövel kan aldrig döljas i frack"
(eget ordspråk)

Petroff 8)
Santa Fe V6 GLS Exclusive-02 svart.
Suzuki Samurai -97 svart.
Jeep Grand Cherooke-02 Svart

9
När jag fixade dragkroken på min santa nyss så körde jag med stålborste på maskin, sedan på med några lager rostätare som även skulle bilda någon skyddande hinna... Sedan drog jag på kallgalv och slutligen rostskyddsmassa.. Får väl se hurpass länge detta håller då jag gjorde det nyligen.... :) Men snyggt blev de.. :D (Finns bilder i min projekttråd.. ;) )
//Tobbe!
Glidarbilen; Santa Fe -01'a V6 Power! Missa inte min projekttråd! http://www.hyundai.nu/phpbb/viewtopic.php?t=2300
Rallybilen (frugans); Volvo 940 -91'a
http://www.garaget.org/Webbis