Annons
Välkommen till Hyundaiforum.se, ett oberoende forum för Hyundai i Sverige, här kan du diskutera allt om Hyundaibilar med andra likasinnade. Ha en trevlig vistelse!

Behöver min koppling bytas? (CRDi-R 2010).

Här resonerar vi om Santa Fe (CM), 2007-2012.
Användarvisningsbild

Trådskapare
sOFFe
Miniormedlem
Inlägg: 47
Blev medlem: 09 feb 2013, 08:21

Behöver min koppling bytas? (CRDi-R 2010).

01 nov 2014, 21:58

När jag köpte min Santa Fe CRDi-R 2010 i somras från Kvarndammen så hade den anmärkning på att kopplingen tar långt ner och hugger i dragläget och nu håller jag på att fundera på att åtgärda det. (Har alltid skruvat allt i mina bilar tidigare).

Så frågan är alltså om det är kopplingsbyte som gäller eller om det kan vara något annat? Och om bilen har Dual Mass svänghjul som isf behöver bytas samtidigt?
Hur mycket jobb är det med att byta koppling och behöver man specialverktyg till något? Hur mycket behöver skruvas loss? Ungefärlig tidsåtgång?

Bilen har nu gått cirka 17000 mil och jag har kört 1000 mil utan att problemet blivit värre.


Annons
Användarvisningsbild

Trådskapare
sOFFe
Miniormedlem
Inlägg: 47
Blev medlem: 09 feb 2013, 08:21

Re: Behöver min koppling bytas? (CRDi-R 2010).

02 jan 2015, 20:54

Någon som kan besvara någon av mina frågor?


Användarvisningsbild

Bjerven
Juniormedlem
Inlägg: 66
Blev medlem: 29 maj 2014, 12:01

Re: Behöver min koppling bytas? (CRDi-R 2010).

02 jan 2015, 23:09

Hej! Det var väl bara det första året som de hade det på diesel, och de flesta vart utbytta till enkla på garantin..

Sent from my GT-I9300 using Forum Fiend v1.3.


Användarvisningsbild

Indalsman
Lätt Forumberoende
Ort: Sundsvall
Inlägg: 545
Blev medlem: 05 sep 2008, 19:59

Re: Behöver min koppling bytas? (CRDi-R 2010).

08 jan 2015, 22:27

Du har dubbelmasse svänghjul på din bil.

När du byter koppling så byt allt inkl slavcylinder/urtrampningslager.
Svänghjulet är en svaghet och vid dom milen så skulle jag inte chansa att inte byta svänghjul, även fast det kostar en bra slant så är det värt det jämfört med att behöva riva allt igen senare pga missljud/slirande koppling m.m

Inga special verktyg behövs bara en massa tid och tålamod och en bra rygg... en billyft är verkligen att föredra och ha då också 1-2st växellådslyftar tillgängliga.


//PA (kör = Mitsubishi Colt 1,6 16V -93) f.d mekaniker på hyundai verkstad.
Användarvisningsbild

Trådskapare
sOFFe
Miniormedlem
Inlägg: 47
Blev medlem: 09 feb 2013, 08:21

Re: Behöver min koppling bytas? (CRDi-R 2010).

22 maj 2015, 20:12

Har fått offert på kopplingsbyte (lamell + tryckplatta + växellådsolja + differentialolja) på ~11800:- med arbete och allt material.
Arbete var cirka 4500:- och resten material, kopplingen var riktigt dyr!


Användarvisningsbild

Trådskapare
sOFFe
Miniormedlem
Inlägg: 47
Blev medlem: 09 feb 2013, 08:21

Re: Behöver min koppling bytas? (CRDi-R 2010).

31 maj 2015, 21:20

Har sökt på nätet och hittat två olika kopplingssatser som jag väljer mellan:

Sachs modell 3000 970 048 kostar 2335:- med moms.
LUK modell 626 3042 09 kostar 3120:- med moms.

Är dessa kopplingar likvärdiga eller motiveras LUK högre pris av att det är bättre kvalitet på något vis?


Användarvisningsbild

Trådskapare
sOFFe
Miniormedlem
Inlägg: 47
Blev medlem: 09 feb 2013, 08:21

Re: Behöver min koppling bytas? (CRDi-R 2010).

05 jun 2015, 20:20

Jag har nu beställt ett Sachs kopplingskit 3000 970 048 från Ebay av ett företag som heter "Idir Autotiele" i Tyskland.
Priset blev 2067:- med moms och frakt -jag återkommer med mer info när jag fått prylarna.

Har även fått pris från en annan fristående verkstad som kan byta den för 3500:- med moms om jag väljer att inte göra det själv.


Användarvisningsbild

Trådskapare
sOFFe
Miniormedlem
Inlägg: 47
Blev medlem: 09 feb 2013, 08:21

Re: Behöver min koppling bytas? (CRDi-R 2010).

08 sep 2016, 20:30

Har till slut tänkt ta tag i kopplingsbytet på Santa Fen och tänkte höra om det är något speciellt att tänka på vid kopplingsbytet då det är "OBS! Automatjusterande koppling" som det står på Sachs hemsida, vad menas med det?

Någon som har en arbetsbeskrivning på kopplingsbytet så skulle det uppskattas. :)


Användarvisningsbild

Trådskapare
sOFFe
Miniormedlem
Inlägg: 47
Blev medlem: 09 feb 2013, 08:21

Re: Behöver min koppling bytas? (CRDi-R 2010).

28 dec 2018, 11:38

Lång startsträcka på detta jobb men nu står bilen inkörd i garaget och väntar på att jag s kall sätta igång.
Sachs koppling och dubbelmassesvänghjul inköpt samt urtrampningsmekanism med lager.

Någon som kan ge en liten snabb genomgång på arbetet?
Demonterar man exempelvis hela hjulupphängningen med fjäderben och allt på förarsidan?
Något speciellt att tänka på med demontering av fördelningslådan?
Räcket det att lossa motorramen på förstasidan för att få ut växellådan tillräckligt?


Användarvisningsbild

Trådskapare
sOFFe
Miniormedlem
Inlägg: 47
Blev medlem: 09 feb 2013, 08:21

Re: Behöver min koppling bytas? (CRDi-R 2010).

30 dec 2018, 14:46

Nu har jag satt igång. Har tagit bort hela hjulupphängningen på förarsidan med drivaxel osv.
1. Fördelningslådans bultar lossade från växellådan och lite delad på. Kan den vara kvar med drivaxel och mellanaxel i under resten av arbetet?
2. Behöver något med avgassystem eller kylslangar eller liknande lossas?
3. Tippar man ner subframen först och sedan delar på motor/låda eller delar man först och tar ner ramen sedan?


Återgå till "Santa Fe (CM), 2007-2012"

Stöd WWF - Bli fadder!
Stöd WWF - Bli fadder!