Annons

ABS lampa börjar lysa vid + 70Km/H

1
Hyundai Coupe -98 16000mil

Symptom
ABS-lampan börjar oftast lysa när man passerar 70Km/h
Då slutar också ABS funktionen på bromsarna att fungera.
Vid omstart av bilen försvinner larmet och ABS-funktionen är tillbaka

Detta har jag testat
Jag har testat att kolla med min OBD2 checker men larmet försvinner när man startar om bilen (vilken min OBD2 checker kräver)
Alltså ingen ledtråd om vilken sensor som inte fungerar
Har kollat ABS-kransarna och rengjort dem och de verkar intakta
ABS kablagen verkar vara hela (inte spröda eller spruckna) till sensorerna
Höger bak ABS sensor är bytt av tidigare ägare
Bromsvätskor OK

Frågor
1. Vanligaste felorsak är det defekta sensorer?
2. På vilket sätt kan jag utesluta tex fram, bak , höger eller vänster ABS-sensorer?
3. Kan jag utesluta ABS-pumpen (ABS bromsar fungerar om lampan inte lyser och larmet kommer inte vid inbromsning)?

Behöver fler felsöknings tips... :(
Annons

Re: ABS lampa börjar lysa vid + 70Km/H

2
Hmmm...
Hittade ett forum där man hittat spruckna ABS-kransar vilket gjorde att felet kom i en viss hastighet
http://forum.saabturboclub.com/showthre ... m-h-9-5-05" onclick="window.open(this.href);return false;

Samt där felet kunde bero på olika dimensioner på hjulen på fram och bakaxel

Får kolla en extra gång på kransarna det låter ju troligast att felet kommer på grund av att kransen slungas ut vid en viss hastighet om den är sprucken?
:?:

Re: ABS lampa börjar lysa vid + 70Km/H

3
På dom där sitter ABS styrboxen i bagageutrymmet på högersida bakom panelen, prova att ta isär kontaktstycket till den och spraya kontakt spray och motionera kontaktstycket fram och tillbaka och sätt tillbaka det igen. provkör bilen sen igen och se om felet fortfarande är kvar eller om det försvann.

Väldigt vanligt på dom där kupeerna att det blir knasiga fel på ABS systemet pga dålig kontakt/krypströmmar i kontaktstycket där bak.

Väldigt knasigt att ha ABS hydralenheten i motorutrymmet och sedan ha styrboxen för det hela i bagaget på andra sidan bilen... men sådan är konstruktionen på dom.
//PA från Sundsvall - Åker i30 -11