Annons

Bilen startar inte+nu funkar inte knappen till centrallåset

1
Hejsan allihop, jag tänkte börja med att säga att jag är riktigt dålig på bilar, osäker på om det finns någon som är sämre faktiskt så ha tålamod med mig =)
Till problemet, jag har en hyundai Tucson manuell bensinare -05:a som för en och en halv vecka sedan(i samband med att det blev kallare och kom snö om det kan spela in) vägrade starta, jag provade med startkablar, jag har bytt batteri så den kändes "piggare" när jag försökte starta den, den "skakar" när jag vrider nyckeln men vet inte om det automatiskt innebär att startmotorn går runt, vet inte heller om där är gnista i tändstiften men tänkte att kan man inte bara byta dom i vilket fall som helst eller är det komplicerat?

Det är dom tipsen jag har fått från vänner, någon som har några andra idèer?

Ett annat problem som jag fick idag när jag tänkte testa igen var att det inte gick att öppna centrallåset med dosan utan öppnade med nyckeln och då (tror jag) larmet gick iång, har aldrig hört mitt larm och det var väldigt tyst, man hörde egentligen bara nåt som lät lite så jag kopplade ur + poolen från batteriet så slutade det.

Finns det någon som har några idèer? Hur hade ni tagit er till?

MVH