Jaha, den här månadens omröstning lyckades inte engagera speciellt många - mer än mig, då;
Jag har precis kommit ner så mycket i puls att jag kan formulera mig utan att fylla hela sidan med otidigheter och invektiv:
Jag såg nämligen reprisen av Motorist förra veckan där man skulle kora "bästa dragbilen för B-kort"... Have mercy!
Hela inslaget börjar med ett fetfel:
TråkDieden rullar in på en gårdplan med en Porsche Cayenne, tjejen som skall provköra skiner upp som en sol och Dieden frågar vad hon har för körkort;
"Vanligt B-körkort"
"Ja, då går den här bilen bort, den får inte dra någonting utan E-körkort"
Förlåt?
Klart som f-n att den får dra minst 750 kg; alla bilar och lastbilar får dra minst 750 kg, undantaget några små pyttebilar samt specialbilar där tillverkaren inte godkänner dragkroksmontage! Gahh!
Sedan plockar man fram bilen som hamnat sist i listan;
en SAAB 9-5 Ecopower, och lastar in häst i släpet - som råkar vara värsta sortens spånkorg; en enkelaxlad Värmlandsvagn
och dessutom med bommen iställd på en för den aktuella hästen helt fel höjd!
När man sedan kör fast i det faktiskt vettiga momentet
"Avfärd från tävlingsplats" ute på en åker så är jag inte speciellt överraskad - däremot blir jag det när man kopplar av det enaxlade släpet - som det skulle vara häst i...? En dödssynd!!!
Om man presenterat SAAB 9-5 som en bil totalt olämplig som dragfordon i sammanhanget så hade jag förstått det, men här framställs den som rätt okay, frånsett att den fastnar i körningen på fältet.
En spritbil som dragare - ha ha ha!
Ett sådant resursslöseri, ett sådant ohyggligt miljögriseri!
Hade det inte varit på plats att nämna att spritbilens bränsleförbrukning skenar till helt ofattbara siffror när den belastas???
Inte ett ord om bilens extremlånga bakre överhäng och hur det (inte) fungerar ihop med transport av levande massa och enkelaxlat släp!
För det man testade var körning med hästsläp - utan häst!!!
Det finns ingen chans i världen att simulera hur det är att köra släp med häst i - även om man skulle få för sig att snickra en ställning som placerar tyngpunkten för barlasten 1,25 meter upp i luften,
så är det fortfarande ingen häst!
En häst kan backa bak och sätta sig på bakbommen om den känner för det - skapandes baklast, negativt kultryck och rejält lyft av bilen -för att i nästa sekund generera momentant kultryck på flera hunda kilo och bottnad fjädring på bilen när han blir förbannad och kastar sig fram med bogen mot främre bommen.
Alltså är det ett fejkreportage - man säger i eftertexterna att hästen inte var med, och att släpet var lastat med torvbalar istället -men jag tvivlar; i åtskilliga av sekvenserna rör sig släpet som om det vore olastat.
Hur som helst är det ett sopigt, oinitierat skitreportage:
om man nu verkligen hade som mål att få fram en bil lämplig som dragare av släp maxade mot bilens dragvikt med B-körkort -
vore det då inte lämpligt att berätta vad de olika bilarna får dra???
Inte en siffra nämns, någon gång - mer än reglerna var E-behörighet behövs!
Om man satt hemma med ett släp redan invägt på låt säga 1,400 kg så fick man ingen som helst hjälp i val av bil.
Visst hade det varit intressant om man bemödigat sig att plocka fram den bil som drar allra mest på B-kort - ca 1,500 kg och ställt den mot andra som bara drar ca 1,000 kg?
Och, var fanns de populära SUVarna?
Och - åtminstone en bil med lågväxel borde väl redovisats, tillsammans med möjligheten att smyga fram med oroliga hästar hästar för den som har besvärlig utfart från gården eller rent allmänt är rädd om bil, häst och vagn?
Antar att redaktionen bedömt fakta som "jobbiga" och "temposänkande" - det är ju "känslor" man vill förmedla!
Men, med bara en knutta ambition kunde man hänvisat de verkligt intresserade till en hemsida där man kunde broderat ut texten!
Och att puffa för E-körkortet, samt alla de fördelar som följer med det var väl "moraliserande" och "pekpinnementalitet" kan tänka - sånt skall vi inte ha i vårt nya, fina program...
Tramset forsätter -
Volvo XC 70 med vridstark 5 cylindrig dieselmotor känns "ryckig" och "brummig"; "som en traktor" - jämfört med Subaruns 6 cylindriga bensinboxer
och XC 70 sägs vidare ha en "inkopplingsbar 4-hjulsdrift" - jo tjänare!
Tjejen föredrar automat vid släpvagnsdragning, och detta får stå okommenterat.
Hur utvärderingen slutar?
Jo, Subarun döms till vinnare!
En alldeles utmärkt dragbil i mina ögon; svindyr i inköp och drift visserligen, men domskälet som anges i programet är så uppefter väggarna vansinnigt att jag klöser ner tapeterna i ren frustration:
Bilen anses vara den bästa dragbilen för att den har en stor glaslucka som kan öppnas och eljusterbara säten som kan fällas ner - så man kan ligga och sola på tävlingsplatsen!
I ett nafs har man reducerat landets alla duktiga, ambitiösa och - faktiskt bilkunniga hästtjejer till läppspelande bimbosar!!!
Herregud så dumt!
Stupstock åt den ansvarige! Gatlopp år alla inblandare!!
Återinför spöstraff för allmänfarligt misshushållande av allmänna medel!!!
Låter tråden stå öppen lite till utifall någon vill komma till redaktionens försvar, men omröstningen är avslutad vid månadsskiftet med siffrorna 3-2 till Trafikmagasinets fördel.
Swedefe