Annons
Annons

Re: Fyrhjulsdriften?

2
Hej Zenon,

Vad är bra fyrhjulsdrift... det är ju inte nån Range Rover men bättre än jag trodde.
Att ha ett hjul extra som driver hjälper till väldigt mycket när det är halt. I kombo med bra markfrigång och stora hjul
tuggar det på bra om man kör med huvudet.

Det går leka på vintern med lite övning men oftast är det svårt då motorn i min 2 liters bensin-4a är för svag för lek (140 hk på 1600kg)
Jag tror det finns lite olika utrustning vad gäller vad som går stänga av.
Själv har jag inte nån anti-sladd, enbart anti-spinn.
Det jag kan göra är att välja 4wd lock och då går en elektrisk (tror jag) mellan-diff in så kraften tvingas 50-50 mellan fram- och bakaxel.
Detta hjälper till vid behov men då diff-spärr per axel saknas kommer fortfarande de hjulen med låg friktion att spinna.
Fast 2 hjul som spinner är bättre än 1 hjul som på en 2-hjulsdriven bil.
Ett tips jag inte hunnit prova än är att när man "sitter fast" oavsett anti-spin eller inte samt med eller utan 4wd lock är att medan hjulen slirar trycker man lätt på bromsen för att försvåra för det spinnande hjulet och därmed överföra mer kraft till det som har grepp.

Sedan kan jag koppla ur anti-spinn vilket är bra då den tar kraft ur motorn - ibland är det bättre med spinnande hjul...

I djup snö så som oplogat och höga snödrivor mm tuggar den på bra.

Om detta inte är svar på dina frågor så ställ några specifika...