Annons

brummande missljud

1
Jag har en Tucson från 06. den har snart gått 20 000mil. Nu har jag fått ett brummade ljud i bakvagnen som kommer vid ca 60-70km/h och försvinner då man börjar köra fortare. Ibland försvinner det för man svänger eller för att det blir uppförs eller ner först.. det är alltså inte konstant i 60-70.

Jag har kollat av en del saker. bland annat.

oljan i difen, ok
däcken är nästan nya, inte slitna konstigt, ok
ruckat i en massa plastkåpor, ok
Jag har varit under bilen och letat efter något som er onormalt ut..

jag har legat i skuffen och lyssnat och stundom är ljudet på vänster stundom på höger sida i bilen.

jag börjar bli gråhårig över detta..
Jag har haft en handbroms som har legat på till och från, vet inte om detta på verkar..

hjullagrena är bytta för ganska exakt ett år sedan..

Vad 17 gör man nu?

Det som ska tilläggas är att jag kör en del med AWDn i då jag kör hästtransporter och så..
Annons

Re: brummande missljud

2
Loggade in för för att kolla upp detta problemet.
Har försökt kolla efter det uppenbara, hjullager.
Men då jag inte kan påstå att det går att hör från nått mer specifikt än bak, samt att jag inte kan märka av nått annat hjullager relaterat problem så är jag tveksam.

kom du fram till vad det var på din bil?

Re: brummande missljud

3
Vet inte om det är så mycket action på detta forumet. :?
Men svarar mej själv.

Jag börjar misstänka att det i mitt fall är stödlager till kardan.
Är det någon här som vet i fall det är OK att köra utan kardan?
Kan man ta sönder nått om man gör så?

Lite besvärligt läge då det verkar som att lösningen om det är det, är att köpa en ny kardan.. vilket inte verkar vara gratis.

Re: brummande missljud

5
Kröp in under bilden och kände på kardan, gummit i stödlagret är väldigt mjukt, är flera mm flex när man drar i kardan.
Rätt eller trasigt?

Nån som vet om det går att köra utan kardan?
(Test köra för att höra om ljudet är kvar så man kan utesluta det.)

Re: brummande missljud

6
För framtida referens, jag ställde den på 4 pallbockar, skickade in en polare under bilen och gasade upp den i 100. De går bra, om man stänger av antispinn och blundar för deltaljen om att ev köra över en kamrat.

I alla fall, det var inte stödlagret som levde om, det är dock fort något annat av lagren "bakåt" som är boven.