Annons

Vägmätarsignal?

1
Jag fick med en Blaupunkt stereo med navigator. Till den går att ansluta signal från vägmätaren för att inte tappa bort sig i tunnlar och andra korta signalavbrott. Verkstan som monterade stereon visste inget, ändå var det en auktoriserad Hyundaiverkstad.
Finns det någon som vet var man kan plocka ut signalen från vägmätaren för att ansluta det till GPS'en?
Håkan, Eskilstuna
Annons

Re: Vägmätarsignal?

4
Har du fått ordning på detta?

Vad tycker du annars om navigatorn antar att det var Blaupunkt Freestyler du fick med... jag har isf samma modell men är inte alls nöjd. Gammal nav-skiva och trots kalibrering av olika inställningar navigerar den ofta fel (?). Radiomottagningen är också riktigt dålig =trist.

5
johansson_hakan > Lite mer info -
Blaupunkt modell?

Andreas > Lite mer info? -
Gammal skiva - från vilket år? Sat.antennens plac.?
När de gäller dålig mottagning på stereon -Tänker på om du har förnsterantenn eller som den nya Santan - pinne på taket?

- Själv har jag en Santa 05:a Blaupunkt E2 med satantennen placerat mitt vindruta utan något som skymmer och den funkar klockrent med 2004-2005-skiva.
Vad gäller radiomottagning som sker via den orginal inbyggda fönsterantennen, så är jag dock inte alls nöjd. Raspar o skrapar med jämna mellanrum, trots att jag bor nära tätort. Mottagningen verkar vara hyperkänslig, räcker med en liten kulle eller träd så "skrapar" det till. Har iofs. ännu inte mätt upp förstärkaren till fönsterantennen (som lär vara plac. bakom panelen under V bakre sidofönstret), men oavsett så funderar jag ändå på att sätta dit en "riktig" takantenn.
S-F 2008 crdi exklusive automat, fabr monterad taklucka superior red

Blaupunkt GPS

6
Navigatorn är första klassens sopor. Fast egentligen är det nog kartprogrammet som är boven. Min gata som jag bor på kallas för "icke framkomlig väg". Och för att komma dit måste jag hoppa med bilen från en viadukt ner till gatan som går under den.
Jag har en Garmin iQue 3600 GPS som är ljusår bättre. Dessutom går det att lägga in Lantmäteriets kartor i den. Ganska dyr, men mycket bra.
Jag har slutat använda Blaupunkten som GPS. Men som radio tycker jag den är bra, dessutom kan jag spela mp-3 på den.
Håkan J.

7
Fast egentligen är det nog kartprogrammet som är boven. Min gata som jag bor på kallas för "icke framkomlig väg". Och för att komma dit måste jag hoppa med bilen från en viadukt ner till gatan som går under den.
- I ditt fall helt klart ett mjukvarufel! En förutsättning för rätt vägval och övriga uppgifter, är ju att man använder sig av senast uppgraderade orginal programvara.
Vad beträffar navigatorns hårdvara inne i burken med rätt placerad tilhörande antenn, så är den varken bättre eller sämre än navigatorer av annat fabrikat.
Fördelen med navigatorer UTAN display är att man inte behöver ta "ögonen från vägen" utan kan koncentrera sig på körningen, framför allt i tät trafik och i tätort.
S-F 2008 crdi exklusive automat, fabr monterad taklucka superior red