Annons

Ny medlem från Citroen till Huyndai!

1
Skriver mitt första inägg här , skall om några timmar hämta min nya Santa Fe 2.7 V6 A4 Comfort-7 06. Det är den första Hyundai jag överhuvudtaget reflekterat över att köpa! Alla andra ser ju ut som något katten släpat in, lite öststatsstuk enligt min mening.
Iövrigt hoppas jag på ett problemfritt ägande, har i 30 år kört Citroen vilket jag troligen går tillbaks till när och om dom får upp släpvagnsvikterna.

Röstar troligen på MP eller V.:D
Tycker hög bensinskatt är bra liksom fastighetsskatten. :D

Hälsningar
Jörgen Jönsson
Villaägare i
Lund
Citroen C4 Picasso Exlusive 2014
Hyundai i30 CW 1,6 CRDi Aut Kombi Crystal White -10 0,71 l/mil :)
KABE Onyx GL KS B8 - 04 :(
Annons

2
Hej och välkommen hälsar en annan Jönsson! :wink:
Iövrigt hoppas jag på ett problemfritt ägande, har i 30 år kört Citroen...
Det ska bli kul att höra framöver vad du tycker om att äga och köra Hyundai. Problemfritt ägande är väl inte det första Citroen som bilmärke beskylls för...
Mitsubishi Outlander PHEV -14
Toyota Auris 1.8 HSD -13
Santa Fe (SM) -03 2.4 GLS Vision

3
Tack för välkommnandet

Ja du fördomar kan vara svåra att avliva apropå "Problemfritt ägande är väl inte det första Citroen som bilmärke beskylls för...".
Själv har jag inte haft några stora problem med mina Cittror, egentligen inga alls undantaget den sista ( senaste?) C5 V6 Aut Break 02. Det har varit lite småstrul, men allt har gått på garantin ända fram till dags datum. Tex skall alla C5 få nya bakluckor pga galvblåsor, trots att bilen är nästan 5 år gammal. Försök det med en Mercedes ( Huyndai??). Många av mina gamla bilar hade rullat mellan 20-30 tusen mil när jag bytt in dom. I huvudsak är det elektronikproblem l(äs Bosch, Siemens) tex tändspolarna, utegivare, öppning bakruta/ lucka osv som drabbat C5an. Då Huyndai förlitar sig beprövad (omodern) teknik är väl risken för barnsjukdomar ganska liten.
Sen får man väl se hur dom håller på lång sikt, om dom drabbas av Asiatiskasjukan ras vid 10 tusen mil, ja se där en annan svåravlivad fördom!
Hoppas jag åtminstone.

Jörgen Jönsson
Citroen C4 Picasso Exlusive 2014
Hyundai i30 CW 1,6 CRDi Aut Kombi Crystal White -10 0,71 l/mil :)
KABE Onyx GL KS B8 - 04 :(

4
Välkommen!

Kul att det kommer fler husvagnsdragare!

Även jag har en kort (5år) historia med Citroën, 23000 mil i en Xantia 2,1TD break, Kanonbil! :D

Och vi är fler här med liknande erfarenheter, eller hur Swedefe...

Men det är väl inte bara släpvagnsvikterna, utan även ekipagets tågvikt som begränsar Cittrornas dragkapacitet?
Bild

//Santacalus hade en V6 excl.-02
Husvagnsanvändare året runt
åker numera Passat 2,0tdi och ibland BTM Sprint eu-moppe

Välkommen!

5
Kul! Har just förnyat oss till en precis likadan!
Ett par kommentarer bara...
Vad i allsin dar är "galvblåsor" för något? "Småstrul"?
Efter att ha ägt/kört Mercedes i 25 år både privat och yrkesmässigt (som taxi- och bussförare) blev jag mycket glatt överraskad hur fin Santan är!
Vår första -03:a V6 Exkl. fungerade 100 %-igt hela tiden, och därför har vi fullt förtroende även för denna nya.
Vi skall inte heller glömma, att när det gäller elektroniken så är ju sydkoreanerna världsledande på området (LG, Samsung m fl) och nio års elektronikgaranti finns det få som slår.
Kolla fotoalbumet också, där visas Santor som verkligen får tåla hårda tag!
Gratulerar och bästa lyckönskningar till nya Bilen!
Hej vi hörs
Skäreläjan

6
Så var den hämtad och provkörd, ingen vidare fjädringskomfort men det visste jag ju innan. Ett obestämbart missljud och ett par klädselknappar till innertaket saknas, annars ok.

Galvblåsor är lacksläpp som yttrar sig som blåsor i lacken, fortfarande problem med att lacka på galvaniserad plåt tydligen.
Citroen C4 Picasso Exlusive 2014
Hyundai i30 CW 1,6 CRDi Aut Kombi Crystal White -10 0,71 l/mil :)
KABE Onyx GL KS B8 - 04 :(

7
Fördomar är till för att konserveras!

Xantia 2,1 TD Break 18,500 mil
och
Xantia 2,0 HDI Break 12,000 mil
(enda Xantian någonsin upplackad i "Roseanna" - citronsilvercandymetallic; tog ett halvår att tjata igenom den specialordern... :roll: )

Själva kärnbilen var skottsäker, men verkstaden gjorde sitt bästa för att skruva bilarna sönder och samman - det bästa med den förlängda serviceintervallen hos spetsnosen var att vettvillingarna på verkstaden bara fick hälften så många chanser att mecka ihjäl bilen - den hann liksom hämta sig mellan besöken...

Mina Xantior är verkligen bilar jag saknar!


Väkommen ombord!

Swedefe
SM-CRDI 2002 22.500 mil
bytt mot
SM-CRDI VGT 2005 15.500 mil
bytt mot
CM-CRDI R 2010 15.500 mil and counting

8
Det verkar som att det finns något litet samband mellan Citroen- och Hyundai-ägare. När jag skannade bilar i olika etapper för några år sedan så hoovrade jag extra länge kring både Xsara och C5 kombi. Nu vann Santa Fen främst för 4-hjulsdriftens skull och dess välskruvade kaross och interiör.

Man ju grunna lite på vad det är som drar. Samma fråga kan man iofs ställa till alla de Audi-ägare som bytt till Hyundai SUVar.
Mitsubishi Outlander PHEV -14
Toyota Auris 1.8 HSD -13
Santa Fe (SM) -03 2.4 GLS Vision

9
:roll: :roll: Kan de månne bero på att vederbörande tillhör den lyckliga grupp homo sapiens som även begåvats med den ovanliga kromosonen ETI - Ekonomisk Teknisk Intelligens? :roll: :roll:


Men jag har redan nu på känn att "disco-nisse" ClasseClas INTE håller med mig... :lol:

:( vill åsså ha en blinkande lampa... :wink:
S-F 2008 crdi exklusive automat, fabr monterad taklucka superior red

10
nimbusen skrev: :( vill åsså ha en blinkande lampa... :wink:
Vad bra :D, du får ta min, men då får du åsså sköta hela forumet! :wink:
Mitsubishi Outlander PHEV -14
Toyota Auris 1.8 HSD -13
Santa Fe (SM) -03 2.4 GLS Vision

11
Näpp, inser min begränsning å kör vidare med släckta lanternor (men bara på forumet förstås). Dessutom kan jag inte tänka mig någon annan som fixar detta bättre än du! :wink:
S-F 2008 crdi exklusive automat, fabr monterad taklucka superior red