Annons

Bränsleförbrukning i20

1
Ja. Endast bensinare i denna tråd.
Vad drar era i20? Jag håller på att mäta vår, återkommer om några dagar med resultat.
Från transportstyrelsen (1,2-liters 57kw/76hk med 5 växl manuell) :
Bränsleförbrukning, blandad körning
5,1 l/100km
Bränsleförbrukning, landsvägskörning
4,3 l/100km
Bränsleförbrukning, stadskörning
6,5 l/100km
Dessa siffror är ju som alla vet glädjenuffror man skall vara glad om man ens kommer nära men tyckte de var intressanta nog att ta med.

Allt är intressant. Både färddatorsiffror och riktiga mätt med trippmätare/tankning. Även siffror för stadskörning, blandat och landsväg.
Så, vad drar era i20´s ?
Annons

Re: Bränsleförbrukning i20

2
Tjena!

Enligt de flesta sammanställningar som gjorts från ägare av i20 med 1.2 liters motorn så verkar förbrukningen ligga på 1-1,5 dl högre än det som står på Transportstyrelsen, så detta borde stämma mer med verkligheten:

Bränsleförbrukning, blandad körning
6,1-6,6 l/100km
Bränsleförbrukning, landsvägskörning
5,3-5,8 l/100km
Bränsleförbrukning, stadskörning
7,5-8,0 l/100km

..sedan beror mycket på hur man kör också.

Kan dock inte svara på om det stämmer då jag själv inte har någon erfarenhet av den bilen och motorn, men gissar på att siffrorna ovan stämmer ganska bra.

mvh

Re: Bränsleförbrukning i20

6
Ja precis, man vill gärna hålla runt 100 km/h som lägst på motorvägen (om nu inte väglaget är dåligt, men det är en annan sak).

Kommer man upp i motorvägsfart med dessa bilar så blir förbrukningen med andra ord likvärdig blandad körning/stadskörning, en extra växel hade då inte varit fel, fast det gäller många bilar på marknaden.

mvh

Re: Bränsleförbrukning i20

7
vigg skrev:Jo visst drar det minst i 70-80 km/h. Men bilen rullar motorväg så ska man inte bli överkörd så gäller åtminstone 90+.
Som kuriosa kan jag nämna att hastighetsmätaren visar 8 km/h för mycket.
Mina föräldrars i20 (2014) kör jag utan problem på 0.6 i verklig förbrukning, då med snabb landsvägskörning och med 20mils daglig pendling med motorvägsfart. Farthållaren då låst på 110.

Kör du mycket kortare körningar så kommer förbrukningen att skena i väg, då snittet är i direkt relation till körsträckan.
Färddatorn visar tex 0.9 när jag tar bilen från päronen, men de kör endast till och från affären, en sträcka på ca 3km. :) :)

Alla hastigsmätare, oavsett fabrikat och modell, visar ca 5-10km/h för mycket.
Det är till och med reglerat i helbilsgodkännandet och kan anses vara lagstadgat, så det är helt i sin ordning. :)
Hyundai IONIQ5 (Elbil)
Premium med skinn, elstol osv.
Färg: Digital Teal Green

Hyundai IX35 Pelle.P-Edition 2013.
19000mil. Vit, och med största utr.paketet som fanns tillgängligt.

Re: Bränsleförbrukning i20

8
PlutoOrjan skrev:
vigg skrev:Jo visst drar det minst i 70-80 km/h. Men bilen rullar motorväg så ska man inte bli överkörd så gäller åtminstone 90+.
Som kuriosa kan jag nämna att hastighetsmätaren visar 8 km/h för mycket.
Mina föräldrars i20 (2014) kör jag utan problem på 0.6 i verklig förbrukning, då med snabb landsvägskörning och med 20mils daglig pendling med motorvägsfart. Farthållaren då låst på 110.

Kör du mycket kortare körningar så kommer förbrukningen att skena i väg, då snittet är i direkt relation till körsträckan.
Färddatorn visar tex 0.9 när jag tar bilen från päronen, men de kör endast till och från affären, en sträcka på ca 3km. :) :)

Alla hastigsmätare, oavsett fabrikat och modell, visar ca 5-10km/h för mycket.
Det är till och med reglerat i helbilsgodkännandet och kan anses vara lagstadgat, så det är helt i sin ordning. :)
Bilen rullar 5,5 mil ena vägen och 5,5 mil hem igen dagligen. 98% (eller liknande) motorväg.
Är medveten om hur färddatorn jobbar. Men tack ändå, det kunde inte du veta och det finns andra som läser här också, tror jag.
Appropå färddatorn. Vad gillar ni stapeln som skall visa aktuell förbrukning, måste ju hata skalan på den, helt oanvändbar.

Volvon från -99 jag nämnde här ovan visar 3 km/h för mycket. Volvo och Mercedes brukar historiskt stämma bra.
8 för mycket är ganska högt. Nu räknar jag inte in bilar med ägarrelaterade fel så som andra hjulhöjder, fel drevning till vajrar osv.

2014 i20 är ju nästa generation så svårt att jämföra rakt av. Men 0,60 låter väl hyffsat. Vad är det för maskin i den?
Men det är åt helvete att ha fabriks/testsiffror på 0,43/l och hamna på 0,67 (välgrundad gissning).
Man skulle tvinga fanskapen att göra riktiga tester som Svensson kan lita på.

För nästan 20 år sedan hade jag en Colt -89:a med 1,5l maskin. Den drog på semester till västkusten och hem igen 0,59 mätt vid pump och med tripp. Då var vi 2 i den och packning. Den vägde 1050 i tjänstevikt om jag minns rätt, dvs ganska lika som en -11 i20. Bara som en jämförelse. i20:n rullar nu utan packning och med endast förare.

Jaja, min dom kommer när jag mätt på riktigt, dvs med tripp/pump.

Re: Bränsleförbrukning i20

11
Det var ju en rätt hyffsad förbrukning ändå, blev det även en del stadskörning? Bör dra ännu mindre när det blir varmare ute.

Läste på ett amerikanskt Hyundai-forum (tror jag det var) att lampan på i20 inte börjar lysa förrän man kommer ner till 6-7 liter kvar i tanken! :O

Re: Bränsleförbrukning i20

12
Hyundaiman skrev:Det var ju en rätt hyffsad förbrukning ändå, blev det även en del stadskörning? Bör dra ännu mindre när det blir varmare ute.

Läste på ett amerikanskt Hyundai-forum (tror jag det var) att lampan på i20 inte börjar lysa förrän man kommer ner till 6-7 liter kvar i tanken! :O
Kanske 3% stadskörning på denna tank. Ja varmt och sommarhjul lär förbättra en smula. Tror man kan komma ned till runt 0,57 vid 90 km/h landsväg. Men det är långt till angivna drömsiffran 0,43.

Ja iofs, på V70n tänds den vid ca 10 L kvar och det kommer man ju 10 mil blandat på. Tänds lampan i i20n vid 6-7 L kvar bör man komma liknande sträcka.

Re: Bränsleförbrukning i20

13
vigg skrev:
Hyundaiman skrev:Det var ju en rätt hyffsad förbrukning ändå, blev det även en del stadskörning? Bör dra ännu mindre när det blir varmare ute.

Läste på ett amerikanskt Hyundai-forum (tror jag det var) att lampan på i20 inte börjar lysa förrän man kommer ner till 6-7 liter kvar i tanken! :O
Kanske 3% stadskörning på denna tank. Ja varmt och sommarhjul lär förbättra en smula. Tror man kan komma ned till runt 0,57 vid 90 km/h landsväg. Men det är långt till angivna drömsiffran 0,43.

Ja iofs, på V70n tänds den vid ca 10 L kvar och det kommer man ju 10 mil blandat på. Tänds lampan i i20n vid 6-7 L kvar bör man komma liknande sträcka.
Fast 0.43 är ju säkert nåbart om du kör enligt den sedvanliga "testrundan" enligt den standard som används.:)
Då kör man merparten av sträckan i 50-70km/h, alla dörrar tejpade, backspeglarna infällda, däcken på maxtryck, hjuldimensionen ska vara det minst godkända (säkert 195x15" eller liknande cykelhjul), all elektronik avslagen inkl A/C, osv, samt med ett ägg under gasfoten. Finns ingen bil som kommer ned i den "deklarerade" förbrukningen tyvärr, utan ska bara användas för att jämföras med "varandra".
Det går säkert att komma ned mot 0.5 utan större problem om man håller sig runt 80-90 sommartid, men som sagt, det är bara en "teoretisk" siffra, inte en praktiskt förbrukning.
Hyundai IONIQ5 (Elbil)
Premium med skinn, elstol osv.
Färg: Digital Teal Green

Hyundai IX35 Pelle.P-Edition 2013.
19000mil. Vit, och med största utr.paketet som fanns tillgängligt.