Annons

Vimmsig automat!

1
Så är då min nya Santa Fe testad som husvagnsdragare!
Lite klen motor, hög bränsleförbrukning och vimmsig automat sänker betyget, annars helt fantastisk som dragbil. Detta var ju mitt motiv för köpet.
Både jag och frugan är supernöjda!

Var "gamla" Santan lika yr i mössan, åkte Bergslagsdiagonalen upp till Rättvik och lådan växlade som en galning mellan 2 & 3an i backarna?! Som tur är går det att växla manuellt också. Bränsleförbrukning låg mellan 1,6 & 1,9 liter milen, ungefär vad jag räknat med.
Citroen C4 Picasso Exlusive 2014
Hyundai i30 CW 1,6 CRDi Aut Kombi Crystal White -10 0,71 l/mil :)
KABE Onyx GL KS B8 - 04 :(
Annons

2
Hej Jörgen!
Vi har en precis likadan, men vi drar inte på något tyngre och har en bränsleförbrukning på c:a 1,2 l/mil. Vi har hört att den drar mer de första 150-200 milen, för att sedan sjunka till normal nivå. Vi har kört drygt 100 mil nu, och har redan märkt en minskning av förbrukningen mot de första milen.
Växellådan uppför sig annorlunda mot 03:an, den är något "svajigare" i växlingarna, och så kan man ju inte se vilket steg den ligger på! Det såg man ju på 03:an. Men det kan ju också vara det att "den gamle" hade permanent fyrhjulsdrift; 06:an är ju framhjulsdriven ända tills det behövs fyra som driver.
För övrigt är vi, som Ni, helnöjda med den nya modellen! :)
:D Hälsningar
181 Skäreläjan

Hade en SF CM V6 A4 C7 Satin Beige -06
Numera Jeep Cherokee -15
Husbil Pilote V630J (Plåtis)

"Ditt hem är där din katt är...!"

3
Var "gamla" Santan lika yr i mössan
URSÄKTA MIG :evil: :evil: :wink:

Vadå? var gamla Santan...

Nu råkar det vara som så att "gamla" Santan inte var, utan i allra högsta grad ÄR en bra dragbil.

Min "gamla" Santa med v6:a, drar ungefär 1,7l/mil med 1900kg husvagn på kroken.
Mestadels kör jag "manuellt" och är inte först iväg vid rödljusen.
Bild

//Santacalus hade en V6 excl.-02
Husvagnsanvändare året runt
åker numera Passat 2,0tdi och ibland BTM Sprint eu-moppe

4
Gällande gamla Santas (SM) automat kan bara sägas:

Vimsig!

Åkte lånebil - knappt 500 mil V6 automat för ett år sedan,
med släp och full tågvikt.

Det var manuell växling som gällde, lådan höll på att slira ihjäl sig mellan 3an och 4an om man låg kvar i auto.

Vilt varvande plågades jag genom Norrland, men på natten funkade det bra;
någonstans kring 120 på mätaren låste den upp på 4an och betedde sig som folk. Gick en del soppa, dock...





Speedfe
SM-CRDI 2002 22.500 mil
bytt mot
SM-CRDI VGT 2005 15.500 mil
bytt mot
CM-CRDI R 2010 15.500 mil and counting

5
Hei.
Jeg hadde en litt merkelig opplevelse med automatgearkassa her om dagen da jeg skulle kjøre campingvogna på fjellet for vintercamping. Da jeg hadde kommet nesten opp på fjellet skiftet den plutselig ned et gear, og ble stående der. Jeg prøvde å geare opp manuelt, men ingen ting skjedde. Jeg trodde et øyeblikk at den hadde gått i nødprogram, men plutselig skiftet den opp igjen, og alt var normalt igjen. Noen andre som har vært borti lignende? Verkstedet mitt mente at temperaturen i kassa var i ferd med å bli for høy, at den da automatisk skiftet et gear ned for å få mer fart på oljen gjennom oljekjøleren, for så og normalisere seg etter at oljetemperaturen hadde gått ned igjen. De sa at dette var normalt. Jeg har hatt 3 biler før med automat av tysk fabrikat, men har aldri opplevd dette før.

Jørn
06-2,2 CRDI AUT