Annons

Ryckigt / ojämn under 2000 varv

1
Hej,

Jag har en Santa Fe 2006:a med en V6:a. En dag nyligen började den gå väldigt ryckigt / ojämnt under 2000 varv. Felkoderna säger "fel på flera cylindrar" men ingenting specifikt. Har varit inne hos auktoriserad Hyundai verkstad som kunnat lokalisera vad det beror på.
Över 2000 varv så går den mycket bra men på låga varvtag börjar den gå ojämnt.
Har varit inne på service för 100 mil sen.
Någon som har varit med om liknande problem och kan ge tips om vad problemen kan bero på? Vore oerhört tacksam för idéer.

Hälsn,
Jonas
Annons

Re: Ryckigt / ojämn under 2000 varv

2
Hej,
Vi hade en -07 med V6-a och hade vid några tillfällen lite liknande problem vilket om jag inte minns helt fel visade sig vara en tändspole. Dock kan jag inte säga att det var precis under 2000 varv. Bilen var ibland svårstartad och orkeslös. Detta blev fixat, och dessvärre slutade det med att trots kamremsbyte vid 10000 mil, den en dag inte ville starta alls trots starthjälp. Slutresultat var att kemremmen hade hoppat och vi fick sälja den som reservdelsbil.

Det problem du beskriver har vi dock nu med en diesel årsmodell 2011, och förstår inte vad som händer. Skrev ett inlägg om detta nyss och söker svar.

Re: Ryckigt / ojämn under 2000 varv

3
Jofa72 skrev:Hej,

Jag har en Santa Fe 2006:a med en V6:a. En dag nyligen började den gå väldigt ryckigt / ojämnt under 2000 varv. Felkoderna säger "fel på flera cylindrar" men ingenting specifikt. Har varit inne hos auktoriserad Hyundai verkstad som kunnat lokalisera vad det beror på.
Över 2000 varv så går den mycket bra men på låga varvtag börjar den gå ojämnt.
Har varit inne på service för 100 mil sen.
Någon som har varit med om liknande problem och kan ge tips om vad problemen kan bero på? Vore oerhört tacksam för idéer.

Hälsn,
Jonas
Kan även vara denna = TPS:en, gasspjälsgivare. 8-)
Lämna alltid en slut-rapport hur du fixa felet..... 8-)