Annons

"Balansrem"

1
Hej på er!
Jag har bokat tid på verkstad för kamremsbyte och div service för min Santa fe -04 (lilla motorn). Har nu hört "på annat håll" att balansrem bör bytas samtidigt som kamrem. Vad drivs av balansremmen och går det åt h-vete om den inte byts nu? Verkstadskillen nämnde inget om vare sig den eller vattenpumpen.... Sitter vattenpumpen lätt till att byta när den väl ger upp, eller måste man riva halva motorn?

Dumma frågor kanske, men frågar man aldrig så förblir man ju dum.... :lol:
Annons

Re: "Balansrem"

2
Både balansrem och vattenpump sitter illa till och man måste demontera kamremmen för att kunna byta dessa.
Så de två komponenterna inklusive spännrullar byts normalt sett vid kamremsbyte, åtminstone om det är miltalet som gör att remmen byts En vattenpump slits ju inte om den inte snurrar - dvs. om man kör kort sträcka men behöver byta remmen pga. åldern (då gummi åldras över tiden), är behovet av att byta vattenpumpen inte så stort.

Egentligen är det en skandalöst dålig teknisk lösning att kamremsbytet är så tidskrävande (och behöver bytas så ofta) men tyvärr är inte Hyundai ensamma om dylika dåliga och extremt kostnadskrävande lösningar...kunden får "betala bilen två gånger". :evil:


Mvh
Johan B

Re: "Balansrem"

3
Nåt tips har jag inte annars att det är nån givare nånstans, som tror att bilen är antingen kall eller varm. Men startgas och diesel ? Detta får aldrig förekomma. Du kan spräcka hela motorn. Startgasen tänder innan kolven är i topp och då kan man i sämsta fall få topplocket i knä och vevaxeln krokig.