Annons

Rasslande växellåda - I30 2014

1
Hej!

Jag har en I30 från 201402 där det börjat rassla när man växlar till 4:an. Alla andra växlar är ok. Det dök plötsligt upp under färd och har tidigare inte varit ett bekymmer alls. Kom alltså inte smygande eller så.

Jag har talat med ett par olika verkstäder, med lite olika resultat. Någon säger koppling andra växellåda och själv tror jag nog mer på det senare då det endast är vid en växel.

Vi har därför börjat leta efter en begagnad låda, enligt verkstad ska den heta 4300032905, denna låda är omöjlig att hitta till ett vettigt pris och lite lägre mil. Googlar jag dessutom på numret verkar detta mer stämma överens med Kias nummer. Söker jag istället på 4300032906 verkar det stämma bättre med min Hyundai, det går att hitta årsmodell både före och efter min med detta växellådsnumret. Jag vet att märkena är nära besläktade men skulle det kunna vara så att jag egentligen ska ha den senare lådan? Någon här som vet om det är någon skillnad dem emellan? Finns det kanske något annat nummer jag kan leta efter?

//Henke