Annons

Bilen död efter underhållsladdning

1
Har en Tucson (mild)hybrid -21. Här om dagen var den tvärdöd, förmodligen pga dåligt batteri och -20 grader. Jag fick starthjälp och införskaffade sedan en "smart underhållsladdare" från Biltema: https://www.biltema.se/bil---mc/fordons ... 2000045787

Testade den idag, ställde in på kalciumbatteri, 12 V/5 A och kopplade in den. Batteriet visade 13,5 V och började ladda. När jag gick ut en halvtimme senare och kollade till laddningen visade laddaren 0,0 V och bilen var stendöd, gick inte ens att öppna bildörren. Jag tog mig in med vanliga nyckeln och fick igång bilen med 12-voltsåterställar-knappen.

Frågan är vad som kan ha hänt? Vågar jag försöka mig på att underhållsladda igen?
Annons

Re: Bilen död efter underhållsladdning

2
Hej, batteriet kan mig veterligen inte laddas med en batteriladdare, då kommer bilens säkerhetsbrytare slå till för att skydda 12V-batteriet (som för övrigt är integrerat vid HEV-batteriet).
Eftersom 12V-batteriet är ett särskilt litiumbatteri så kan det dock laddas upp på endast 30 min körning.
Kan det helt enkelt ha varit korta turer som gjort att batteriet blivit svagt? Testat att köra bilen 30-60 min för att säkerställa full laddning?
Mvh