Annons

Vilken dagsljusbelysning åker du oftast omkring med?

Jag vrider på nyckeln och låter automatiken sköta sitt!
Antal röster: 16 (62%)
Jag sätter på halvljuset manuellt för att tända instrumentbelysningen.
Antal röster: 4 (15%)
Parkering och dimljus, såklart - det skall synas vad det är för bil!
Antal röster: 4 (15%)
Halvljus och dimljus samtidigt - ge dom vad dom tål!
Antal röster: 2 (8%)
Parkeringsljus - protesterar mot en dum lag och sparar soppa samtidigt! (Inga röster)
Har fimpat halvljusautomatiken, sparar ändå mer soppa och protesterar på så vis också mer kraftfullt... (Inga röster)
Antal röster: 26

Okt 2006: "Färdbelysning?"

1
Hyperaktuell fråga när mörkret lägger sig "minuut för minuut..."
Vilken belysning åker du oftast omkring med dagtid?



Swedefe
SM-CRDI 2002 22.500 mil
bytt mot
SM-CRDI VGT 2005 15.500 mil
bytt mot
CM-CRDI R 2010 15.500 mil and counting
Annons

2
Automatiken är till för att slitas på och är väl för 17 inte monterad för skojs skull - Så jag vrider bara om nyckeln och litar på att "han där uppe" ser till att automatiken funkar. :idea: :roll:
S-F 2008 crdi exklusive automat, fabr monterad taklucka superior red

3
En fullt berättigad fråga.
För min del - alt. tre - sitter det nog kvar som vana från den tiden då halvljuslagen kom. Körde då Mersa, som hade dimljuslampor under de vanliga halvljuset (200D -65). Det blev ju då så populärt med alla s k varselljus, mer eller mindre odugliga. Det fanns t o m de, som trodde, att dessa räckte i mörker!
På alla jänkare man hade, gällde däremot att man tände halvljus... :)
Dock är det många som, ovetande om regelverket eller ej, kör med BÅDE halvljus och dimljus dag som natt!
Alltnog; för mig gäller dagtid p-ljus och dimljus. I mörker enbart huvudstrålkastare. (Men när jag fått på bra extralysen...!)
:D Hälsningar
181 Skäreläjan

Hade en SF CM V6 A4 C7 Satin Beige -06
Numera Jeep Cherokee -15
Husbil Pilote V630J (Plåtis)

"Ditt hem är där din katt är...!"

4
Till 90 % så kör jag enbart på auotmatiken, men ibland så tycker jag att det funkar bättre med p-ljus och dimljus.
"Joppe"

5
Nuförtiden har man väl slappat till sig lite, och låter automatiken sköta sitt, :oops: men på tidigare bilar har det alltid varit dim+p-ljus. Ibland enbart dim, när det gått att lösa på enkelt sätt.

Kanske man skulle sträcka upp sig lite och dimma på igen... :twisted:
Bild

//Santacalus hade en V6 excl.-02
Husvagnsanvändare året runt
åker numera Passat 2,0tdi och ibland BTM Sprint eu-moppe

6
Jag får hålla med nimbusen. Inte skall man behöva att joxa med spakar och knappar, automatiken är till för att underlätta.

7
Dagtid blir det p-ljus med dimljus (ser lite tuffare ut :wink: ), kvällstid enbart halvljus....

8
Dagtid blir det p-ljus med dimljus (ser lite tuffare ut), kvällstid enbart halvljus....
krif: Kan du se dina tuffa dimljus när du kör? Hur bär du dig åt? Jag har inte lyckats se mina under körning, så jag låter automatiken sköta halvljuset i stället. :wink:

/BengtB
Nu CM 2007 Comfort-5 V6 Aut Satin Beige. Förut V6 GLS 2001 resp V6 GLS Excl 2004.

9
Jag är, som ni kanske vet, antiautomatisk nästan jämt;
tangenter är till för att spelas på!

Avskyr saker jag inte kan påverka själv, ogillar när någon kopplar ihop grejer åt mig som jag gör bättre själv.

Ett exempel är tidsreläet som det flesta bilar har inbyggt i funktionen för elbakruta - för att spara ström - och därmed generatorbelastning och bränsleåtgång ligger det en timer i kretsen som stänger av elbakrutan efter - i Santas fall 15 minuter.

Säkert bra för en del, men CRAP! säger jag!

Man har nämligen lagt en multifunktion i knappen och styr även elvärmen i ytterspeglarna över samma brytare, och över samma timer... :roll:

Undertecknad vill ha värmen i speglarna på för jämnan när det regnar för att "bränna bort" pärlorna och ha bästa sikt bakåt, men skiter högaktningsfullt i bakrutan - eftersom bilen ofta har släp kopplat, och/eller är stuvad golv till tak inuti.
Alltså tvingas jag sätta på elbakrutan helt i onödan för att hålla speglarna torra, och trycka igenochigenochigenochigen varje kvart... Grrr!
Okayokay; Det som passar mig kanske inte passar andra och vise versa, och jag har nog aldrig sett en personbil med separat brytare för elspeglar, undrar om inte lastbilstillverkarna har börjat städa bort dem också... Men ändå! :evil:


Med halvljusautomatiken är det lite annorlunda - miljarder läggs på design av bilar, men i mörkret är alla katter grå - ända tills BMW tog tag i ämnet och dängde dit "angel eyes" som positionsbelysning - nog tusan känner man igen en BMW...?

Jag tycker det är kul att känna igen bilar på belysningen, och det gör man redan på dagen, om bilen ser lite speciell ut;
på sjuttio- och åttiotalet, när Mercedes var snudd på ensamma om originalmonterat dimljus var det inte många av dem som rullade omkring på halvljus, eller hur? Vive la difference!

Själv så spelar jag rejält på knapparna -
park + dimljus så länge omständigheterna tillåter det, men ärligt -
27-wattare räcker inte alltid till... :roll:

Så fort det är sämre sikt så åker halvljuset på, och jag skäms inte att säga att jag ibland stöttar med dimljuset om det är riktigt grisväder; intensivt snöfall, tätt regn/dimma eller lågt stående sol.
Nix; inte för att se bättre själv, och aldrig på natten när man riskerar att blända någon, - men det är så många blindstyren ute i trafiken så det vill banne mig till att synas.

Kan berätta att jag redan på sjuttiotalet började använda helljus som färdbelysningen på motorcykel - uppmärksamhetsvärdet är såå mycket högre, och om någon skulle blinka på mig så är det bara ett kvitto på att just den bilen faktiskt har sett mig. :mrgreen:



Swedefe
SM-CRDI 2002 22.500 mil
bytt mot
SM-CRDI VGT 2005 15.500 mil
bytt mot
CM-CRDI R 2010 15.500 mil and counting

10
BengtB skrev:
Dagtid blir det p-ljus med dimljus (ser lite tuffare ut), kvällstid enbart halvljus....
krif: Kan du se dina tuffa dimljus när du kör? Hur bär du dig åt? Jag har inte lyckats se mina under körning, så jag låter automatiken sköta halvljuset i stället. :wink:

/BengtB
Har du inte!! Jag bruka styra mot olika skyltfönster bara för att kolla på dom. Ha ha Ha ha. skämt och sidor vet ej varför men det har bara blivit så att jag använder p-ljus med dimljus.!!

11
Har du inte!! Jag bruka styra mot olika skyltfönster bara för att kolla på dom. Ha ha Ha ha. skämt och sidor vet ej varför men det har bara blivit så att jag använder p-ljus med dimljus.!!
Jag är helt inne på samma linje. Bara vetskapen att man bryter mönstret lite, gör att min dag blir en bättre dag.
8)
Bild

//Santacalus hade en V6 excl.-02
Husvagnsanvändare året runt
åker numera Passat 2,0tdi och ibland BTM Sprint eu-moppe

12
Automatiken, - alltid!
Bara till å vrida om då och när, det skymmer på.
Störs endast av att instrumentbrädan inte är belyst i det läget.
Rullar man in i en tunnel så är brädan svart! Det enda som lyser i
"cuppen" är stereopanelen.(nej, inte ens klockan,inte på min bil).
Slår man då om så kan man ge sig f-n på att den som sist hade bilen
parkerade den hemma med hel-ljuset(såg ni bindestrecket!) på.
Framförvarande fordon får sig då ,helt oskyldigt, ett hel-ljusknippe
i nacken. Pinsamt.

Petroff :wink:
Santa Fe V6 GLS Exclusive-02 svart.
Suzuki Samurai -97 svart.
Jeep Grand Cherooke-02 Svart

13
Lar min Santa styre lys automatisk, men hender jeg kjører på parkeringslys og "kurvelys" etter bilvask.
Fikk dette tipset på et verksted som hadde erfaring med at dette kunne forhindre kondens som noen ganger er et problem på nyere biler.
Tipset har fungert for meg. :)

14
Jag har kört importerade bilar sedan 94-95 så jag har min automatik inbyggd i fingrarna. Det här är min första svensksålda på 11-12 år så det tar tid att låta ljusautomatiken regera :wink:

Mvh / Peter