Annons

Partikelfilter på Tucson CRDi -06

1
Jag fick en varningslampa härom dagen, motorkontrollampa...
Enligt användarhandboken skall det betyda att det är något galet med avgasreningen och att man ska kontakta verkstad.
Dagen efter ringde jag verkstaden, fick komma in direkt och de gjorde en diagnostik. Enligt dem skall jag åka ut på en långtur för att rensa partikelfiltret, det sätts igen om man enbart kör korta sträckor... vi hade redan åkt 30 mil på en 40-milsresa när lampan började lysa - vilket de tyckte lät märkligt.

Jag funderar nu på: vart sitter detta filter? är det svårt att byta? förmodar att det behöver bytas eftersom det inte ville rensas trots denna långtur och det kostar säkert hur mycket som helst att låta verkstaden göra det.
Annons

Re: Partikelfilter på Tucson CRDi -06

2
Catha skrev:Jag fick en varningslampa härom dagen, motorkontrollampa...
Enligt användarhandboken skall det betyda att det är något galet med avgasreningen och att man ska kontakta verkstad.
Dagen efter ringde jag verkstaden, fick komma in direkt och de gjorde en diagnostik. Enligt dem skall jag åka ut på en långtur för att rensa partikelfiltret, det sätts igen om man enbart kör korta sträckor... vi hade redan åkt 30 mil på en 40-milsresa när lampan började lysa - vilket de tyckte lät märkligt.

Jag funderar nu på: vart sitter detta filter? är det svårt att byta? förmodar att det behöver bytas eftersom det inte ville rensas trots denna långtur och det kostar säkert hur mycket som helst att låta verkstaden göra det.
Hur länge har du haft den ?

3
partikelfiltret i en dieselbil motsvarar en katalysator på en bensinbil. och är en del av avgassystemet.

motorstyrdonet känner av att bilen inte har hunnit göra en hel partikelfilterregeneration under en viss intervall. en rengöringsprocess för partikelfiltret
korta kallkörningar gör att den varnar tidigare.
en partikelfilterregeneration kan dom göra åt dig om dom har hyundais nyare diagnosdator eller något motsvarande. då får dom även fram resultatet och temperaturerna i partikelfiltret.

under en regeneration står bilen på ca 2500-3000 varv i 5-6 minuter, lite olika också beroende på bil o motor

tror ett partikelfilter ligger på runt 16-17000kr

4
@ brodeur
Vi har haft bilen sedan i somras - vet inte hur den körts innan dess...

Filtret kan ju sättas igen om man kör korta sträckor - räknas 3-milaresor som korta sträckor?
Hyundai Tucson CRDi -06

5
Catha skrev:@ brodeur
Vi har haft bilen sedan i somras - vet inte hur den körts innan dess...

Filtret kan ju sättas igen om man kör korta sträckor - räknas 3-milaresor som korta sträckor?
Hur vet de att det är just partikelfiltret?

har du fått reda på vilken felkod det är?