Annons

16
rtfm skrev:Automat för köerna,
Och 4wd till trottoarkanterna? :wink:

stockholmstrafiken i ett nötskal
ja för i Stockholm är ju de värsta problemen just trottoarkanter, här är det ju aldrig snö, is ,slask eller modd.... Men i Vårgårda där, kör man hela tiden i terräng... :D
Och automat,, ja som jag ser det så är bilen inte färdigbyggd om man ska sitta och veva med växelspak :roll: , dessutom så säger handikappet ifrån mot det däringa kopplandet.
"Joppe"
Annons

17
Jag ger mej angående automat i stan :!: :!: Kör mycket i Göteborg,och i köerna där så saknar man många gånger automat.
Men utanför stan så vevar jag gärna på pinnen.

Terräng-egenskaper är nog bra att ha, men det bästa med 4wd är att när man kört i diket, så är det lättare att komma upp på vägen igen. :lol:

18
joeng38 skrev:äää lägg av, ni "lantisar" är välkomna att köa på essingeleden i vinter, eller sommar vår och höst. jag kör 50% landsväg uppåt norr och söder i landet. resten sitter jag i KÖER. blä. :cry:

jag kör hellre 45min på en snöig 90väg ute i landet än sitter lika länge i 25km/t...

därav att automat är ett krav i min bil, annars kommer mitt vänsterben att svälla upp. :wink:
Inte mig emot men då får du välja en Santa :wink:

Re: Vad drar CRDI dieseln?

19
rtfm skrev:Är mycket nära ett köp av en Tucson diesel.
Enligt säljaren så ligger förbrukningen på 0.6-0.7.
Är det något att lita på :?:
Jag kör till 90% landsvägsfart 90-110 kmtim.
Annars så är jag helsåld på bilen, och hoppas att säljaren har rätt om förbrukningen :lol:
Hej på er igen!
Passar på att svara på mitt eget inlägg som jag skrev 1/10 :oops:
Jag fick min nya Tucson cdri levererad i onsdags,exakt en månad sedan jag skrev detta inlägg.
Har redan kört 90 mil på tre dagar,och är mkt nöjd med bilen:D :D
Som svar på min egen fråga, så drog bilen 0.78 på den första tanken, Och det tycker jag är helt ok på en ny/rå motor :!:
Bilen kommer att rulla ca 400-500 mil per månad så den är nog snart inkörd, runt 0.7 räknar jag med att hamna på då.

Jag återkommer senare med fler uppgifter på förbrukningen, som jag tror att många är intresserade av.
Förmodligen så skriver jag då under "inköp,drift,service,underhåll"
Där skall ju bränsleförbrukningen höra hemma :wink:

Re: Vad drar CRDI dieseln?

20
rtfm skrev:
rtfm skrev:Är mycket nära ett köp av en Tucson diesel.
Enligt säljaren så ligger förbrukningen på 0.6-0.7.
Är det något att lita på :?:
Jag kör till 90% landsvägsfart 90-110 kmtim.
Annars så är jag helsåld på bilen, och hoppas att säljaren har rätt om förbrukningen :lol:
Hej på er igen!
Passar på att svara på mitt eget inlägg som jag skrev 1/10 :oops:
Jag fick min nya Tucson cdri levererad i onsdags,exakt en månad sedan jag skrev detta inlägg.
Har redan kört 90 mil på tre dagar,och är mkt nöjd med bilen:D :D
Som svar på min egen fråga, så drog bilen 0.78 på den första tanken, Och det tycker jag är helt ok på en ny/rå motor :!:
Bilen kommer att rulla ca 400-500 mil per månad så den är nog snart inkörd, runt 0.7 räknar jag med att hamna på då.

Jag återkommer senare med fler uppgifter på förbrukningen, som jag tror att många är intresserade av.
Förmodligen så skriver jag då under "inköp,drift,service,underhåll"
Där skall ju bränsleförbrukningen höra hemma :wink:
Så mycket går inte förbrukningen ner. min drog 0,83 första tanken enligt min körstil. För att snabbt landa på ca 0,78. I bland drar den 0,75 och i bland mer än 0,78. Jag kör i princip bara stadskörning och motorväg.

Skulle tippa på att du kommer ner i kanske 0,74 men inte 0,7 . Skall bli spännande att se. Beskriv gärna hur du kör.

:wink:

21
Själv upplever jag att det finns en "motverkande kraft";
Med ny bil tar man det lite lugnare, varvar inte ur och testar inte gränserna - även efter den formella inkörningen.

I takt med att maskineriet "släpper" så har man också börjar trycka pjäxan i pannrummet lite oftare - kör lite hårdare, helt enkelt.

Själv så märker jag sällan att "förbrukningen går ner" - det är mer troligt att jag känner att bilen går bättre; finns mer mos att lägga på brickan.

Summa:
Misstänker att den som kan hålla högerbenet i styr och köra bilen helt rättvist också kan inkassera en rejäl sänkningen i bränsleförbrukning efter så där 1,000 körda mil. Jag kan det inte...


Swedefe
SM-CRDI 2002 22.500 mil
bytt mot
SM-CRDI VGT 2005 15.500 mil
bytt mot
CM-CRDI R 2010 15.500 mil and counting

22
Swedefe skrev:Själv upplever jag att det finns en "motverkande kraft";
Med ny bil tar man det lite lugnare, varvar inte ur och testar inte gränserna - även efter den formella inkörningen.

I takt med att maskineriet "släpper" så har man också börjar trycka pjäxan i pannrummet lite oftare - kör lite hårdare, helt enkelt.

Själv så märker jag sällan att "förbrukningen går ner" - det är mer troligt att jag känner att bilen går bättre; finns mer mos att lägga på brickan.

Summa:
Misstänker att den som kan hålla högerbenet i styr och köra bilen helt rättvist också kan inkassera en rejäl sänkningen i bränsleförbrukning efter så där 1,000 körda mil. Jag kan det inte...


Swedefe
En rejäl sänkning är nog lite att ta i. Det lustiga med CRDI:n var att man inte skulle köra på mer än 75 % av max fart, Typ 130.

Dieselförbrukning

23
Hej,

En gammal tråd visserligen men jag har köpt en beggad Tucson 4WD CDRI 2006 och är jätte nöjd med förbrukningen.
Lägsta noterat är 0.58 vid motorvägskörning med cruisern på och 100 Km/h
Högsta noterat är 0,72!
För en sådan stor och trevlig bil tror jag inte man kan klaga :D

24
Hej och mycket välkommen till Forumet, LummiSan! :D :D
Gratulerar till ett bra bilköp! Den förbrukningen är inte till att klaga på, nej...! :D
:D Hälsningar
181 Skäreläjan

Hade en SF CM V6 A4 C7 Satin Beige -06
Numera Jeep Cherokee -15
Husbil Pilote V630J (Plåtis)

"Ditt hem är där din katt är...!"

Re: Dieselförbrukning

25
LummiSan skrev:Hej,

En gammal tråd visserligen men jag har köpt en beggad Tucson 4WD CDRI 2006 och är jätte nöjd med förbrukningen.
Lägsta noterat är 0.58 vid motorvägskörning med cruisern på och 100 Km/h
Högsta noterat är 0,72!
För en sådan stor och trevlig bil tror jag inte man kan klaga :D
låter som glädjekalkyler eller ständig medvind.

snart 19000 mil med diesel

26
Har haft min tuc-diesel sedan nov-06, och hunnit med snart 19000 mil med denna.
Har fått den att gå på snåla 0.66 vid något enstaka tillfälle.
litern jämnt drog den med stor släpkärra och lite för hög fart :oops: .
Annars så ligger den stadigt på 0.7-0.75 beroende på hastighet.'
Över 100 blir den törstig.

Är mkt nöjd med bilen och rekomenderar den till alla :)
Tucson -06 CDRI

Extrafordon:
Austin Healey 3000 BJ7-62
Moto Guzzi 750 special-71

27
När vi köpt vår Tucson CRDi -06 för ett år sedan låg förbrukningen på ca 0,82-0,84 - och ibland vid längre körningar på ca 0,64... nyss bytte jag luftfilter och oljefilter samt olja - nu drar den 0,87 och stigande... senast 0,899(?).
Vad kan vara fel? inte ska förbrukningen öka så väldigt?
Hyundai Tucson CRDi -06