Annons

Växellådsproblem?

1
För två månader sedan fick jag kopplingen bytt (alla nitar som höll ihop delarna hade lossnat och skramlade omkring... ). För ca en vecka sedan tappade drivningen greppet... plötsligt varvade motorn men bilen saktade ner. Jag tänkte att det kanske var kopplingen igen... men när de kollat på verkstan tror de att en axel i växellådan har hoppat ur...
De ville inte svara på hur mycket det skulle kunna kosta eller hur mycket en ny växellåda skulle kosta - OM det skulle vara så illa.
Finns det någon som vet om det är vanligt att en axel "hoppar ur" och hur svårt/dyrt det är att åtgärda det på verkstad?
Hyundai Tucson CRDi -06
Annons

Konstigt

2
Jag är ingen motorexpert, lite intresserad bara, (och visst har jag bytt koppling ett par gånger själv) men svaret de gav tycker jag ändå gav verkar kosntigt.

Teoretskt kan en axel gå av, men hoppa ur, vart då? Växellådan är väl så kompakt att några axlar inte kan fara runt hit och dit?

Tycker det låter skumt. Har du ingen annan verkstad att rådfråga?[/quote]

3
Fick telefonsamtal från verkstan - tydligen hade de fått ett dåligt svänghjul som också byttes när jag hade bilen inne förra gången - det nya hade gått sönder och måste bytas igen så allt går på garantin... :D
Hyundai Tucson CRDi -06