Annons

Köptips begagnad Tucson bensin manuell?

1
Hej. Jag funderar starkt på att köpa en Tucson -05 eller -06.
Jag har googlat mycket och läst många tester.
Över lag verkar det var en bra och omtyckt modell men man ska vara vaksam på rost, inte synlig utan i balkar...

Det jag inte hittar är några tips vid köp av begagnad Tucson. Inte på detta forumet heller... Därför blev jag medlem här.

Nu hoppas jag på bra tips inför ett eventuellt köp.

De Tucson jag siktar in mig på har alla gått mellan 10-15000 mil och kamrem är byt på alla vid ca 8-9000 mil. Min bror som har en Santa Fe -02 nämner även rullar och spännare för några remmar vilka man ska titta på. De ska inte vobbla och / eller låta konstigt... På hans SF uppstod något missljud och då behövde detta paket bytas till en kostnad på några tusenlappar.

Så ni som har en Tucson, vilka tips kan ni ge.
Tacksam för utförliga svar,

Hälsningar Tony från Borås.
Senast redigerad av Sagare den 21 maj 2013, 21:31, redigerad totalt 1 gånger.
Annons

Re: Köptips begagnad Tucson bensin manuell

2
Hmm, det verkar om att ingen som har några tips har läst denna tråd än. Synd. :roll:
Igår provkörde jag 2 st och det var stor skillnad på dem. :!: Den ena verkade allmänt sliten och vibrerade och klonkade medan den andra verkade nästan ny. Båda hade gått ca 12000 mil.

Idag ska jag prova en tredje vilken jag hoppas ska vara "tredje gången gillt" för det är den jag helst vill ha.
Jag återkommer med info för er som vill veta hur det gick.


Förresten, jag läste någonstans att Tucson finns som GL, GLS och LX.
Någon som vet skillnaden i utrustingsnivå dessa emellan?

Re: Köptips begagnad Tucson bensin manuell

4
Hej, det blev en Tucson 2005 med 2 ägare exkl bilhandlare.

Jag tror de blev en GLS faktiskt. Det ger sig när mina papper kommer sedan.
Utrustning på bilen är iaf:
Frontbåge med fjärrljus
dragkrok
ventilerad skinnklädsel
TCS
uppvärmd yta för torkarblad i vindrutan
eluppvärmda sidobackspeglar
motorvärmare med uttag i kupén

Kanske glömt nåt...

Tyvärr lade Clarion radion av på vägen hem :evil: Jag har kollat säkringarna, både 10 och 20 Ampere men de är hela (finns ju en säkring Audio för fler saker än bara radio + Amp som ska vara enbart radio). Så det blir nog att skaffa ny stereo. Synd för den som sitter i nu lät mycket bättre än jag trodde den skulle göra. Likadant med högtalarna - bättre än jag trodde.

Men om det inte visar sig att något kablage inte är orsaken och jag köper ny stereo passar jag på att ta en med lite mer lull-lull ;)
Bilagor
Tucson.jpg Tucson.jpg Visad 6408 gånger 235.7 KiB

Re: Köptips begagnad Tucson bensin manuell?

5
Hej på er alla Tucson ägare.

Jag är ny här och samma fråga som trådskaparen därför snor jag denna tråd lite :)

Jag är alltså väldigt inne på att köpa en Tucson 2.0 CRDI, vad ska jag kolla lite extra på?
Några standard fel som man ska ha extra koll på? Kanske finns några andra smarta tips som man bör kolla upp?
Jag bor lååångt in på en hålig grusväg som fullkomligt äter länkarmar och krängningsstag på mina bilar. Hur är Tucson i kvaliten här, känns den gedigen på den fronten? Och prismässigt för reservdelar till framvagnen, ligger det inom "normal gränsen"?

Jag drar en del husvagn, vad jag uppfattat så är denna riktigt bra till det. Vad säger de riktiga experterna (ägarna), är den bra att dra med?


Jätte tacksam för svar/ Mvh lavabo

Re: Köptips begagnad Tucson bensin manuell?

6
Hej Lavabo,
jag har inte direkt några exakta svar på dina frågor men tycker ändå jag borde delge dig det jag vet efter att ha ägt min Tucson snart 1 år.

Bilen känns ganska rejäl och stadig men av äldre typ. Iaf bensinmotorn vilken även är ganska törstig, 1-1,2 l per mil får jag lära mig tycka är ok. Visserligen mest stadskörning...
På landsväg sjunker nog förbrukningen men när jag kör landsväg är det mest 110-väg och då går förbrukningen upp igen då det blir ändå ca 1 l per mil.
Dessutom är den högljudd på landsväg över 100 kmh. En tripp med släpvagn lastad med dubbelsäng och möbel till denna en sträcka på ca 50 mil drog den 1 liter i snitt och då körde jag i 80 som max men jag fick varva hårt i uppförsbackarna då vridmomentet inte är att skryta allt för mycket med. Så jag blev positivt överraskad.

När bilen var ny i min ägo hörde jag inte massa oljud. Det var därför jag köpte den. Men nu tycker jag den är stötig och klonkig. När jag servade den i höstas bad jag verkstaden titta efter vad som klonkade och det var länkarmarna vilka kostade ca 6000 att byta så det fick vara till senare. De är fortfarande inte utbytta. Jag frågade vad som lät bakifrån men där var alla bussningar ok. Det är konstigt för när jag kör över låga trottoarkanter och lite djupare brunnslock dunkar det både fram och bak. Detta ihop med att jag tycker bilen är stötig gör att jag tror fjädringen är rätt hårt ställd. Det upplevs så på asfalt och grusvägar med potthål och tvättbräda. Tvättbräda är otäckt för det känns som väghållningen är helt borta men när jag kör sakta på dåliga vägar där man egentligen inte bör köra för vägen leder ingenstans jobbar fjädringen mjukt och följsamt vilket gör att jag tar mig fram på ställen där jag från början aldrig trott jag skulle komma fram.
Om länkarmar mm äts snabbt vet jag inte än men jag tycker oavsett att bilen är högljudd på ojämn väg.

En kollega sa att hans svärfar bytte en Santa Fe från fyrcylindrig bensinare till sexcylindrig och han tyckte hela bilen var mer påkostad vad gäller allt utom förbrukningen.
Kanske är en diesel Tucson annorlunda. Mitt tips är att provköra några olika och försök köra på dåliga vägar för att kunna jämföra lite iaf. I mitt fall är det min första suv så allt var nytt och roligt. Ny bil är nya ljud och i början är det svårt att avgöra om det är ljud eller missljud. Hade jag provkört med mina nuvarande erfarenheter hade jag inte köpt en Tucson. Inte iX35 heller utan antagligen en Kia Sportage 2010 och framåt eller Skoda Yeti vilka jag provkört. Nya Dacia Duster skulle jag vilja provköra för den börjar ju bli ordning på och den är ju byggd för dåliga Rumänska vägar... ...

Hoppas jag kunnat hjälpa dig lite med mina tankar. / TS

Re: Köptips begagnad Tucson bensin manuell?

7
Jag lägger till lite mer info om min egen bil som kan vara tips för nån annan.

Vid provkörning tycker jag ni ska undersöka missljud som klapprande eller klonkande ljud som uppstår vid körning på ojämnt underlag som upp och ner från låga trottoarkanter, brunnslock mm. Det påminner om dåliga stabilisatorstag.
Själv har jag fått problem med detta oljud men teknikerna hittar inget fel och då har jag varit på 2 olika Hyundai-verkstäder samt 1 oberoende.

Vidare hörs på låga var med hög belastning, typ låg fart och uppförsbacke, ett skorrande ljud.
Detta är inte nån värmesköld eller liknande utan sannolikt en dåligt smord eller osmord kardanknut.
Denna modell har nämligen smörjnippel vilket inte alla bilar nu för tiden har.
Torkar knuten ut kan det ge upphov till irriterande missljud.
Detta är vad den ovan oberoende verkstaden kommit fram till iaf.