Annons

Hur kör du?

1
Hej!
Måste säga att jag fullkomligen älskar rubriken "funderingar och svammel" :D

Min fundering är: Kör man annorlunda när man har en stor bil, vem vinner den enda lediga P-platsen, en Santa Fe eller en Atos?

För jag blir lika förvånad varje gång man kommer till en trafiksituation där någon måste ge sig och lilltjejen sitter jämte och säger "Störst går först!" Undrar just varifrån hon fått detta ifrån? :?

Må gott alla!
Stahl
Annons

2
Nånting ligger det nog i tanken att bilstorleken påverkar körsättet. Men frågan är om det inte är så i mitt fall att jag snarare tar det lugnare och inte känner något behov av att "komma först" - varken vid rödljusen eller till den lediga parkeringsplatsen.
:shock:
Och ibland tycker jag mig se att förare av mindre bilar har ett stort behov av att visa sig "bäst" - det får dom gärna göra, för jag vet ju att jag i min Santa Fé är "störst och starkast" :roll: :wink:

/BengtB

4
Självklart lämnar jag företräde till en Atos, då den troligen körs av en dam. Man är ju gentleman. 8)
/Fjällis med 3 Santor och nu SAAB 9-5 SportCombi 2,0t BioPower 2007.

5
Fjällräven skrev:Självklart lämnar jag företräde till en Atos, då den troligen körs av en dam. Man är ju gentleman. 8)
Crap!
Men det visste du - du ville bara hälla bensin på brasan, eller hur - ditt lilla Fjälltroll...?


Just parkeringspalavrar styrs nog mer av galopperande ego hos föraren, oberoende av vilken bil denne kör;

Själv växlar jag mellan stor och liten bil, och vi har "alltid" haft en stor dragare i hushållet - vid parkeringsintermezzon är det min uppfattnimng att en liten hinner mycket medans en stor vänder sig om...

Eftersom det sällan är mer än en person med störd självbild ute och rör på sig där jag är brukar jag ganska enkelt kunna nypa den p-plats jag känner för - om jag inte "såg den först" så var jag i vart fall där först!

Dock! Så mycket insikt har livet dock givit mig att jag passar mig noga om någon "sätter emot" i jakten på den sista parkerigsplatsen i området - den bilen lär isåfall köras av ett värre psyko än mig själv...


I övrigt håller jag nog med BengtB att man stillar ner sig när man kör bil "från andra våningen" - även om "lugnt" inte är det första epitet jag vill ge min körning.
Däremot skiter jag högaktingsfullt i de som brummar vid rödljusen;
"Visst," tänker jag; "du lär komma först till nästa stopp, men är du framme i Lycksele innan det gryr???



Slutligen vill jag bara bibringa er den euforiska lycka jag känner när "Dinky-toysen" cirklar runt, runt efter en ledig P-plats på den stora parkeringen, och man själv bara dundrar in i den stora snöhögen traktorn har plogat ihop och lämnar bilen på trekvart, en meter högre upp än alla andra...
Stadsjeep? Japp!!!




Swedefe
Senast redigerad av Swedefe den 07 mar 2005, 11:57, redigerad totalt 1 gånger.

7
Stahl skrev:åhh...en samling lugna gentlemän...... :D
Stahl
Nope! Inte jag!
Jag är buffel big time - men en egalitär buffel; lika otrevlig mot kvinnor som män!



S

9
Swedefe skrev: Dock! Så mycket insikt att har livet dock givit mig att jag passar mig noga om någon "sätter emot" i jakten på den sista parkerigsplatsen i området - den bilen lär isåfall köras av ett värre psyko än mig själv...

Bjussar på mitt dunderknep när en situation är på väg att gå över styr - sök ögonkontakt - med passageraren i den andra bilen!

Föraren är säkert redan "over the top" och tar en djup ögonkontakt som en ytterligare provokation, medans passageraren - om det är ett par, säkerligen har en nödstyrningsdevice på sin partner.

I detta läget kan "privacy glass" vara en nackdel...




S
Senast redigerad av Swedefe den 07 mar 2005, 11:58, redigerad totalt 1 gånger.

10
Självklart!
Men det visste du - du ville bara hälla bensin på brasan, eller hur - ditt lilla Fjälltroll...?
Det är synd om elden börjar falna.

Brukar ta genvägar över refuger, över snövallar (precis som Swedefe), bara för att komma först och sätta all "småskit" på plats. De kan vänta tills jag har parkerat, tar gärna två platser samtidigt så att ingen gammal Volvosugga kan slå upp dörrarna i mina sidor (Nu tog bränslet slut).
/Fjällis med 3 Santor och nu SAAB 9-5 SportCombi 2,0t BioPower 2007.

11
Jag gör som den snälle Fen, Swedefe, :twisted: :twisted: jag parkerar också i snöhögar där inga fjollor med sänkt fjädring vågar parkera. Känner mig som en kung o he-man såklart, ända tills det slår mig att jag tog på mig låg-dojjorna å snödrivan är 40 cm djup... :shock: :shock:

I en egen klass...

12
Jag har märkt både på mitt eget körsätt och andras uppträdande gentemot mig i trafiken att man i en större bil kör lite i sin egen klass och inte dras med i den allmänna hetsen som blir alltvärre ute på vägarna. Hade en Audi A4 förut och det gick inte en dag utan att någon individ med behov av att hävda sig var tvungen att med sin 850 GLT (som vederbörande förmodligen ansåg vara värsta sportbilen) lägga sig 5 cm från kofångaren där bak eller race:a vid närmsta trafikljus.

Har dock ibland märkt samma syndrom hos hetsiga medtrafikanter som ska sätta oss "Stadsjeepsmänniskor" på plats med sina "exklusiva" :roll: "Saab 93:or" och "Volvo S60:or" och annat trams! :D
Hammarn

13
Hammarn skrev:
Jag har märkt både på mitt eget körsätt och andras uppträdande gentemot mig i trafiken att man i en större bil kör lite i sin egen klass och inte dras med i den allmänna hetsen som blir alltvärre ute på vägarna.
Har samma erfarenhet, det är skönt att få bli lämnad lite i fred.
/Fjällis med 3 Santor och nu SAAB 9-5 SportCombi 2,0t BioPower 2007.

14
För en timme sen gick jag in i en nittiograders högerkurva med god sikt även om ett och annat träd kunna skymma sikten ibland. I alla fall såg jag i god tid före kurvan att en Mercedes-taxi kom i motsatt riktning. Vi möttes mitt i kurvan - men då hade taxichauffören övergått till vänstertrafik.

Tack Hyundai för att bromsarna fungerar! :lol:

Killen med taxin lyckades vrida tillbaka ratten precis så mycket att jag med en decimeters marginal klarade min eleganta silver-Exclusive från plåtverksta'n. Vilken verkstad jag själv undkom vete 17 :twisted:

Så vad ska man säga om taxi/mercedes-förare?...

/BengtB
Senast redigerad av BengtB den 08 mar 2005, 14:30, redigerad totalt 2 gång.

15
Tur att det gick så bra. En frontalkollision är inte att leka med 50 + 50 km/tim = 100 km/tim. Plåtskador går alltid att reparera, men det är svårare att plocka ihop chauffören till 100%.
/Fjällis med 3 Santor och nu SAAB 9-5 SportCombi 2,0t BioPower 2007.