vI HAR KÖPT LÅGNIVÅBILAR.....
Ju mer däcken slits, desto mer angeläget blir frågan om markfrigången på våra santor. Jag köpte santan osedd, och det stod 20,5 cm markfrigång i spec. Dåligt, men iaf. nära de 23 som är minimium på tgb. som standard. Med bilen i hand får jag det till bara 17-18 cm markfrigång, NÄR JAG MÄTER, i praktiken på lägsta punkt.
Det här är skit. Har de satt lågprofildäck på kärran eller...
Jag drog på på en skogsväg och det slog i som fan. En XC90 flöt över alltsammans, för att inte tala om min suzki.
Det här luktar koreaskit....
Sukken
Annons
2
Inte ens SM var någon terrängbil, men med 21 cm(?) så stod den ändå rätt luftigt på marken.
Vidare vill jag minnas att det där med markfrigång är ett rätt luddigt begrepp - vad är det man mäter på egentligen?
Inte bilens lägsta punkt ivart fall, som man kanske skulle tro...
I mina ögon är CM mer en crossover än en SUV - Hyundai går samma väg som alla andra och "vägifierar" sina suvvar;
Ställ gärna Terracan mot sin "efterträdare" Veracruz och gråt en skvätt över att man själv är så i otakt med "marknaden" - och var glad över din Suzi-Q!
Jag har en MF 35a att ta till när det kniper!
Swedefe
Vidare vill jag minnas att det där med markfrigång är ett rätt luddigt begrepp - vad är det man mäter på egentligen?
Inte bilens lägsta punkt ivart fall, som man kanske skulle tro...
I mina ögon är CM mer en crossover än en SUV - Hyundai går samma väg som alla andra och "vägifierar" sina suvvar;
Ställ gärna Terracan mot sin "efterträdare" Veracruz och gråt en skvätt över att man själv är så i otakt med "marknaden" - och var glad över din Suzi-Q!
Jag har en MF 35a att ta till när det kniper!
Swedefe
SM-CRDI 2002 22.500 mil
bytt mot
SM-CRDI VGT 2005 15.500 mil
bytt mot
CM-CRDI R 2010 15.500 mil and counting
bytt mot
bytt mot
3
Varje gång jag läser Suzukis inlägg blir jag fundersam: Hur kommer det sig att man köper en bil osedd dvs utan att först ha gjort klart för sig vad det är för slags bil - och sen har mage att ständigt klaga på bilen och kalla den "koreaskit".
Förmodligen säger detta mer om Suzuki själv än om hans Santa Fe.
Varför inte göra sig av med bilen om den nu var ett så misslyckat köp?
/BengtB
/BengtB
Nu CM 2007 Comfort-5 V6 Aut Satin Beige. Förut V6 GLS 2001 resp V6 GLS Excl 2004.
4
Jo, även jag har funderat i dessa banor,,,och jag har tidigare haft funderingar kring "Gorans" inlägg som också var så missnöjd med sin bil,,, är det inte så att man måste veta vad man ska ha bilen till innan man köper den ?? inte köper jag väl en Volvo 240 om jag är ute efter en fräck sportbil, eller en Hummer om jag vill ha en smidig stadsbil... att köpa en bil osedd, och sen klaga är väl lite naivt.BengtB skrev:Varje gång jag läser Suzukis inlägg blir jag fundersam: Hur kommer det sig att man köper en bil osedd dvs utan att först ha gjort klart för sig vad det är för slags bil - och sen har mage att ständigt klaga på bilen och kalla den "koreaskit".
/BengtB
Jag tycker samtidigt synd om Suzuki för att han känner sig så missnöjd !!
"Joppe"
Inte så
5Jag är inte extremt missnöjd med bilen, och hade ju tagit en kort provtur på annat håll med en liknande. Har ofta köpt bilar ganska osedda, och gått på tex. de spec. man kan läsa sig till. Jag har kört mycket XC90. Det är en fin, men dyrare bil. Hyundai vill kasta sig in i samma segment som den och en del bättre japanska SUVar. Då får man vara beredda på att det ställs krav. Lite sämre finish kan man väl acceptera, men innehållet bör leva upp till vad som utfästs.
Körkaraktären är det inget fel på med Santa Fen, och tur är väl det. Men jag känner mig lite blåst på att vad som sägs i de tekniska specifikationerna inte stämmer med verkligheten. Några exempel:
1. Köper man en bil med original RDS radio, så bör den ju uppfylla de krav som åtminstone alla andra radioapparater med denna funktion har. Kanske betalar inte Hyundai alla liceenser för systemet, och får inte sätta in de funktioner andra tillverkare har?
2. Skriver man färddator i specen, förutsätter jag att det är en färddator man får, och inte det vi har i SantaFeerna.
3. Markfrigången är enl. spec. 20,5 cm. Då skall det gå att mäta det under främre kardanknut (på Santan blir det under plastskivan fram). Den är inte 20,5 cm.
Det är några exempel på vad jag tycker är näst intill vilseledande marknadsföring.
Sukken
Körkaraktären är det inget fel på med Santa Fen, och tur är väl det. Men jag känner mig lite blåst på att vad som sägs i de tekniska specifikationerna inte stämmer med verkligheten. Några exempel:
1. Köper man en bil med original RDS radio, så bör den ju uppfylla de krav som åtminstone alla andra radioapparater med denna funktion har. Kanske betalar inte Hyundai alla liceenser för systemet, och får inte sätta in de funktioner andra tillverkare har?
2. Skriver man färddator i specen, förutsätter jag att det är en färddator man får, och inte det vi har i SantaFeerna.
3. Markfrigången är enl. spec. 20,5 cm. Då skall det gå att mäta det under främre kardanknut (på Santan blir det under plastskivan fram). Den är inte 20,5 cm.
Det är några exempel på vad jag tycker är näst intill vilseledande marknadsföring.
Sukken
6
När man läser en del inlägg i den här tråden, då undrar man hur man kan tolka samma inlägg så olika?
Framför allt kommentaren om Goran, jag har ungefär samma uppfattning som honom! I vart fall när det gäller SantaFe, jag uppfattar inte honom som särskilt missnöjd inte heller Suzuki.
Men att sätta våra bilar på pedistal tycker jag är löjligt, möts ibland med samma attityd när det gäller min Svenska husvagn KABE. Det är som att svära i kyrkan att uttrycka den minsta kritik av nämnda produkt.
Trots allt så är ju Hyundai en lågpris produkt, en kopia gjord framför allt för den Amerikanska marknaden.
Trevlig Midsommar önskar er Jörgen Jönsson, som Midsommarafton drar till Italien på 4 veckors semester.
Framför allt kommentaren om Goran, jag har ungefär samma uppfattning som honom! I vart fall när det gäller SantaFe, jag uppfattar inte honom som särskilt missnöjd inte heller Suzuki.
Men att sätta våra bilar på pedistal tycker jag är löjligt, möts ibland med samma attityd när det gäller min Svenska husvagn KABE. Det är som att svära i kyrkan att uttrycka den minsta kritik av nämnda produkt.
Trots allt så är ju Hyundai en lågpris produkt, en kopia gjord framför allt för den Amerikanska marknaden.
Trevlig Midsommar önskar er Jörgen Jönsson, som Midsommarafton drar till Italien på 4 veckors semester.
7
Oops !! Foten i kläm igen !! Tänk så fel man kan tolka inlägg.
Naturligtvis så ska man få framföra klagomål på sin bil om det finns anledning till det, och det är inte att "svära i kyrkan", en anledning att ha ett Forum är ju just att kunna dela med sig av erfarenheter (positiva och negativa). MEN !! det jag har "hakat" upp mig på är att man uttrycker ett sånt otroligt missnöje (jag kanske missuppfattar) över en produkt eller funktion, där det ju faktiskt ligger i ditt som bilköpares ansvar att ta reda på om det du tror ska ingå faktiskt gör det.. Och angående min kommentar om "Goran" så uppfattade jag det som om han var missnöjd med sin bil (han tyckte ju bland annat att alla andra SUV:ar som det skrivits om var bättre) och då förstår jag inte varför han behöll den.Som jag tidigare konstaterat så är det känsligt att ha olika åsikter, men jag anser att är man missnöjd, dvs riktigt missnöjd med bilen som produkt och att den inte passar mig som bilförare så byter jag, och är det så att jag har riktigt specifika krav på vad bilen ska kunna och ev innehålla i form av funktioner så måste jag kolla det innan jag slår till och köper en bil,, sen så måste vi ju kunna uttrycka missnöje med tex saker som går sönder osv eller dåligt reparerade bilar,, det är ju en erfarenhetsbank som vi alla har nytta av och kan använda som argument vid ev "konflikter" med verkstäder osv....
Men ok. Sukken gillar inte att hans bil inte kan samma saker som xc 90 och hans radio funkar inte som andra rds-radioapparater han provat , ägt , sett eller what ever, på vilket sätt blir det bättre för honom genom att på Hyundai Suv Clubens Forum uttrycka att det är Koreaskit ??
Jag sätter inte heller min bil på piedestal, men jag gillar den och den gör för mig vad jag hade som krav att den skulle kunna, och detta utan att det tömde min plånbok helt,,,
Naturligtvis så ska man få framföra klagomål på sin bil om det finns anledning till det, och det är inte att "svära i kyrkan", en anledning att ha ett Forum är ju just att kunna dela med sig av erfarenheter (positiva och negativa). MEN !! det jag har "hakat" upp mig på är att man uttrycker ett sånt otroligt missnöje (jag kanske missuppfattar) över en produkt eller funktion, där det ju faktiskt ligger i ditt som bilköpares ansvar att ta reda på om det du tror ska ingå faktiskt gör det.. Och angående min kommentar om "Goran" så uppfattade jag det som om han var missnöjd med sin bil (han tyckte ju bland annat att alla andra SUV:ar som det skrivits om var bättre) och då förstår jag inte varför han behöll den.Som jag tidigare konstaterat så är det känsligt att ha olika åsikter, men jag anser att är man missnöjd, dvs riktigt missnöjd med bilen som produkt och att den inte passar mig som bilförare så byter jag, och är det så att jag har riktigt specifika krav på vad bilen ska kunna och ev innehålla i form av funktioner så måste jag kolla det innan jag slår till och köper en bil,, sen så måste vi ju kunna uttrycka missnöje med tex saker som går sönder osv eller dåligt reparerade bilar,, det är ju en erfarenhetsbank som vi alla har nytta av och kan använda som argument vid ev "konflikter" med verkstäder osv....
Men ok. Sukken gillar inte att hans bil inte kan samma saker som xc 90 och hans radio funkar inte som andra rds-radioapparater han provat , ägt , sett eller what ever, på vilket sätt blir det bättre för honom genom att på Hyundai Suv Clubens Forum uttrycka att det är Koreaskit ??
Jag sätter inte heller min bil på piedestal, men jag gillar den och den gör för mig vad jag hade som krav att den skulle kunna, och detta utan att det tömde min plånbok helt,,,
"Joppe"
Jo så är det
8Jo, det finns anledning att dryfta detta på forumet, eftersom det är information man inte får på Hyundais hemsida, eller i deras bristfälliga broschyrer. Det kan vara till hjälp för den som skall köpa en bil, att kunna läsa sig till för och nackdelar. Tex. att man köper en färddator som inte är i närheeten av en färddator....
Idag köper man inte bil som för tjugo år sedan då hela familjen var ute och provkörde, och de kollades osv. Man köper som med elektronik, datoreer osv.en produkt efter specifikationer man kan läsa sig till. Man beställer tex. en laptop osedd, och har aldrig känt på den tidigare, men utgår ju från att den fungerar, att Windows innehåller vad det skall och inte är en snikvariant.
Sukken
Som också drar till Italien med Santa Fen, strax.
Idag köper man inte bil som för tjugo år sedan då hela familjen var ute och provkörde, och de kollades osv. Man köper som med elektronik, datoreer osv.en produkt efter specifikationer man kan läsa sig till. Man beställer tex. en laptop osedd, och har aldrig känt på den tidigare, men utgår ju från att den fungerar, att Windows innehåller vad det skall och inte är en snikvariant.
Sukken
10
Det är som vi alla vet fin akustik i kyrkor - passar sig utmärkt för, om inte svordomar så ivart fall ifrågasättande av den egna tron.
Vi är ingen sekt, och det är högt i tak - kritisera på den som vill, men räkna med att få mothugg!
Jag har tyvärr dålig koll på CM, men uppger man 20,5 (kommafem...
) så skall det väl vara det...?
Antar att man mäter fram ett sådant mått under gynnsammast tänkbara förhållanden: nya däck, tom tank, obelastad och troligen även utan förare...
Vad säger ni andra?
jag har kört min SM i terräng mer än de flesta, och mer än jag borde,
men aldrig mätt eller bekymrat mig om frigången:
visst, det tjongar till ibland, magplattan lämnade jag bakom mig på High Chaparall och skyddsplåten för tanken på högersidan hängde ner och scoopade upp snö helt plötsligt i vintras efter en överoptimistisk terrängpassage av bilar som kört fast och blockerade vägen - men ändå;
det är en cute-ute och jag är mer än nöjd med egenskaperna jag fått "på köpet":
Det var ju faktiskt en släpvagnsdragare vi köpte, inte en terrängbil...
Ut och mät era bilar, folks - hjälp Suzuki att få reda på om det bara är hans bil som sniffar marken eller om det är galna uppgifter från Hyundai!
Swedefe
Vi är ingen sekt, och det är högt i tak - kritisera på den som vill, men räkna med att få mothugg!
Jag har tyvärr dålig koll på CM, men uppger man 20,5 (kommafem...
Antar att man mäter fram ett sådant mått under gynnsammast tänkbara förhållanden: nya däck, tom tank, obelastad och troligen även utan förare...
Vad säger ni andra?
jag har kört min SM i terräng mer än de flesta, och mer än jag borde,
visst, det tjongar till ibland, magplattan lämnade jag bakom mig på High Chaparall och skyddsplåten för tanken på högersidan hängde ner och scoopade upp snö helt plötsligt i vintras efter en överoptimistisk terrängpassage av bilar som kört fast och blockerade vägen - men ändå;
det är en cute-ute och jag är mer än nöjd med egenskaperna jag fått "på köpet":
Det var ju faktiskt en släpvagnsdragare vi köpte, inte en terrängbil...
Ut och mät era bilar, folks - hjälp Suzuki att få reda på om det bara är hans bil som sniffar marken eller om det är galna uppgifter från Hyundai!
Swedefe
SM-CRDI 2002 22.500 mil
bytt mot
bytt mot
bytt mot
bytt mot
11
Hmm
Jag håller med farbror Swedefe. Lätta era hjärtan (det gör jag) och gråt ut er förtvivlan eller irritation, MEN då får man som sagt vara med på att få en smocka i retur om någon tycker nåt annat. Nu brukar vi ju inte dela ut smockor tack och lov o så hoppas jag att det förblir. Det finns nog många "skit" - forum på nätet som kastar dynga i ansiktet på varandra, men det är nog en åldersreleterad fråga. Här är vi nog mer eller mindre "silverbacks" allihop så diskussionerna tenderar att vara mogna. 8)
Kritik är befogad om den just ÄR befogad. Jag tycker också att färdatorn hade haft mer att önska i en bil för 370.000 kr. Radion är också lite väl simpel även om jag valde den mer av estetiska skäl än rent praktiska (funderar däremot på att göra som en annan här på forumet och installera lite nytt ljud).
När det gäller höjden över havet så är i alla fall jag jättenöjd, men så kommer jag från V50 å andra sidan 8). Bilen vi äger är ju faktiskt en kompromiss, inget annat, men själv är jag förbannat nöjd med min kompromiss! En ÄKTA 4WD bjuder sällan samma komfort som våra santor. Visst hade det varit gött med 23 cm i markfrigång men allt handlar förstås om vad man förväntar sig och vilka behov man har. Jag ska försöka mäta å se hur hög min är så får vi se.
Hälsar Norrland genom
Svartbjörn
Jag håller med farbror Swedefe. Lätta era hjärtan (det gör jag) och gråt ut er förtvivlan eller irritation, MEN då får man som sagt vara med på att få en smocka i retur om någon tycker nåt annat. Nu brukar vi ju inte dela ut smockor tack och lov o så hoppas jag att det förblir. Det finns nog många "skit" - forum på nätet som kastar dynga i ansiktet på varandra, men det är nog en åldersreleterad fråga. Här är vi nog mer eller mindre "silverbacks" allihop så diskussionerna tenderar att vara mogna. 8)
Kritik är befogad om den just ÄR befogad. Jag tycker också att färdatorn hade haft mer att önska i en bil för 370.000 kr. Radion är också lite väl simpel även om jag valde den mer av estetiska skäl än rent praktiska (funderar däremot på att göra som en annan här på forumet och installera lite nytt ljud).
När det gäller höjden över havet så är i alla fall jag jättenöjd, men så kommer jag från V50 å andra sidan 8). Bilen vi äger är ju faktiskt en kompromiss, inget annat, men själv är jag förbannat nöjd med min kompromiss! En ÄKTA 4WD bjuder sällan samma komfort som våra santor. Visst hade det varit gött med 23 cm i markfrigång men allt handlar förstås om vad man förväntar sig och vilka behov man har. Jag ska försöka mäta å se hur hög min är så får vi se.
Hälsar Norrland genom
Svartbjörn
HADE en suverän Santa Fe
2.2 CRDi Exclusive
Gun Metal, automat -07
2.2 CRDi Exclusive
Gun Metal, automat -07
Re: Jo så är det
13Märkligt... Plötsligt känner man sig som en Hedenhös...Suzuki skrev: Idag köper man inte bil som för tjugo år sedan då hela familjen var ute och provkörde, och de kollades osv. Man köper som med elektronik, datoreer osv.en produkt efter specifikationer man kan läsa sig till. Man beställer tex. en laptop osedd, och har aldrig känt på den tidigare, men utgår ju från att den fungerar, att Windows innehåller vad det skall och inte är en snikvariant.
Visst 17 ser jag till att få provköra och kolla så bilen fyller mina behov och att jag trivs med den innan jag handlar! Jämförelsen med en dator tycker jag haltar något...
I övrigt får jag nog säga, att den som kallar sin bil för "koreaskit" måste uppfattas som missnöjd! (Eller hur, Jörgen...?)
Nä, jag håller på Joppe, Swedefe, BengtB och Svartbjörn!
Och jag är HELNÖJD med vår GoSanta!
(Och: Herrenadå, så lätt det är att tvätta bilen undertill med högtrycket t ex... Tack vare höjden...
181 Skäreläjan
Hade en SF CM V6 A4 C7 Satin Beige -06
Numera Jeep Cherokee -15
Husbil Pilote V630J (Plåtis)
"Ditt hem är där din katt är...!"
Re: Jo så är det
14Suzuki skrev:Jo, det finns anledning att dryfta detta på forumet, eftersom det är information man inte får på Hyundais hemsida, eller i deras bristfälliga broschyrer. Det kan vara till hjälp för den som skall köpa en bil, att kunna läsa sig till för och nackdelar. Tex. att man köper en färddator som inte är i närheeten av en färddator....
Sukken
Köper man en bil osedd, ej provkörd får man skylla sig själv.....
Att komma och gnälla efterårt är bara patetiskt.
klaga inte
15"Att komma och gnälla efterårt är bara patetiskt."
Nä nä, klaga inte på våra fina koreajeepar.........................
Suck.
Sukken
Nä nä, klaga inte på våra fina koreajeepar.........................
Suck.
Sukken