Annons

Reservhjulet

1
Idag upptäckte jag att jag fått punktering på höger bak. Naturligtvis efter stängningsdags hos verkstäderna.:evil:

Hade jag sett det en timme tidigare kunde jag åkt direkt till närmaste verkstad och fått det fixat med hjulet på plats, för det visade sig vara en skruv eller spik som gått rakt in i däcket, och luften gick inte ut fortare än att jag utan vidare hade hunnit åka en halvmil.

För att inte i morgon bitti stå med ett helt tomt däck satte jag alltså igång med att byta till reservhjulet, och det är här jag har min fråga.

Upphängningen av reservhjulet visade sig ju vara helt annorlunda konstruerad än på SM med dess (rostande) stora bult. I stället visade sig hjulet hänga i en vajer genom fälgens centrumhål och med en avlång vågrät plåtbit i änden på vajern. Plåtbiten är alltså smalare men längre jämfört med centrumhålets diameter för att kunna träs lodrätt genom hålet och sen fungera som stopp så att vajern kan hålla hjulet uppe, när man med bulten i tröskeln innanför bagagerumsdörren lindat upp vajern på nån trumma eller nånting liknande (såg inte den detaljen).
Under plåtbiten sitter en spiralfjäder trädd på vajern, och vajern avslutas med en fastpressad metallhylsa som gör att alltihop inte kan glida av.

Första problemet blev att, när reservhjulet firats ner på marken, få ut vajerns ände med den avlånga plåtbiten ur centrumhålet så att hjulet kunde frigöras och dras fram. Enda sättet var att lägga sig raklång på marken, hålla upp hjulet med en hand för att stoppa in den lediga armen/handen under hjulet och vrida plåbiten lodrätt och trä den upp genom centrumhålet tillsammans med vajern och övriga delar.

Att man skulle behöva lägga sig ner för att få loss hjulet hade jag ju inte trott, så jag läste förstås instruktionsboken för att få några bättre tips - men det fanns inga. Däremot står det att man, när man lägger tillbaka reservhjulet, ska fästa "hållarens" skydd i ett fälgbultshål ("hållaren är alltså den manick jag kallar "en avlång plåtbit").
Men vilket j-a "skydd" är det man talar om??
Jag har inte sett till något skydd (men hade behövt ett för mig själv, inte för "hållaren", eftersom det var rejält mycket grusdamm på reservhjulet och i dess utrymme under bilen).

Nu återstår att se om jag hittar någon gummiverkstad som inte har semesterstängt. Sen ska det gamla hjulet med sitt lagade däck tillbaka till sin plats (höger bak) för att jag inte i onödan ska köra omkring med ett hjul som har en något större diameter än dom övriga tre hjulen - som just nu har rullat 400 mil.

Och sist ska reservhjulet hängas tillbaka på sin plats under bilen - samma manöver som idag fast tvärtom, samma damm, etc.:evil:

Tur att punkan upptäcktes i torrt väder hemma på gårdsplanen och inte i ösregn på en lerig grusväg. :roll:

Kanske någon har ett tips om hur man smidigare klarar ett hjulbyte i mindre bra väder och väglag? :?:

/BengtB
Nu CM 2007 Comfort-5 V6 Aut Satin Beige. Förut V6 GLS 2001 resp V6 GLS Excl 2004.
Annons

2
Hej Bengan!

Jag fick punka på min SM förra eller möjligtvis förrförra sommaren på landet ute i skogen. Jag lyckades byta till reservhjulet medelst ålning och hasning. Punkadäcket slängde jag in i skuffen.

Nu till poäng 1:
-I Hällefors finns det en gummiverkstad och de har öppet hela sommaren! "Vi måste ju vara bemannade hela året", sa de som vilken självklarhet som helst. Så jag tror inte du kommer att ha några problem med att hitta en gummiverkstad som har öppet.

Poäng 2:
Boysen på gummiverkstan fixade givetvis punkadäcket och dessutom återmonterade de reservhjulet utan knot medans jag stod där som en 08-turist och glodde så mkt jag kunde. 230 spänn har jag för mig att det kostade. Det tyckte jag var billigt.

Poäng 3:
Det är bra med reservhjul på ett sätt, men numera har jag punkaspray med mig som akutfix. Någon gång så kommer jag inte att ha tillräckligt med tid över eller så kommer jag att ha fel kläder som jag inte vill offra för att riva fram reservhjulet. Då får det bli punkaspray som plan B.

PS. Är inte domkraften lite trevligare placerad på CM, så att man kan plocka fram den utan att behöva plocka ur hela bagaget?
Mitsubishi Outlander PHEV -14
Toyota Auris 1.8 HSD -13
Santa Fe (SM) -03 2.4 GLS Vision

3
Jodå! Visst är domkraften flyttad till ett fack närmast bakluckan, till allas stora glädje!
Vad gäller reservhjulet i SM:en, hade vi vårt reservhjul i skuffen i nästan tre år, då vi insåg, att det skulle vara nästan omöjligt att nå, vid en eventuell punktering. Dessutom är jag inte tyngdlyftare, så jag fick aldrig upp det på sin ordinarie plats, då jag en gång fått ta ner det. Det kom inte på plats, förrän det var dags att byta till CM:en, och då hade jag hjälp av en riktigt stark kille, plus en rejäl domkraft...! :roll: :roll: :oops:
Den där stora plåten samt alla bultar och det som hörde till upphängningen låg snyggt i en plastpåse i garaget, och var som nytt, vid inbytet...! :lol:
Skall ta och göra en likadan test på CM:en en dag när det slutat regna, under tiden har man nämnda "punkaspray" givetvis i "beredskapsboxen"... :D :D
:D Hälsningar
181 Skäreläjan

Hade en SF CM V6 A4 C7 Satin Beige -06
Numera Jeep Cherokee -15
Husbil Pilote V630J (Plåtis)

"Ditt hem är där din katt är...!"

4
Hej Bengt!

Tråkigt med en punktering!
Själv hade jag problem med att reserhjulet inte satt fast ordentligt efter rostskyddsbehandlingen. Skramlade.
Ville se att allt var OK med fästet!
Tog ner reservhjulet dock utan att trä av den från plåtbiten.
Slapp krypa genom att samtidigt som man sänker ner hjulet så drar man ut den samma bakom bilen en bit.
Sedan när man vevar upp hjulet så är det viktigt att det klickar till en gång, högst två från fjädern på fästet (enligt handboken).

Konstaterade samma sak som du Bengt. Texten i handboken stämmer inte om skyddet, det finns ingen.

Hoppas att ni förstår, det blev lite krångligt. Ni får höra av er igen.... :?:

/SantaSalle

Med en CM-07, V6, Automat, Comfort-5
f d Atos-02

5
Bra Bengan, att du skrev några rader om reservhjulets hemligheter! Själv har jag inte undersökt funktionen och är heller inte ägare av punkaspray men efter att du och övriga talare beskrivit utmaningen kan det nog vara på sin plats med en burk spray! Det är ju inte alltid man har samma flyt som du och står hemma på gården då det sker utan ofta i trängda, tidspressade situationer.

Mvh
Svartbjörn
HADE en suverän Santa Fe
2.2 CRDi Exclusive
Gun Metal, automat -07

6
Punkan lagad och reservhjulet återbördat till sin ordinarie plats. Problemet är bara att jag inte hörde vare sig ett eller två klick när jag dragit fast reservhjulshållaren, så jag vet inte om det är tillräckligt hårt draget - får väl hoppas att jag inte blir av med hjulet nån gång på nån motorväg... :shock:

Jag drog så hårt som jag själv tyckte var lagom, hörde ingenting, drog lite till hörde ingenting, lossade "manöverskruven" helt igen och började om - med samma resultat. Så nu får tiden utvisa om hjulet hänger kvar, men jag får väl kolla då och då.

Idén bakom reservhjulsupphängningen är väl inte alls dum, men det hade ju varit bra om instruktionsboken hade varit lite tydligare om t ex hur långt man kan veva ut vajern - nu står det bara att man ska veva tills hjulet når marken under bilen, vilket innebar att jag inte fortsatte veva tills det gick att dra fram hjulet bakom bilen (fortfarande vet jag inte om det är möjligt).

Ett plus i alla fall till den som kommit på att domkraft etc bör ligga så lättåtkomligt som dom nu gör på CM - mycket praktiskt. :D

Återkommer i ärendet om/när reservhjulet gett sig av på egen hand. :wink:

/BengtB
Nu CM 2007 Comfort-5 V6 Aut Satin Beige. Förut V6 GLS 2001 resp V6 GLS Excl 2004.