Annons

10.000 kr bensin

1
När jag köpte min bil i sep 06 fick jag med ett preem kort med 10.000 kr bensin på
Nu är det slut efter 530 mil och man måste betala soppan själv :(
dax att lätta lite på gasen eller ........ nej
Tucson V6 Excl. 2005
Preems bäste vän
Annons

Re: 10.000 kr bensin

2
hbg skrev:När jag köpte min bil i sep 06 fick jag med ett preem kort med 10.000 kr bensin på
Nu är det slut efter 530 mil och man måste betala soppan själv :(
dax att lätta lite på gasen eller ........ nej
har din bil dragit 2.0L/milen eller ???

kör i 110 på motorväg och glid runt på övriga vägar lagligt så kommer det att sjunka drastiskt.

:D

3
Brodeur: Jag reagerade också på ekvationen :shock:
Men som Hbg skriver: Lätta på gasen?......Nej.

Nu kanske Hbg far fram som en oansvarig vettvilling i syd-Sverige och
om det finns det säkert synpunkter men,......för fasen! Ibland får det kosta! Så plattan i mattan Hbg! I like it!

Petroff :wink:
Santa Fe V6 GLS Exclusive-02 svart.
Suzuki Samurai -97 svart.
Jeep Grand Cherooke-02 Svart

4
Nu har ju inte bensinen kostat 10kr/L
Kollade nyss vad färd datorn sa om förbrukningen 17.2
Nu ska vi tänka på att min bil är ombyggd så att den ska dra mindre bensin :shock:
skulle tippa på att den har dragit 1.6-1.7 i snitt
jag kör nästan bara stadstrafik för det är ju en stadsjeep ;)
Ska till Göteborg på Lördag så jag får kolla vad den drar då
Senast redigerad av hbg den 17 aug 2007, 00:23, redigerad totalt 1 gång.
Tucson V6 Excl. 2005
Preems bäste vän

5
Tack för tipset HBG, jag ska genast köpa aktier i Preem.

Jag litar på att Du ser till att jag får utdelning :mrgreen:
Bild

//Santacalus hade en V6 excl.-02
Husvagnsanvändare året runt
åker numera Passat 2,0tdi och ibland BTM Sprint eu-moppe

6
hbg skrev:Nu har ju inte bensinen kostat 10kr/L
Kollade nyss vad färd datorn sa om förbrukningen 17.2
Nu ska vi tänka på att min bil är ombyggd så att den ska dra mindre bensin :shock:
skulle tippa på att den har dragit 1.6-1.7 i snitt
jag kör nästan bara stadstrafik för det är ju en stadsjeep ;)
Ska till Göteborg på Lördag så jag får kolla vad den drar då
1,7 är snubblande nära 2 liter......

Kör du bara i stan så blir det mycket, å andra sidan drar den inte så många liter i absoluta tal.

man kan lura sig lite på det där.

:D

Synd att det inte ären 5-växlad automat i tusconen , hade hjälpt till en del.

7
Jag förstår inte riktigt den här 10.000kronorspremien. Hade de inte varit mer juste att ge en check på 3 års fri service (alltså de 3 första servicarna)? Jag inbillar mig att det borde ge ett bättre avtryck på marknaden. Vad tycker ni?
Mitsubishi Outlander PHEV -14
Toyota Auris 1.8 HSD -13
Santa Fe (SM) -03 2.4 GLS Vision

8
Så då har man varit ute och gjort av med en tank till
Körde från Helsingborg till Göteborg
Vi var 2 vuxna och 3 barn 16, 13 och 11 år och bara en liten packning
Blev 130 - 145 km/h
Vid 130 så fick jag ner den till 12.5 L/100km
Och vid 145 km/h så gick den upp till 13,0 L/100km
hade ett genomsnit på 12.6 L/100km enl färddatorn + att jag fick en tom tank
Tucson V6 Excl. 2005
Preems bäste vän

9
hbg skrev: Vi var 2 vuxna och 3 barn 16, 13 och 11 år och bara en liten packning
Blev 130 - 145 km/h
Vid 130 så fick jag ner den till 12.5 L/100km
Och vid 145 km/h så gick den upp till 13,0 L/100km
hade ett genomsnit på 12.6 L/100km enl färddatorn + att jag fick en tom tank
Men bäste hbg...! Varför så bråttom?
130-145 km/tim med tre barn i bilen också...!?
..."fick jag ner den till 1,25 L/mil"... Har du provat att hålla en konstant fart på ungefär 100 km/tim...? DÅ tror jag den drar ännu mindre, och är troligen mera njutbar att åka i....! 8) 8)
(Att det inte är tillåtet att köra över 110 behöver jag väl inte kommentera...!)
:D Hälsningar
181 Skäreläjan

Hade en SF CM V6 A4 C7 Satin Beige -06
Numera Jeep Cherokee -15
Husbil Pilote V630J (Plåtis)

"Ditt hem är där din katt är...!"

10
Sorry Skärlejan, sträckan är huvudsakligen 120-begränsad
och med Hyundais felvisning på hastighetsmätaren så har "HBG" förmodlligen knappt varit över laglig hastighet någon enda gång... :mrgreen:

Det är ingen idé att moralisera över andras val av hastighet, men om man prioriterar låg bränsleförbrukning så finns det avgjort bättre bilar är en SUV med V6a och automat...

Tucson är en törstig rackare, och den lapar dessutom i sig mer än vad den borde göra givet de tekniska förutsättningarna.

Jag har likande efterenheter - det går att åka snålt med vår CRDI VGT, men då måsta man hålla sig under 100 km/h - och det orkar jag bara inte.
Betala och se glad ut, "HBG" - eller sök reda på den hastighet där du får ut en acceptabel restid till priset av en acceptabel bränslekostnad.
Luftmotståndet ökar med kvadraten av hastigheten, så är det bara - och suvar lider extra av detta eftersom dom har en frontarea som liknar en friggebod.

Swedefe
SM-CRDI 2002 22.500 mil
bytt mot
SM-CRDI VGT 2005 15.500 mil
bytt mot
CM-CRDI R 2010 15.500 mil and counting

11
Swedefe skrev:Sorry Skärlejan, sträckan är huvudsakligen 120-begränsad
och med Hyundais felvisning på hastighetsmätaren så har "HBG" förmodlligen knappt varit över laglig hastighet någon enda gång... :mrgreen:

Det är ingen idé att moralisera över andras val av hastighet, men om man prioriterar låg bränsleförbrukning så finns det avgjort bättre bilar är en SUV med V6a och automat...

Tucson är en törstig rackare, och den lapar dessutom i sig mer än vad den borde göra givet de tekniska förutsättningarna.

Jag har likande efterenheter - det går att åka snålt med vår CRDI VGT, men då måsta man hålla sig under 100 km/h - och det orkar jag bara inte.
Betala och se glad ut, "HBG" - eller sök reda på den hastighet där du får ut en acceptabel restid till priset av en acceptabel bränslekostnad.
Luftmotståndet ökar med kvadraten av hastigheten, så är det bara - och suvar lider extra av detta eftersom dom har en frontarea som liknar en friggebod.

Swedefe
OK, det var nu ganska länge sedan jag körde den sträckan, så att det är 120 som gäller, kände jag inte till... :roll:
Jag vill inte heller moralisera över andras hastigheter; Det må ju vara upp till var och en att avgöra... Men jag tyckte - och tycker - 145 km/t låter mycket, eftersom jag själv (fegis? :lol: :lol: ) brukar hålla mig runt hundra på motorvägen...! 8) 8)
:D Hälsningar
181 Skäreläjan

Hade en SF CM V6 A4 C7 Satin Beige -06
Numera Jeep Cherokee -15
Husbil Pilote V630J (Plåtis)

"Ditt hem är där din katt är...!"

12
Jo det är väll ingen ideal bil att köra fort med
Om jag kör i rätt hastighet och kör som man lär sig på körskolan så kostar det endel ändå
Ska man hålla nere förbrukningen så ska man inte gasa alls :(
Provade efter jag var och tankade i dg att köra snålt och det gick ...var mest 70 & 90 väg men endel 50 oxå
då låg jag mellan 1,18 och 1,22 ......gick jätte bra ..... förutom att det tog typ 1½ min att komma upp i 90 från 0
Sen fick jag lite brotom att hämta barn och köra hem dom för jag skulle till Vallåkraträffen och då var vi uppe i 1,4
Det jag tycker är dåligt är att en så pass ny och modern bil ska dra så mycket fast det är V6a och automat .....
Jag tänker byta bil inom 1 år och då är det frågan om man tar en hyundai igen
Tucson V6 Excl. 2005
Preems bäste vän

13
ClasseClas skrev:Jag förstår inte riktigt den här 10.000kronorspremien. Hade de inte varit mer juste att ge en check på 3 års fri service (alltså de 3 första servicarna)? Jag inbillar mig att det borde ge ett bättre avtryck på marknaden. Vad tycker ni?
Vad menar du 10 000 kr är 10 000 kr , alla måste tanka..... :lol:

14
brodeur skrev:
ClasseClas skrev:Jag förstår inte riktigt den här 10.000kronorspremien. Hade de inte varit mer juste att ge en check på 3 års fri service (alltså de 3 första servicarna)? Jag inbillar mig att det borde ge ett bättre avtryck på marknaden. Vad tycker ni?
Vad menar du 10 000 kr är 10 000 kr , alla måste tanka..... :lol:
Jo, men är det inte fräckare att få fri service, det erbjuder ju andra märken?
Mitsubishi Outlander PHEV -14
Toyota Auris 1.8 HSD -13
Santa Fe (SM) -03 2.4 GLS Vision