Annons
Annons

V6/V8

5
Stora bilar med automat och V-6/V-8:or slutade i alla fall jag att köpa i mitten av 90-talet, när man började behöva betala bensinen själv på tjänstebilarna....

Något nytt sedan dess???

Sukken

6
skiter i vad min suger i sig.jag åker kungligt.
MVH.Odde.
Santafe V6 A4 C5 Gun Metal-06
Mitsubishi Galant Dynamic 4-92
Toyota Celica-74
hyundai getz-06(frugans)
hobby 650 umfe -04

8
Det stämmer nog som tidnignen skriver, men det är ju helt beroende på HUR man kör. Det går ju t.ex. att få en Porsche Cayenne turbo att dra 8 liter milen :shock: (har sett det irl.) men det innebär ju inte att den alltid gör det...

Men visst 17 är det generellt sett svårt att komma ner i de siffror som tillverkarna uppger. :evil:

Men det är ju som alltid, feta rubriker säljer lösnummer!!!
Bild

//Santacalus hade en V6 excl.-02
Husvagnsanvändare året runt
åker numera Passat 2,0tdi och ibland BTM Sprint eu-moppe

9
Men!

Vi skall komma ihåg att "det som tillverkarna uppger" baserar sig på ett tvingande format som alla tillverkare/importörer måste hålla sig till!

Vill man uppge en förbrukningssiffra så måste den redovisas enligt Konsumentverkets vansinniga och overkliga körcykel!

Låt oss leka med tanken att en tillverkare skulle vilja ange en förbrukningssiffra i sin reklam som ligger nämare sanningen genom att använda sig av en av de körcyklar som mer realistiskt beskriver hur en bil används - eller rent av uppge siffor som uppnåtts i verklig trafik; vad händer då?
Det är faktiskt ett lagbrott i Sverige att berätta om en bils verkliga förbrukning, tro det eller ej!

Det enda förbrukningssiffrorna möjligen kan användas till är att jämföra förbrukningen mellan jämntunga klasskamrater - givet att man tar reda på respektiv bils cW-värde och dessutom funderar över hur det egna körsättets avvikelser från KoVs norm kan tänkas påverka just den bil man är spekulant på...

Med andra ord är de angivna förbrukningssiffrorna rent trams och den stackare som väljer bil med dessa i åtanke är lurad med benäget bistånd från - inte biltillverkaren, utan Konsumentverket!

Shame shame shame!

Ämnet finns diskuterat här:
http://www.hyundai.nu/phpbb/viewtopic.p ... mentverket

Swedefe
SM-CRDI 2002 22.500 mil
bytt mot
SM-CRDI VGT 2005 15.500 mil
bytt mot
CM-CRDI R 2010 15.500 mil and counting