Annons

16
Jodå, det går att ta bort bara "träet". Det är faktiskt det man börjar med för att nå resterande skruvar. Dock är denna träpanel monterad med en av bilhistoriens hårdaste clips, så jag rekomenderar att ta väck plastkåpan under ratten först. Då får man möjlighet att bända på de delar av panelen som sedan döljs.

Vill du inte det, så tejpa (med en kraftig tejp) både på träpanelen och plasten direkt under innan du börjar bända med något verktyg. Börja i underkant av träpanelen, ute vid luftutsläppet på passagerarsidan.

En stållinjal eller bred och tunn mejsel funkar, men som sagt -den sitter som :evil: och det är lätt att repa inredningen.

Såg färdiga kit för den som vill byta ut "träet" hos Autoanything, men det borde väl finnas på närmare håll?!

Ska du lacka panelerna i samma kulör som bilen eller vad är din plan?

Just ja, sidopanelerna i dörrarna har jag inte gett mig på (än).
Anders ;-)
Former owner of: 2007 CM/V6/Exclusive -7, Gun metal, "Stockholm Edition"

Bra att ha länkar:
Accent
Santa Fé (SM)
Santa Fé (CM)
Tucson (JM)
Annons

Paneler

17
Idag har jag pillat vidare med en så enkel sak som telefonen med handsfree. Har aldrig varit med om en värre bil att lossa paneler mm. på. Vis efter skadan med billig engångsplast vid dörrtrösklarna som sprack direkt lade jag faktiskt av. Dessutom är ju taktextilier mm. i typ "Pampersblöja", alltså sådan där papperstextil som luddar med en gång, när man kommer när den. Nä, koreanska bilar verkar vara - just det - koreanska bilar.

Sukken

Re: Paneler

18
Suzuki skrev:Idag har jag pillat vidare med en så enkel sak som telefonen med handsfree. Har aldrig varit med om en värre bil att lossa paneler mm. på. Vis efter skadan med billig engångsplast vid dörrtrösklarna som sprack direkt lade jag faktiskt av. Dessutom är ju taktextilier mm. i typ "Pampersblöja", alltså sådan där papperstextil som luddar med en gång, när man kommer när den. Nä, koreanska bilar verkar vara - just det - koreanska bilar.

Sukken
Handsfree är nog ngt som in i bilen vad de lider, så om du har tid/möjlighet skulle en byggtråd om detta sitta fint.

Plast överlag är knepigt att ha att göra med, oavsett bilmärke, skulle jag vilja påstå. Ett felgrepp och sen är det kört.

Men skulle det inte sitta så tight skulle man gnälla på att det skaver och gnisslar :?
Anders ;-)

Bra att ha länkar:
Accent
Santa Fé (SM)
Santa Fé (CM)
Tucson (JM)

19
Hej Anders,

Tanken är att lacka panelerna antingen silver som på de övriga panelerna i bilen eller ev mattsvart.

Gjorde detta på min Trajet som hade extrautrustning i form av en plastträ instrumentbräda alltså HELA brädan typ Jagga men alltså äkta koreanskt plastträ....
Rev hela instrumentpanelen med luftintag, knappar och allt och lämnade därefter in hela klabbet för lackering i silver/alulook, blev en helt annan bil!

Såg förresten att du också bor i Tyresö, kul!

Mvh Tom

20
Hei Tom,

Når du har lakkert plastpanelene, så har det vært fint med bilder lagt inn under "bilarkivet". :D
Hyundai Santa Fe-07 - Drive your way
Polar 620-04 - Litt mer av alt

21
Hej Tom,

Skulle vara skoj om du kunde ta någon bild och lägga in på forumet.

Ser fram emot dessa.

En bild säger mer än tusen ord.

Mats

22
anders skrev:
hbg skrev:Såg trevligt ut
Vad är det för en spelare ??
Jag skulle kalla det för "no-name" men läser man på kartongen står det "Car Media World DAV-6522".

Någon form av budgetimport men faktiskt (så är långt i alla fall) värt pengarna. 4x45w vid 4ohm

Metallramen som jag fick bygga in är ett Clarion-orginal.

Kolla på LB-Import om du vill ha en också :)
Lite nyfiken på "stereon", fungerar den fortfarande med full belåtenhet?

Måste säga att den håller ett mycket lågt pris för att ha alla dessa funktioner. Är just därför lite nyfiken på om den verkligen fungerar som den ska... :?

23
Hej du.
Jo, jag skulle vilja säga att den är prisvärd. Jag kan tänka mig att apparater i denna prisklass har lite varierande kvalitet än märkesapparater dock.

Den enda plumpen i protokollet är att när jag ska höja volymen med knappen på fronten, så piper det till som om den tar kommandot men volymen höjs inte. Inte förrän man höjt upp till en viss gräns, då blir det väldigt högt på en gång.
När jag höjer med fjärren fungerar det perfekt, så antagligen är det något i kretsen till själva knappen.

Sen kunde även joysticksknappen vara lite tightare men det är inte något jag stör mig eller som påverkar funktionen.

Är man audiofil eller bara har för mycket pengar skulle jag nog gå upp en klass och då kanske även få så att rattknapparna funkar ihop också.
Anders ;-)

Bra att ha länkar:
Accent
Santa Fé (SM)
Santa Fé (CM)
Tucson (JM)

24
Hej själv, här var det snabba svar.

För att vara i den prisklassen så får jag uppfattningen att den är klart prisvärd.

När det gäller rattknapparna, finns det andra märken/modeller än Hyundai orginal som fungerar med dessa, någon som har koll?

25
Om man vill ha Kinaprylar kan jag rekomendera att beställa direkt från Hong kong.
Kolla vad den kostar i sverige och jämför. Även om du åker på tull och moms så blir det billigare, iaf de prylar jag beställt.

Exempel. Köpte en DVD/CD 5,3" touch screen med en massa funktioner och lull lull såsom TV, iPod, SD-läsare, USB mm. Denna kostar 3995 i sverige, jag gav 200 USD. Då dollarn står i gynsam kurs nu så är det rena klippen att betala i dollar.

Härifrån har jag handlat: http://www.vcan.cc/vcan/newvcan/PRODUCT.PHP
Mina fordon:
En svart 04 Platina V6 Automat
Volvo S70
Pontiac Trans Am WS6 Ram Air -00
Yamaha R1 -2011
Orion 27 Dirtbike 125cc -07, sonens
Dirtbike 110 cc -06, dotterns
Lillkoreanen Hyosung Rallyscooter -05

Hojen: http://www.sporthoj.com/garage/?chirre2" onclick="window.open(this.href);return false;

26
Tjusigt, Chirre! Bra länk... Tänk att det skiljer så mycket i pris? :shock: :shock:
:D Hälsningar
181 Skäreläjan

Hade en SF CM V6 A4 C7 Satin Beige -06
Numera Jeep Cherokee -15
Husbil Pilote V630J (Plåtis)

"Ditt hem är där din katt är...!"

29
Skäreläjan skrev:
Chirre skrev: Exempel. Köpte en DVD/CD 5,3" touch screen med en massa funktioner och lull lull såsom TV, iPod, SD-läsare, USB mm.
Vågar jag gissa på detta vidundret...? :shock: :shock:

http://www.vcan.cc/vcan/newvcan/productshow.php?id=127
Nästan Skäreläjan. Fast din länk var till 7":aren med dubbel-DIN som passar i de nyare Santorna. Jag har ju singel-DIN. Större skärm än 5,3" går nog inte in, Skärmen går ändå nedanför nedre kanten en bit in över det lilla stuvningsfacket därunder.
Helt klart är att den är värd pengarna.
Mina fordon:
En svart 04 Platina V6 Automat
Volvo S70
Pontiac Trans Am WS6 Ram Air -00
Yamaha R1 -2011
Orion 27 Dirtbike 125cc -07, sonens
Dirtbike 110 cc -06, dotterns
Lillkoreanen Hyosung Rallyscooter -05

Hojen: http://www.sporthoj.com/garage/?chirre2" onclick="window.open(this.href);return false;

30
Chirre skrev:
Skäreläjan skrev:
Chirre skrev: Exempel. Köpte en DVD/CD 5,3" touch screen med en massa funktioner och lull lull såsom TV, iPod, SD-läsare, USB mm.
Vågar jag gissa på detta vidundret...? :shock: :shock:

http://www.vcan.cc/vcan/newvcan/productshow.php?id=127
Nästan Skäreläjan. Fast din länk var till 7":aren med dubbel-DIN som passar i de nyare Santorna. Jag har ju singel-DIN. Större skärm än 5,3" går nog inte in, Skärmen går ändå nedanför nedre kanten en bit in över det lilla stuvningsfacket därunder.
Helt klart är att den är värd pengarna.
Det går att pyssla in en 2DINs maskin i SM, men då får man byta ut mittkonsolen till en USA-version som har ett ett annorlunda fack för radion.
Exempel här: http://www.poulsbo.net/weblady/dash_phone_med.jpg
Mitsubishi Outlander PHEV -14
Toyota Auris 1.8 HSD -13
Santa Fe (SM) -03 2.4 GLS Vision