Annons

sprit någon?

1
tjena

i måndags tankade jag e85,bränslelampan började lysa(vet inte hur mycket det finns som reserv)men jag slog i 30liter e85,har nog en spritblandning på 60/70% och den går som en klocka,har inte märkt någon som helst förändring i körbarhet.
MEN den tänder motorlampan och förbrukningen är grotesk.
skall om-när jag orkar ta bort katten (såvida den inte är en HEL del av avgassystemet)och prova med ren e85,men det blir nog inte på ett tag ännu.jul och sånt.
lite svårstartad runt nollan,puffar och baktänder,när den väl startat går den klockrent.
återkommer med mer nogrann förbrukning.
MVH.Odde.
Santafe V6 A4 C5 Gun Metal-06
Mitsubishi Galant Dynamic 4-92
Toyota Celica-74
hyundai getz-06(frugans)
hobby 650 umfe -04
Annons

2
Hej. Slinker in med lite nyfikna frågor.
När du säger ca 70% spritblandning, menar du då 70% etanol och 30% bensin?
Katten, om du tar bort den måste väl insprutningen mappas om även om du kör på 100% etanol?
Och om du nu kör på 100%, måste du inte ha förvärmning då? Det är väl pga just kallstarterna som man måste ha en viss blanding av e85 och bensin. När motorn väl är varm så är det väl bara 100% som gäller..
Mina fordon:
En svart 04 Platina V6 Automat
Volvo S70
Pontiac Trans Am WS6 Ram Air -00
Yamaha R1 -2011
Orion 27 Dirtbike 125cc -07, sonens
Dirtbike 110 cc -06, dotterns
Lillkoreanen Hyosung Rallyscooter -05

Hojen: http://www.sporthoj.com/garage/?chirre2" onclick="window.open(this.href);return false;

3
tjena

e85 är 85%sprit 15%bensin,hade kanske 8-10 liter bensin i tanken och tankade 30 liter e85 därför är det troligen e60-e70???
katten är bara till för att rena avgaser ,motorn behöver inte``mappas``
för att man tar bort katten.
100%etanol?? det är e85 jag tankat.
visst är motorvärmare att föredra,etanolbilar är lite dumma att fö igång när det är kallt.
MVH.Odde.
Toyota Celica-74
hyundai getz-06(frugans)
hobby 650 umfe -04

4
Tankar man så här års kan man räkna med att det som kommer ur pistolventilen är "E 75" - vinterblandning.

Swedefe
SM-CRDI 2002 22.500 mil
bytt mot
SM-CRDI VGT 2005 15.500 mil
bytt mot
CM-CRDI R 2010 15.500 mil and counting

5
Ännu fler dumma frågor... denna gången från en "E85/75"-novis:
Kan man helt sonika tanka s k "lågprisbränsle" på sin Santa, och bara köra på det? :roll: :shock: :? Bara sådär rätt upp och ner menar jag? :roll:
:D Hälsningar
181 Skäreläjan

Hade en SF CM V6 A4 C7 Satin Beige -06
Numera Jeep Cherokee -15
Husbil Pilote V630J (Plåtis)

"Ditt hem är där din katt är...!"

6
- Och jag hakar på Läjans funderingar:

Även om det går att köra Santan på E85: Hur påverkar det livslängden på motorn?
Jag har känslan av att E85 är ett "torrt" bränsle jämfört med 95oktan
och därför smörjer berörda motordelar sämre?

En bekant till mig hävdar att även 95oktan är ganska strävt.
Han brukar köra nån tank 98 då och då.Och jag har för mig att han t.o.m
spetsade soppan nån gång med en liten skvätt tvåtaktsbränsle!
Visserligen kör han omkring i en äldre Volvo, och kanske är han nojjig
men han är f.d bilmek så nåt uns av vett tror jag det finns.

-Om bilens förbrukning skenar iväg. Är det då någon ekonomisk vinning i att tanka E85?

Petroff :wink:
Santa Fe V6 GLS Exclusive-02 svart.
Suzuki Samurai -97 svart.
Jeep Grand Cherooke-02 Svart

7
petroff skrev:- Och jag hakar på Läjans funderingar:

Även om det går att köra Santan på E85: Hur påverkar det livslängden på motorn?
Jag har känslan av att E85 är ett "torrt" bränsle jämfört med 95oktan
och därför smörjer berörda motordelar sämre?

En bekant till mig hävdar att även 95oktan är ganska strävt.
Han brukar köra nån tank 98 då och då.Och jag har för mig att han t.o.m
spetsade soppan nån gång med en liten skvätt tvåtaktsbränsle!
Visserligen kör han omkring i en äldre Volvo, och kanske är han nojjig
men han är f.d bilmek så nåt uns av vett tror jag det finns.

-Om bilens förbrukning skenar iväg. Är det då någon ekonomisk vinning i att tanka E85?

Inte tvåtaktsbränsle. Jag tror din kompis spetsade med tvåtaktsolja. Jag fick det tipset när blyfria soppan kom för att just smörja upp insprutning och även förgasarnålarna. En kapsyl till en tank. Kan mycket väl tänka mig att det gör nytta med etanolen. Men klara bränsleledningarna detta. Etanolen är ju aggresivare. samt måste enligt motortidningar som gjort konvertteringa även justera insprutningstrycket väl?
Hälsningar opticrob

Hade en Santa Fe 2,4 -03 GL med
Rejsiga luftintag istället för dimmiga lampor!

8
petroff skrev: En bekant till mig hävdar att även 95oktan är ganska strävt.
Jodå, det stämmer; På den tiden jag körde tankbil med s k "topplastning" d v s vi fyllde bensinen i facken genom manluckorna, sölade man ju ibland lite bredvid där man skulle gå uppepå, men det blev absolut inte halt!
Gjorde man detsamma med dieseloljan, gick det nästan inte att ta sig fram i halkan!
petroff skrev:Om bilens förbrukning skenar iväg. Är det då någon ekonomisk vinning i att tanka E85?
Tänk, det undrar jag med... Hur mycket soppa "drar" bilen då med E85/75,,? :? :?
:D Hälsningar
181 Skäreläjan

Hade en SF CM V6 A4 C7 Satin Beige -06
Numera Jeep Cherokee -15
Husbil Pilote V630J (Plåtis)

"Ditt hem är där din katt är...!"

9
Tack odde, då hajar jag. Det är såklart just det som 85 står för, ibland är man knäpp.

Men jag vill återkomma till det där med katten. Det är med en hel vetenskap uträknat hur avgaserna passerar genom systemet ända ut till slutröret. Tar man bort något på vägen så borde väl det påverka prestandan.

Ta min hoj t.ex. Den har orginal 172hk, alltså uppgiven maxeffekt. Vid första bänkkörningen helt orginal visade kurvan 157hk ut på bakhjulet. Det första jag gjorde var att byta till effektsystem samt Power Commander för att kunna styra bränsle och tändkurva. Ny bänkkörning visade 163hk på bakhjulet.
Nästa steg var att slå ut katten. Jag trodde detta kunde göras utan att mappa om men hojen gick som skit faktiskt.
In i bänk för mappning igen. Nu fick jag ut 166 friska pållar på slangen :D
Nu är det inte säkert att det var just katten som fixade de där 3 extra hästkrafterna. Bänkkörning kan ju faktiskt skilja från gång till gång.

Kanske en menlös jämförelse men jag vill bara visa för mig var det en stor skillnad..
Sen är det såklart helt andra varvtal och avgashastigheter vi snackar om så jag är väl ute och seglar lite redan där..

Nu hör till saken att jag är totalt lost på att meka bil så jag blir säkert lätt att motbevisa :)
Mina fordon:
En svart 04 Platina V6 Automat
Volvo S70
Pontiac Trans Am WS6 Ram Air -00
Yamaha R1 -2011
Orion 27 Dirtbike 125cc -07, sonens
Dirtbike 110 cc -06, dotterns
Lillkoreanen Hyosung Rallyscooter -05

Hojen: http://www.sporthoj.com/garage/?chirre2" onclick="window.open(this.href);return false;

10
Undras hur det skulle bli med sprit i dieseltanken...

Läste nu att det skulle bli förbud på röddisel i tanken igen. Hej då för den finska biliigdieseln som massor av gubbar tankat här uppe de senaste åren. Sverige i ett nötskal...
HADE en suverän Santa Fe
2.2 CRDi Exclusive
Gun Metal, automat -07

11
tjena.
sedan första inlägget har jag kört på MYCKET E85 och även med
husvagn i gång och jag kan säga att det är billigare när räkningen kommer och bilen går fortfarande lika bra,vad jag har frågat mig fram till
så kan inget hända med varesig motor eller avgasrening.så det är väl fritt fram för den som vill/vågar att prova.
om det funkar på dom 4cylindriga vet jag inte.
MVH.Odde.
Toyota Celica-74
hyundai getz-06(frugans)
hobby 650 umfe -04

12
Om jag förstått det här med etanol någorlunda, så är etanolen inte så bra ihop med gummislangar. Då är plastslangar eller teflon bättre.
Har jag hört. Har inte någon erfarenhet alls av sprit...i bilar...mer än att förhindra isrosor på rutan vintertid.

Om man konverterar fullt ut så måste man programmera om ECU'n. Tror man förlänger öppettiderna på spridarna och det är sannolikt att man modifierar tändningen också.

Finns ett flertal sidor här på webben som avhandlar amänet, men ingen tycker jag känns helt övertygande. Skulle gärna prova annars.
Anders ;-)
Former owner of: 2007 CM/V6/Exclusive -7, Gun metal, "Stockholm Edition"

Bra att ha länkar:
Accent
Santa Fé (SM)
Santa Fé (CM)
Tucson (JM)

15
odde skrev:tjena.
sedan första inlägget har jag kört på MYCKET E85 och även med
husvagn i gång och jag kan säga att det är billigare när räkningen kommer och bilen går fortfarande lika bra,vad jag har frågat mig fram till
så kan inget hända med varesig motor eller avgasrening.så det är väl fritt fram för den som vill/vågar att prova.
om det funkar på dom 4cylindriga vet jag inte.
Efter Oddes inlägg så blev man ju nyfiken och åkte och slog i lite E85. Jag hade c:a 45 liter i tanken och slog i 15 liter, alltså 30% inblandning. Jag har bara kört c:a 10 mil men min subjektiva uppfattning är att bilen är piggare, eller går lättare om man så vill. Det märks hos mig på mellanregistret runt 2000 varv. Det är ju lite backigt i GeKås rännan till Ullared och jag behöver inte växla ned på samma sätt som förut när man ligger bakom en lastbil t.ex.
Högre farter har jag inte testat men det är o.a.s. inte lika viktigt, där går det på rull s.a.s. ändå, men segdragningen gör mycket för positiva intrycket.
Kanske lite off topic :oops: kör ju bara en SM :oops:
Hälsningar opticrob

Hade en Santa Fe 2,4 -03 GL med
Rejsiga luftintag istället för dimmiga lampor!