Annons

Plötslig ökning av bensinförbrukningen

1
Sedan i slutet av oktober förra året drar min Tucson -06 2,0 (bensin) exkl helt plötsligt runt 1,2 liter/mil. Innan har bilen aldrig dragit över
1 liter/mil utan snarare runt 0,9. Naturligtvis kan vinterdäcken påverka men de har suttit på sedan mitten av december och har inte märkt någon skillnad. Förra vintern var förbrukningen inte alls lika hög... Bilen är servad enligt instruktioner och sist (november) gjordes även en hjulinställning.

Är det någon som har haft samma problem, tänkte kolla med forumets medlemmar innan jag kollar med verkstaden. Tror inte de är jätteintresserade av mitt problem nämligen...

Tacksam för hjälp!
Annons

2
Hade min dragit så lite hade jag varit glad ;)
Min drar 1,6 - 1,8 vid stads körning och 1,3 vid landsvägs körning
fast nu har jag V6an ...... något dom sa till mig vid min service var att däck trycket var lågt och dom la i 2,8 bar
jag har börjat fundera på om jag ska gör mig av med min tuc på grund av bränsle förbrukningen
Tucson V6 Excl. 2005
Preems bäste vän

Re: Plötslig ökning av bensinförbrukningen

3
Andreas skrev:Sedan i slutet av oktober förra året drar min Tucson -06 2,0 (bensin) exkl helt plötsligt runt 1,2 liter/mil. Innan har bilen aldrig dragit över
1 liter/mil utan snarare runt 0,9. Naturligtvis kan vinterdäcken påverka men de har suttit på sedan mitten av december och har inte märkt någon skillnad. Förra vintern var förbrukningen inte alls lika hög... Bilen är servad enligt instruktioner och sist (november) gjordes även en hjulinställning.

Är det någon som har haft samma problem, tänkte kolla med forumets medlemmar innan jag kollar med verkstaden. Tror inte de är jätteintresserade av mitt problem nämligen...

Tacksam för hjälp!
Kolla om du har punka på ett däck eller om bromsarna ligger på...

Re: Plötslig ökning av bensinförbrukningen

4
Andreas skrev:Sedan i slutet av oktober förra året drar min Tucson -06 2,0 (bensin) exkl helt plötsligt runt 1,2 liter/mil. Innan har bilen aldrig dragit över

Tacksam för hjälp!
Ja jag tycker min drar mer efter senaste servicen också....
tuc 05 exclusive lilla motorn