Annons

16
Swedefe skrev:...å Tiguan får dra tvåtusenfemhundra kilo i sitt "slush and mud" utförande. (eller vad det heter...)

"The times they are a-changing..."

Swedefe
Påsvetsade plåtvinklar på bottenplattan på traktorn eller kolfiberspoiler på cityslickern typ. :roll: ;-) Det är bara att välja. Att de har ork och råd att differentiera på det sättet... :shock:

Jag undrar nu om traktorn klassas som SUV och om cityslickern klassas som kombi a la XC70 och Subaru Legacy?
Mitsubishi Outlander PHEV -14
Toyota Auris 1.8 HSD -13
Santa Fe (SM) -03 2.4 GLS Vision
Annons

Re: Äpplen och päron

17
Suzuki skrev:...
Tiguan, som jag provade nyligen är mindre, men känns ganska rätt som fyrhhjulsdriven personbil. Men det är en väldigt liten bil egentligen. Inte mycket mer än en stor Golf. Folk inser inte det förrrän de haft den ett tag tror jag.

Sukken
Jag såg en IRL idag och jisses vad liten den är! Som en Golf, inte mycket mer än så. Vad förvånande! Sen ser den klart ofräck ut bakifrån. Där har de allt missat tyskarna.
Mitsubishi Outlander PHEV -14
Toyota Auris 1.8 HSD -13
Santa Fe (SM) -03 2.4 GLS Vision

Re: Äpplen och päron

18
Suzuki skrev:Felet med sådana här sammanställningar är ju att jämför man en XC90 med en CRV eller Qashqai är det ju som äpplen och päron. Detsamma med Santa Fe mot tex. Tiguan. Det är ju rejäl storleksskillnad vilket märks på vikt och annat. CRV har tex. en låg vikt och en markfrigång som en gammal bakhjulsdriven Volvo.
Å andra sidan tror jag att många inte vill ha så stora fordon som Santa eller XC90. VW Touareg tex. är ju nästan löjligt klunsig... Dessutom är det inte längre socialt accepterat med så stora SUV-ar i en del kretsar.
Tiguan, som jag provade nyligen är mindre, men känns ganska rätt som fyrhhjulsdriven personbil. Men det är en väldigt liten bil egentligen. Inte mycket mer än en stor Golf. Folk inser inte det förrrän de haft den ett tag tror jag.

Sukken
Tycker du överdriver storleksskilnaden och betydelsen av det men vist Tiguan är mer head on med Tuscon.

Rent försäljningsmässigt så konkurrerar de i högsta grad och framställer Santan som löjligt dyr. :roll:

Vi pratar ca 40 cm på längden, inte mycket att vifta med.

19
Skäreläjan skrev:
brodeur skrev: Observera att CR-V har soppat banan med alla andra bilar, säljer mer än XC90 i dag.
:wink:
Säger inte mig särskilt mycket... :?
Hur många SUV:ar (Santa Fé) är sålda i Sverige - inte registrerade - jämfört med t ex Volvo XC90? Det tycker jag isåfall är intressantare än den totala personbilsförsäljningen! :wink:
Säger väldigt mycket då XC90 har sålt bäst i flera år, nu gör CR-V det.

Katastrofförsäljningen fortsätter för Tuscon och Santan i feb. Sänk priset eller dö.................... 8)

20
brodeur skrev:
Skäreläjan skrev:
brodeur skrev: Observera att CR-V har soppat banan med alla andra bilar, säljer mer än XC90 i dag.
:wink:
Säger inte mig särskilt mycket... :?
Hur många SUV:ar (Santa Fé) är sålda i Sverige - inte registrerade - jämfört med t ex Volvo XC90? Det tycker jag isåfall är intressantare än den totala personbilsförsäljningen! :wink:

Katastrofförsäljningen fortsätter för Tuscon och Santan i feb. Sänk priset eller dö.................... 8)
Du kanske missade en väsentlig punkt i det jag skrev, Brodeur...
Efter vad jag har hört från tillförlitlig källa, så räknar statistiken i vissa fall antalet nyregistreringar i landet; således inte antalet SÅLDA bilar av ett visst märke!
Från samma källa sägs SantaFe registreras efter importen EFTER att bilen är beställd av en KÖPARE, och i XC90:ans fall registreras redan på "bandet"...! :shock: :shock:
Om du sen läser ClasseClas eminenta inlägg med statistik, så står det för 2006: Volvo XC90 - 1883 sålda bilar, SantaFe 2268 sålda bilar!
Som jag då ser det, har inte XC90 "sålt bäst i flera år"... Eller...? :roll: :roll:
:D Hälsningar
181 Skäreläjan

Hade en SF CM V6 A4 C7 Satin Beige -06
Numera Jeep Cherokee -15
Husbil Pilote V630J (Plåtis)

"Ditt hem är där din katt är...!"

21
Skäreläjan skrev:
brodeur skrev:
Skäreläjan skrev: Säger inte mig särskilt mycket... :?

Du kanske missade en väsentlig punkt i det jag skrev, Brodeur...
Efter vad jag har hört från tillförlitlig källa, så räknar statistiken i vissa fall antalet nyregistreringar i landet; således inte antalet SÅLDA bilar av ett visst märke!
Från samma källa sägs SantaFe registreras efter importen EFTER att bilen är beställd av en KÖPARE, och i XC90:ans fall registreras redan på "bandet"...! :shock: :shock:
Om du sen läser ClasseClas eminenta inlägg med statistik, så står det för 2006: Volvo XC90 - 1883 sålda bilar, SantaFe 2268 sålda bilar!
Som jag då ser det, har inte XC90 "sålt bäst i flera år"... Eller...? :roll: :roll:
XC90 produceras mot kundorder medan hyundai skeppar över mot lager så jag ser ingen anledning till att det skulle bli något fel med MRF/ bilswedens sätt att presentera statistik.

Vad har 2006 års försäljning med dagens att göra? Det är ju just mot detta år Hyundai har tappat hejdlöst.

Hyundai säljer piss dåligt både av Tuscon och Santan om man jämför med tidigare år. Detta är inte pga XC90 utan nya modeller så som CR-V, Rav-4, Tiguan, Outlander mm.

22
brodeur skrev: Vad har 2006 års försäljning med dagens att göra?
Det var du som nämnde "sålt bäst i flera år"...! :roll: :roll:
brodeur skrev:Hyundai säljer piss dåligt både av Tuscon och Santan om man jämför med tidigare år. Detta är inte pga XC90 utan nya modeller så som CR-V, Rav-4, Tiguan, Outlander mm.
Jo, de modellerna är ju moderniserade för att kunna hänga med. :roll:
Men Santa CM är iallafall - i mitt tycke - den SUV som ger mest och bäst bil för pengarna! :D :D
:D Hälsningar
181 Skäreläjan

Hade en SF CM V6 A4 C7 Satin Beige -06
Numera Jeep Cherokee -15
Husbil Pilote V630J (Plåtis)

"Ditt hem är där din katt är...!"

23
Skäreläjan skrev:
brodeur skrev: Vad har 2006 års försäljning med dagens att göra?
Det var du som nämnde "sålt bäst i flera år"...! :roll: :roll:
brodeur skrev:Hyundai säljer piss dåligt både av Tuscon och Santan om man jämför med tidigare år. Detta är inte pga XC90 utan nya modeller så som CR-V, Rav-4, Tiguan, Outlander mm.
Jo, de modellerna är ju moderniserade för att kunna hänga med. :roll:
Men Santa CM är iallafall - i mitt tycke - den SUV som ger mest och bäst bil för pengarna! :D :D
XC90 har i pengar räknat sålt bäst i många år och legat i topp vad det gäller antal.

Det intressanta är att Hyundai tappar i år. Det är ju det tråden handlar om. :wink:

24
Hyundai tappar.... ja och jag kan förstå varför.

Hyundai har höjt bilpriset helt orimligt, sänkt servicen hos återförsäljare och verkstad men behållt de höga servicepriserna och de korta serviceintervallerna..

En ganska enkel ekvation, som leder till att man väljer nåt annat märke...
"Joppe"

25
Joppe skrev:Hyundai tappar.... ja och jag kan förstå varför.

Hyundai har höjt bilpriset helt orimligt, sänkt servicen hos återförsäljare och verkstad men behållt de höga servicepriserna och de korta serviceintervallerna..

Förstår inte snacket om orimliga priser?
"Min" bil är ca 10000:- dyrare än för 2 år sedan då jag beställde min 06:a.
Det tycker jag är väldigt rimligt för integrerad radio ,vägassistans och 6 års extra "garanti". En höjning med ca 3% på 2 år!
Att Santan säljer sämre beror , tror jag på att marknaden är mättad.
Det finns väl ett begränsat antal som kan bortse från status och köpa ett "skitmärke" som Hyundai!
Hyundai har fortfarande väldigt dålig klang hos de flesta.
Det tar tid att ändra på attityder, men Hyundai är definitivt på gång, min i30 känns faktiskt ännu bättre ihopskuvad än Santan! Och den har rimliga 2000 mils serviceintervall.
Citroen C4 Picasso Exlusive 2014
Hyundai i30 CW 1,6 CRDi Aut Kombi Crystal White -10 0,71 l/mil :)
KABE Onyx GL KS B8 - 04 :(

26
Jörgen Jönsson skrev: Det tar tid att ändra på attityder, men Hyundai är definitivt på gång, min i30 känns faktiskt ännu bättre ihopskuvad än Santan! Och den har rimliga 2000 mils serviceintervall.
Låter som en korrekt iakttagelse.Enligt motorexpertis lär små toleranser mellan karossdelarna;
typ glipan mellan dörr/dörrstolpe och motorhuv/skärm,
vara ett tecken på att bilen är välskruvad rakt igenom.

Att ambitionsnivån höjs för varje ny modell är väl inte särskilt märkvärdigt
men skillnaden skall visst vara påtaglig mellan CM06 och CM07?

Petroff :wink:
Santa Fe V6 GLS Exclusive-02 svart.
Suzuki Samurai -97 svart.
Jeep Grand Cherooke-02 Svart

27
Jörgen Jönsson skrev:

Det finns väl ett begränsat antal som kan bortse från status och köpa ett "skitmärke" som Hyundai!
Precis !! Varför betala 270-300 " för vad folk uppfattar som ett skitmärke ?
Och jag uppfattar 1500 mil som korta intervaller,, vet inte hur ni andra ser på saken...och det är ju det som gäller iallafall för min Santa (jag har ingen i30)..
"Joppe"

28
Joppe skrev:
Jörgen Jönsson skrev:

Och jag uppfattar 1500 mil som korta intervaller,, vet inte hur ni andra ser på saken...och det är ju det som gäller iallafall för min Santa (jag har ingen i30)..
Lite väl introverst perspektiv, det är det relativa priset som ligger helt fel. Du kan få en roligare/bättre/intressantare bil för mindre pengar.

Den nya garantin är ju bara trams då den är milbegränsad. Hyundai har ”glömt” att säljer man på värde så måste man vara billigast för ett likvärdigt erbjudande.

bilarna är ju inte sämre, men det förklarar det stora tappet.

30
Joppe skrev:
Jörgen Jönsson skrev:

De räcker inte, dieseln börjar ju på 306, folk köper inte slöa v6or med 4 växlad automat längre. bensinen är för dyr och klimathysterikerna gapar för mycket.