... och underliga olyckor som går att skratta åt;
Till min långa lista av ihjälkörda djur kan nu läggas ett alldeles osannolikt kreatur:
Jag har kört ihjäl en fladdermus!
Stormade hem inatt längs 33;an när en fladdermus dundrar in i frontrutan med kraft.
Sure, rutan var redan spräckt från sida till sida i nedre delen, men nu small det i närheten av en stenskottsstjärna i övre delen - som snabbt utvecklade sig till ett nytt nätmönster - hela rutan ser ut som en spindel on acid har gått loss och vävt ett psykedeliskt spindelnät sida till sida, topp till botten.
Har faktiskt ännu inte klippt någon katt, hund, räv, häst eller ko, men annars har jag haft ihjäl åtskilliga av Guds skapelser:
Rådjur - massor!
Harar - en del
Kanin - 1 (Hisingen)
Grävling - 1 tyvärr
Igelkott - 1 tyvärr
Fåglar - mängder! varav
Uggla - 1 tyvärr
+ annat jag inte märkt eller kommer ihåg
Ugglan var lite trist - den satt på ett stängsel och drog i väg efter ett byte just när jag och polarna dånade förbi för att åka skidor i Norge; Tyin.
Den hade behövt ett par meter till för att få luft under vingarna och styr på sig själv, men där kom vi...
Den slog i fronten och i vindrutans överkant, varefter den singlade iväg lika graciöst som en broiler ur frysdisken - trodde vi...
Vi stannade och irrade runt med ficklampor in natten, men varken såg eller hörde den.
Vid passage genom upplysta Oslo vart det stor kalabalik - de få nattvakna bilisterna strirrade, pekade och tutade åt vårt takräcke;
"Kanske skidorna var på väg av?
Nä, men lindad kring skidstället i en grotesk ställning - med utspärrade vingar och blint stirrande ögon sitter vår vän från Bergs Kommune; Ugglan
Ståtlig pjäs, men kanske inte helt comme-il-faut som takprydnadi det naturälskande Norge...
Vad gör man? Dumma som vi var plockade vi ner Helge, men sedan då?
Man dumpar inte en pampig uggla i en papperskorg på Esso, that's for sure!
(Inkasten är förövrigt dimensionerade för att mackarna skall slippa hantera trafikdöda rovfåglar...)
Ringa Politiet? Glöm! 4 killar på skidsemester i Norge har mycket att mörka...
En värdig begraving i Helges rätta surroundings var given, men hur transportera? Bagaget var redan fyllt till bristningsgränsen (Opel Rekord -73) och att spänna fast honom på taket igen kändes bara sådär...
Det blev till att vika ihop uggleeländet så gott det gick och placera honom i knät på framsätespassageraren. Helge hade dock en anmärkningsvärd post-mortem vilja att ändå breda ut sin vingar en sista gång så det var lite råddigt att ta sig ut ur Oslo på tiden innan alla ringleder hade byggts...
Efter en mycket tyst resa ut ur byen så hittade vi ett skogsparti att begrava honom i - men det var ju tjäle i marken, så klart!
In i bilen igen och börja jaga norrut efter vettiga snödrivor för att ge Helge åtminstonde en temporär sista vila...
I gryningens första ljus lyckade vi äntligen hitta en plats för vår nyfunne - och döde vän; ett utmärkt tillfälle att dricka gravöl - igen; något passagerarna hållit på med en stund... Typ innan vi ens kände Helge...
Någon mer som vill lätta sitt hjärta, eller delge oss något tragikomiskt från sina resor?
Fyll på!
Swedefe
Roadkills - Djur man mött, som dött...
1
Senast redigerad av Swedefe den 02 aug 2005, 11:26, redigerad totalt 1 gång.