Annons

Svårlokaliserat missljud.

1
Har ibland ett dovt rytmiskt svårlokaliserat ljud från bilen, verkar försvinna aningen vid inbromsning men återkommer ganska snabbt. har en misstanke om att det kan vara bromsarna som kärvar man det kanske är något annat? Bilen är en -06 2.7 A5 som gått 4200 mil.
Annons

2
Hej igen Pake!
Jag minns att jag hade för ganska länge sedan ett liknande knepigt ljud i bilen... :?
Det visade sig vid en service, att då man monterade draget, så hade man glömt att montera tillbaka en av gummiupphängningarna till avgasröret!
Det röret är man tydligen tvungen att lätta på, då draget skall på plats!
Snabbt monterat, så var det (o-)ljudet borta...! :D :D
(Jag vet att jag har haft med en bild på detta, men jag hittar inte den tråden nu... :roll: )
:D Hälsningar
181 Skäreläjan

Hade en SF CM V6 A4 C7 Satin Beige -06
Numera Jeep Cherokee -15
Husbil Pilote V630J (Plåtis)

"Ditt hem är där din katt är...!"

Hjulmuttrar !

6
Hej :)

Har du alu fälgar känn efter att hjulmuttrarna sitter :idea:
( du kan väl kolla även om du har plåt )

Ändras ljudet om du svänger kan det va ett hjullager :shock:

Men det var en 06:a så då har du väl garanti, lämna in den :wink:

Mvh Terran 8)
Santa FE V6 -02 (Frun)
Zuka -87 (Min)
I 10 -08 (Min)

7
Kloka råd och tips.Intressant om Pake vill ge en återrapportering.

Ett hjullager borde väl inte krokna på en så ny bil?
Men lyd Santavalp. Den killen vet vad han pratar om.

Avgasröret som Läjan är inne på är inte heller orimligt.
Mitt avgasrör(ja,ja på Santan alltså) skramlar också varje gång jag krokat på husvagnen.( :?: )
Ändå är upphängningen modifierad enligt anvisning.Uppstår då motorn är kall och försvinner strax.
Orkar därför inte grotta under bilen.

Petroff :wink:
Santa Fe V6 GLS Exclusive-02 svart.
Suzuki Samurai -97 svart.
Jeep Grand Cherooke-02 Svart

9
petroff skrev: Mitt avgasrör(ja,ja på Santan alltså) skramlar också varje gång jag krokat på husvagnen.( :?: )
:shock: :shock: :shock: Men - jag vill minnas att du har dragkrok...?! :?
Hänger du inte husvagnen på den? :?: ( :lol: :lol: :lol: :badgrin: :badgrin: )
:D Hälsningar
181 Skäreläjan

Hade en SF CM V6 A4 C7 Satin Beige -06
Numera Jeep Cherokee -15
Husbil Pilote V630J (Plåtis)

"Ditt hem är där din katt är...!"

10
Skäreläjan skrev:
petroff skrev: Mitt avgasrör(ja,ja på Santan alltså) skramlar också varje gång jag krokat på husvagnen.( :?: )
:shock: :shock: :shock: Men - jag vill minnas att du har dragkrok...?! :?
Hänger du inte husvagnen på den? :?: ( :lol: :lol: :lol: :badgrin: :badgrin: )
då förstår jag att upphägningen inte håller... :lol:
Svart Hyundai ix35 crdi A6 exclusive.
Svart Hyundai i40 crdi A6 sport.

11
Resultat: Enligt verkstaden var det rost på bromsskivorna som orsakade missljudet, de hade skrapat bort det. Tycker dock att ljudet finns kvar men i mycket mindre frekvens och nivå, det kanske blir ett återbesök.
4500 mila servicen kostade 3100 kr inkl. nytt kupéfilter när jag själv stod för oljan (3900 kr med olja) hos Belins bil i Avesta. Trevligt bemötande och snabb service, inga orimliga väntetider. Dock har jag ett par synpunkter: De använder Castrol SLX 0W-30 från bulktank till alla bilar de servar, detta anledningen till att jag hade egon olja, Santa Fen ska ha 5W-40 (denna gång Q8 Formula Excel brukar annars köra på Pennzoil Performax) och olja från plastdunk är renare än bulkolja om bulkoljan intr filtreras innan den går i bilen. Dessutom luktar det lite bränd olja från motorn efter servicen så jag tror dom drällde lite utanför, blir nog en motortvätt.