Annons

Hur mycket får jag dra med min bil?

1
Ett tips nu inför stundande semestertider.

Nu tror jag inte annat än att flertalet härinne känner till hur mycket "man" får dra med sin bil med behörighet B. Men för den som inte känner till/har glömt detta, så står den uppgiften att läsa på reg.beviset Del 1 vid Kopplingsannordning.
Har faktiskt hört många som lurar sig själva genom att tycka som så: "Jag har en så stor bil så jag får nog dra en hel del". När de sedan kollar på reg.beviset blir de förvånade hur lite de egentligen får dra.
S-F 2008 crdi exklusive automat, fabr monterad taklucka superior red
Annons

2
Jodå, många lurar sig själva, och - tror jag - riskerar att bli straffade för Olovlig Körning eller vad det heter. Kan nog kosta en hel del... :shock:
För egen del behöver jag inte bry mig, men finner det något knepigt att jag med vår SM 03:a fick dra 2350 Kg, och med CM:en endast får dra två ton :?
Antagligen hör det ihop med totalvikten på nåt sätt, då CM:en väger 2000 Kg. Men man drar väl sällan så tunga grejer med "vanlig" bil, eller hur många kör runt med sådan vikt? OK, jag vet de som har mindre grävmaskiner och sånt, och frågar mig... 8) 8)
:D Hälsningar
181 Skäreläjan

Hade en SF CM V6 A4 C7 Satin Beige -06
Numera Jeep Cherokee -15
Husbil Pilote V630J (Plåtis)

"Ditt hem är där din katt är...!"

3
Tillägg från ordningsmannen för att undvika missförstånd

skäreläjan skrev:
För egen del behöver jag inte bry mig
men glömde att skriva:
..om högsta släpvagnsvikt för B-kort, eftersom jag har "hela alfabetet". :wink:
S-F 2008 crdi exklusive automat, fabr monterad taklucka superior red

4
Hmm

Jo, här får man minsann hålla tungan rätt i mun. Jag undrar jag hur det egentligen går med familjepackning + 2 skotrar på släp med B-kort...?

Undrar
Svartbjörn
HADE en suverän Santa Fe
2.2 CRDi Exclusive
Gun Metal, automat -07

5
Hej igen!
Jag vill minnas, att packningen INNE i bilen inte har med det att göra; Jag tror det var 500 kg inne, och ungefär 1100 Kg på draget, men kolla för säkerhets skull... :wink: :wink:
181 Skäreläjan

Numera Jeep Cherokee -15

6
Glöm föralldel inte att kultrycket ska adderas till lastvikten i bilen.
Dessutom finns för ett flertal modeller sk. tågvikt. Dvs totalvikten för bil OCH släp. Det är inte alltid du får lasta max om du ska dra max osv.

Det viktigaste är egentligen: Har du inte BE på körkortet, titta på vad bilen får dra i regbeviset. Glöm inte att det handlar om släpets totalvikt. Spelar alltså ingen roll om det är olastat. Du får inte dra ett släp med högre totalvikt än vad bilen får dra. Farbror Haffa kollar enkelt totalvikten på släpet och jämför med vad som står i ditt regbevis för bilen. Ligger du fel kallas det olovlig körning.

Har Du däremot BE på körkortet hamnar du i en annan situation, eftersom det inte längre handlar så mycket om totalvikten, utan om bruttovikten. Bruttovikten är den aktuellavikten just nu, och eftersom du (förhoppningsvis) vet hur mycket du lastat på släpet, ligger bevisbördan på ordningsmakten. Alltså de måste bevisa att du drar ett släp som är tyngre (brutto) än vad bilen får dra.

Klart som korvspad, eller?

Egentligen rekommenderar jag alla att ta E behörigheten till sitt körkort, eftersom allting blir sååå mycket enklare. Man behöver inte fundera så mycket på om släpet/husvagnen passar till bilen, vid framtida bilbyten behöver man inte detaljstudera modellerna, det räcker att kolla max släpvagnsvikt, dessutom blir man inte en sämre förare av att tillägna sig den extra kunskap som krävs för att klara E behörigheten.

Santan är ju en kanonbra dragbil, det vet alla vi som drar lite tyngre släp ibland, men eftersom den har så hög totalvikt hamnar släpvagnsvikten utan E behörighet på en väldigt låg nivå.
Bild

//Santacalus hade en V6 excl.-02
Husvagnsanvändare året runt
åker numera Passat 2,0tdi och ibland BTM Sprint eu-moppe

7
Santaclaus skrev: Egentligen rekommenderar jag alla att ta E behörigheten till sitt körkort, eftersom allting blir sååå mycket enklare.
Nu undrar jag liksom inte för egen del, men vet du, Santaclaus om det finns nån "genväg" för E-behörigheten till B-körkortet? Det där med att anmäla sig till körskola och köra lastbil med släp och hela det där köret tror jag skulle ta lång tid och kosta skjortan privat... :shock: :shock:
En god vän jag känner, också 55+-are, önskar sig nämligen den behörigheten... 8)
181 Skäreläjan

Numera Jeep Cherokee -15

8
Själv anmälde jag mig till en E kortskurs som arrangerades av Caravan Club. I mitt fall i O-sektionen (Göteborg) som, åtminstone för några år sedan var väldigt aktiva och duktiga med ett bra kursupplägg. Inga lastbilar med släp, bara personbil med tungt släp.
Inom e olika sektionerna i CC arrangeras även manöverkörning flera ggr per år, där man med hjälp av erfarna instruktörer får träna att köra slalom, backa rakt, fickparkera osv. med husvagn.
Vansinnigt nyttigt och jättekul att kunna öva utan stressig trafik runtomkring.

Nu måste man ju vara medlem i CC (vilket iåförsig inte är en nackdel, enligt mig) för att kunna gå en kurs i deras regi, och förmodligen varierar aktiviteten stort över landet, men även en "vanlig" bilskola bör ju kunna erbjuda någon körlektion och teoribok för BE behörigheten.

Alternativt kan man väl köra upp som privatist.

Glöm bara inte att ha spansk låda (du vet,,,manuell) på uppkörningen.
Kör man upp för E behörighet med automatlåda (trots att man redan har körkort) kommer det nya körkortet att ha "automat" på villkorsraden. Idiotiskt, men sant... :evil:
Bild

//Santacalus hade en V6 excl.-02
Husvagnsanvändare året runt
åker numera Passat 2,0tdi och ibland BTM Sprint eu-moppe

9
Tusen tack för de tipsen, Santaclaus! Det kommer jag att vidarebefordra till en som säkert blir mycket glad! :D :D :D
181 Skäreläjan

Numera Jeep Cherokee -15

E-behörighet

10
Själv tog jag E-kort för personbil för 3år sedan, min lokale bilskolärare hade samlat ihop ett gäng på 6 personer som var intresserade.
Man fick läsa teori-delen som vilken 18 åring som helst(mycket nyttigt) :wink:
Och sedan körde vi några kvällar och tränade konkörning, samt givetvis ut i trafiken lektioner.
Detta kostade några tusen, men det var det värt.
Jag tror många bilslkolor fixar detta med personbil/kärra.
Så nu är jag lycklig ägare till AB**E.
Tucson -06 CDRI

Extrafordon:
Austin Healey 3000 BJ7-62
Moto Guzzi 750 special-71

14
Böter och rapportering.
Tror inte de är så pigga på att sno lappen på plats och behöva ta ansvar för en bil och ett hästsläp med ev. kuse i.
Eller ett husvagnsekipage värt 6-700.000:-
Men lappen kan eventuellt ryka i efterhand.
Det är länsstyrelsen som prövar körkortstillståndet.
Kan vara rena lotteriet och tyvärr eller turligt bero på vilken länsstyrelse
som bestämmer över just dig.

Petroff :wink:
Santa Fe V6 GLS Exclusive-02 svart.
Suzuki Samurai -97 svart.
Jeep Grand Cherooke-02 Svart