Annons

16
Nu är det fixat!
Har haft god kontakt med den aktoriserade service och repverkstaden (tack för trevligt bemötande) som tyvärr ej ligger i samma stad, och försäkringsbolaget var ej så piggt på att betala transport av bilen dit. Men inom samma stad till ej aktoriserad verkstad så skulle jag tom slippa självrisken på transporten! :). Fick tipset idag från den mindre bilrepfirman där jag bor att spraya 556 i tändningslåset, hade ej vågat eller kommit att tänka på det tidigare, har blivit feg med de nya datoriserade och larmade bilarna. Lite rekande med nyckeln och simsalabim så funkade det igen!
Den aktoriserade service och repverkstaden var vänlig att undersöka om det var möjligt att byta låset utan att programmera om kodningen och det skulle visst gå. Han undersökte och konstaterade att det nog skulle gå att beställa tändningslåset separat (med samma nyckelnummer, lite väntetid), larmsensorerna (eller vad de kallas) ligger runt om själva låset och dessa skulle då ej behöva bytas.
Fick rekomendationen att ändå vid tillfälle byta låset (de skulle då kunna ta hem passande lås innan jag kommer dit med bilen), men jag avvaktar så länge. Förövrigt de hade aldrig behövt byta något tändningslås till Santa fe'n tidigare.
Tack ni alla som engagerat er i mitt lilla problem!
Mvh Buster.
Santa Fe 2,4 gls -01, Gillar sammansatta ord,
Santafeberoendeskogsbrukare.
Varifrån kommer all särskrivning? Dåliga ordbehandlingsprogram? ex ord behandling program!
Annons

17
Opticrob du var lösningen på spåret, 556 fast jag hade lite blidväder idag men hade testat med kupevärmare tidigare i helgen så låset var ej fryset.
Nu känns Santa Fe'n som en riktig toppenbil igen!
Varifrån kommer all särskrivning? Dåliga ordbehandlingsprogram? ex ord behandling program!

18
:D Ojoj-oj! Nu har jag säkert tio "cliffhangers" på busted buster".
Men nu ska vi inte skrämma bort honom.
Tänk att det löste sig med 5-56! :P Alldeles för enkelt. :oops:

En bild på det anrika lidret/garaget från Kalle den 12:es dagar vore kultur.

Petroff :wink:
Santa Fe V6 GLS Exclusive-02 svart.
Suzuki Samurai -97 svart.
Jeep Grand Cherooke-02 Svart

19
Gott att det löste sig förhållandevis enkelt! :D :D
Skulle också tycka det vore kul med lite bilder på det anrika lidret...! :D Och givetvis Santan!
Läge för en tråd i "Bilarkivet"? :wink:
Kalle dussin´s tidsepok har ju alltid varit lite mytomspunnen... Mythbuster!? :idea: :idea: :D :D
:D Hälsningar
181 Skäreläjan

Hade en SF CM V6 A4 C7 Satin Beige -06
Numera Jeep Cherokee -15
Husbil Pilote V630J (Plåtis)

"Ditt hem är där din katt är...!"

21
Hade trott att bilen skulle behöva få både EKG testat samt försedd med dropp och datatekniker och en väntetid på 2 veckor, men se det var som på amazonens tid!
Härligt härligt.
Efter önskemål så får jag väl försöka fixa till en passande bild med lider o Santa samt följa ClasseClas beskriving hur man programerar om servrarna i USA eller var det var, för att klistra in bilden, dvs.................den som väntaar på nåt gott.

Sliten nyckel

22
Råkade nästan ut för det som trådskaparen beskriver.
Kände igår att tändningslåset började kärva lite och i morse fick jag lirka i 3 min för att komma iväg. Tänkte att jag kanske skulle prova den lila nyckeln, men frun har gömt den och hon låg och sov. På fikarasten gick jag ut och provade men då vägrade bilen vara med. Läste om tippset med 5.56 så jag spayade in lite och efter 3 minuters svordomar gick bilen igång. Vågade inte stänga av så jag körde hem för att prova med den lila nycken, men mest för att jag hellre har en stillastående bil hemma än på jobbet.
Frugan tog fram den lila nyckeln som naturligtvis funkade utan bekymmer.
När jag var hos Hyundaihandlaren för att beställa en ny nyckel fick jag veta att det tydligen är vanligt med nednötta nycklar. Särskillt om man har en snik GL utan fjärrstyrt centrallås... Gnid in det bara...
Santa Fe 2,4 GL -04

Re: Fel på tändningslås?

23
Testa ladda batteriet!
För en vecka sedan skulle jag starta min kompis Hyundi och det gick verkligen inte att vrida på nyckeln?!
Vi var helt säkra på att det var tändningslåset, men igår testade vi koppla startkablar mot en annan bil, 5 min senare var det bara att vrida om nyckeln och köra :P

Lycka till :D