Annons

Hill-holder?

1
Så här två år efter inköpet hittade jag en funktion (eller finess?) till på bilen.

Om man står i uppförsbacke med läge "D" och släpper gas & broms så rullar bilen bakåt. Samma sak om man lägger i läge "1".

Men, om man petar i andra växeln, läge "2" alltså :P , så står bilen kvar precis som om man hade foten på bromsen. Någon form av "hill holder" alltså.

Inte riktigt säker på att jag förstått vitsen med det, att starta i backe med automat är inte jättesvårt...Två fötter och två pedaler ska man väl lyckas synka om det kniper? :roll:

ÄR det en sådan funktion eller ett bonusprogram i växellådan?
Finns det ngn sådan funktion på de manuella lådorna?
Anders ;-)
Former owner of: 2007 CM/V6/Exclusive -7, Gun metal, "Stockholm Edition"

Bra att ha länkar:
Accent
Santa Fé (SM)
Santa Fé (CM)
Tucson (JM)
Annons

3
Jag kollade efter lite mer och knappen sitter snarare till höger om "-"markeringen till autlådan.
Mitsubishi Outlander PHEV -14
Toyota Auris 1.8 HSD -13
Santa Fe (SM) -03 2.4 GLS Vision

4
Ahaa, ja den har man ju varit på o undrat vitsen med. Någon aktiv hjälp utför har jag inte hittat...än.

De där tillbehören för -09'erna...när blir de tillgängliga för eftermontering tror du?
Instegsbelysning vore trevligt.
Anders ;-)

Bra att ha länkar:
Accent
Santa Fé (SM)
Santa Fé (CM)
Tucson (JM)

5
anders skrev:Ahaa, ja den har man ju varit på o undrat vitsen med. Någon aktiv hjälp utför har jag inte hittat...än.

De där tillbehören för -09'erna...när blir de tillgängliga för eftermontering tror du?
Jag har faktiskt inte tagit mig tid att kolla efter än så länge. För egen del är jag mest intresserad av blinkers i sidospeglarna.
Toyota Auris 1.8 HSD -13

6
anders skrev:Ahaa, ja den har man ju varit på o undrat vitsen med. Någon aktiv hjälp utför har jag inte hittat...än.

Hill holdern på Korea-CM är oxå kombinerad med en automotorbroms för kralliga nedförsbackar.
Toyota Auris 1.8 HSD -13

7
:wow: :wow: :wow:
OJ! Visst finns den funktionen även på våran 06:a!! :shock: :shock:
Var ute och testade uppför en rejält brant backe idag, och på tvåans läge - manuell växling som Anders beskriver - stod bilen helt still utan att röra sig bakåt en tum! :D :D
Jag försökte att ge lite gas, men se det gick inte...? :?
Att växla uppåt till trean gick inte heller, men då jag växlade till ettan och gasade lite, rullade den snällt uppför! :D
Det börjar närma sig tre år med denna CM:en, och så får man tips om funktioner man inte haft en aning om...! :oops:
Hurra...! :D Ännu en fin grej att skryta om för nyfikna grannar... Hehe!:badgrin: :smoking:
Kan just undra om det är en finess som finns med på SM:en också? Någon med SM som har lust att kolla? :? :wink:
:D Hälsningar
181 Skäreläjan

Hade en SF CM V6 A4 C7 Satin Beige -06
Numera Jeep Cherokee -15
Husbil Pilote V630J (Plåtis)

"Ditt hem är där din katt är...!"

8
:oops: :oops: :oops:
Nu skäms jag lite grann... :roll:
Kikade i instruktionsboken om det fanns något om "Hill-holder"...
I kapitlet om Start och körning (sidan 2 - 12) står det under "Viktigt":
-"Vid start i brant backe tenderar bilen att rulla bakåt. Aktivera Sportläget och för växelspaken till 2(tvåans växel) för att förhindra att bilen rullar bakåt."
Det kapitlet måste jag erkänna att jag inte läst förut...
("Sportläge" förresten...? Jag ser inte GoSantan som en sportbil direkt...? :?)
181 Skäreläjan

Numera Jeep Cherokee -15

9
Skäreläjan skrev::oops: :oops: :oops:
Nu skäms jag lite grann... :roll:
Kikade i instruktionsboken om det fanns något om "Hill-holder"...
I kapitlet om Start och körning (sidan 2 - 12) står det under "Viktigt":
-"Vid start i brant backe tenderar bilen att rulla bakåt. Aktivera Sportläget och för växelspaken till 2(tvåans växel) för att förhindra att bilen rullar bakåt."
Det kapitlet måste jag erkänna att jag inte läst förut...
("Sportläge" förresten...? Jag ser inte GoSantan som en sportbil direkt...? :?)
Instruktions-vaddå?? :P

F*n det har du rätt i....Då ska det alltså vara så, men var finns då "nedstigningshjälpen"?
Lite skumt att man tar bort en knapp på europabilarna men ändå stoppar in halva funktionen som ett slavprogram till växellådan/spaken.

Starta på 2:an går utmärkt, men man får gasa lite mer. Det är inget jättevrid (iaf inte på 2,7an).
Anders ;-)

Bra att ha länkar:
Accent
Santa Fé (SM)
Santa Fé (CM)
Tucson (JM)

10
Jä-ar i det...; Jag kunde naturligtvis ha kollat det på nervägen! :roll:
Skall testa det nästa gång - om ingen annan hinner före - att lägga i "Sportläget" - kanske på tvåan - och se ifall den bromsar ordentligt i utförsbacken...! :?
Citat:
"Lite skumt att man tar bort en knapp på europabilarna men ändå stoppar in halva funktionen som ett slavprogram till växellådan/spaken."
Har ingen aning, men undrar om det kan ha nåt att göra med lagar i olika länder; Vissa utföranden och tillbehör som är tillåtna i vissa länder, kan ju vara förbjudna i andra...?
När det är så många andra grejer som är förbjudna i Sverige, så varför skulle inte en sådan finess vara det...?
Det är säkert någon byråkrat på Vägverket, som har misslyckats med handhavandet, och därför förbjudit det...! :roll: :? 8) :lol:
181 Skäreläjan

Numera Jeep Cherokee -15