Annons

Orkeslös Crdi

1
Min Santa Crdi med automat har plötsligt blivit helt orkeslös från lågvarv. När man tex. stannar och skall igång ökar inte motorvarvet. Trycker man på gasen kör bilen i promenadtakt. Jag måste lägga växeln i neutral, varva upp och trycka i driven på lite högre varv. Mycket skumt. Hjälper inte heller att köra med manuell växel.
Jag har haft trassel med luftmängdsmätaren på en dieselbil men då gick bilen dåligt på höga varv också. Det gör inte Santan.

Motorn går inte ryckigt, den varvar bara inte upp. Kan det vara turbon, eller trots allt luftmängdsmätaren?

Någon som har en idé?

Sukken
Annons

5
Bränsletrycket?
Bränslefiltret?

Nu har jag iofs noll erfarenhet av dieselspisar, men det låter ju som någonting inte kommer in som det borde.
Hur är den på högre varv?

En parentes; hade en gång en tysk bil med en benzin 6:a, där katalysatorn gick i delar o la sig på tvären i röret. Gick inte att varva mer än 1300rpm...
Samma bil fick även knas med "spjällägesgivaren" vilket resulterade i en väldigt skuttande körstil. Man fick hålla sig på tomgång eller över 2500rpm. Orsaken var att kopparbanorna på det kretskortet som är en del av spälläg/g var utnötta av motstående släpskor efter 14k-mils körning. Fixade en på skroten på 50:- för de visste inte vad det var, ny skulle kostat 600:- (år 1996)
Anders ;-)
Former owner of: 2007 CM/V6/Exclusive -7, Gun metal, "Stockholm Edition"

Bra att ha länkar:
Accent
Santa Fé (SM)
Santa Fé (CM)
Tucson (JM)

koll

6
Tack för uppslagen. Jag skall kolla slangarna idag. Det låter tänkbart. En annan variant kan ju vara förbindelsen gaspedal-motor. Den är väl elektrisk antar jag.
Det finns faktiskt inga felindikationer, lampor eller rök.
Bilen har rullat ca 6000 mil och är nyservad. På höga varv går den precis som vanligt.

Sukken

7
Jag tänker direkt på "potten" i änden på gaspedalen. Elektronikspray brukar hjälpa på andra potentiometrar, vet ej hur det är med denna.
Lena

filter

10
Eftersom verkstaden har sommarstängt har jag ägnat mig lite åt problemet och gick på tipset med dieselfiltret. Jag lossade de båda bränsleslangarna till detta och satte dit dem rejält. Det verkar faktiskt ha hjälpt lite grand. Kan det vara så att det finns luft eller vatten i filtret? Det går väl inte att tömma den här typen av filter på något sätt?
Och återigen så går motorn aldrig ryckigt.

Sukken

reset

12
Nu har jag bekantat mig med filtret, och det är ju alltid trevligt med dieseldoft :D Tyvärr var det inget vatten i systemet.
Gjorde även en "reset", såtillvida att jag kopplade ur batteriet en stund. Tänkte att det möjligen kunde vara nyttigt, men icke.
Får ge mig till verkstaden.
Gissar att felet kan vara potentiometern till gaspedalen, eller det spjäll eller vad det är som denna svarar mot vid insprutningen.

Sukken

Re: reset

13
Suzuki skrev:Nu har jag bekantat mig med filtret, och det är ju alltid trevligt med dieseldoft :D Tyvärr var det inget vatten i systemet.
Gjorde även en "reset", såtillvida att jag kopplade ur batteriet en stund. Tänkte att det möjligen kunde vara nyttigt, men icke.
Får ge mig till verkstaden.
Sukken
Fasiken också... :(
Svart Hyundai ix35 crdi A6 exclusive.
Svart Hyundai i40 crdi A6 sport.

uppdatering

14
Dags för en uppdatering av läget med den orkeslösa motorn.
Jag trodde att jag hittat orsaken till att motorn inte vill varva upp i driveläget. Det händer även när man svänger sakta i ett gathörn, och gärna i lite motlut. Ungefär som att växellådan inte ger klartecken till motorn att varva upp....

Så jag var helt säker på vad felet var när jag gjort en noggrann koll av växellådsoljan. Det visade sig att den stod i nederkant av 75-gradersstrecket. Verkstaden hällde i en halv liter olja och grubblade mycket över vart denna halvliter tagit vägen.

Något resultat med varvproblemet blev det konstigt nog inte. Ganska oroväckande faktiskt. En motor som inte alltid drar och en halvliter automatolja borta.

Jag skall köra ett tag nu och se om det försvinner någon olja. I så fall blir det nog en större garantirep.....

Någon annan som haft trassel med växellådorna?
Eller nya teorier om felet...

Sukken