Annons
Annons

2
Stahl, om bältet inte rullas upp på ett normalt sätt, måste Du förstås ta bilen till verkstaden och få detta åtgärdat. På mina två Santa (den första blev tre år i min ägo, och den nuvarande är 17 månader gammal) har jag inte haft några sådana problem.

Däremot fick jag för någon månad sen problemet att den lilla plastknappen, som sitter på bältet och som i inrullat läge ska förhindra att låsbygeln glider ner på golvet, en dag fastnade i kläderna och rycktes loss från bältet.
Efter ett par veckor hade verkstaden skaffat en ny knapp som man satte på plats på fem minuter.
Knappen består av två halvor och den ena har en pigg i mitten som sticks genom bältet och passar i ett hål på andra halvan. När knapphalvorna satts på plats använde man en lödkolv för att platta till den utstickande änden av piggen dvs "nita" fast piggen vid den motsatta knapphalvan.
Men den metoden räckte inte för att hålla ihop delarna mer än en vecka, så jag använde till slut ett superlim som verkar ha haft till resultat att knapphalvorna förenats till en sammanhängande enhet (med bältet mellan sig).

/BengtB

3
Jag tror inte att det är något fel på bälet, säkerhetsmässigt, mer kvalitetsmässigt ingen Volvo, MB- etc kvalitet. När man har bältet på är det rätt. Den har inte rätta schvuunget in .... den har så att säga inte alltid så himla bråttom in i rullen.... :? (ibland är det så svårt att förklara, hoppas att Ni förstår vad jag menar)

Lev väl!
Stahl

4
Begriper precis.

Vårt band vill inte heller rulla upp så snabbt.
Det händer ofta att det kommer i kläm i dörren och ibland vid det smutsiga dörrlåset.
Mycket irriterande.

Ser då, när jag försöker "trycka" in det, att det relativt ofta blivit snott ett halvt varv. Hur nu det kan gå till?

Kanske någon som snott ditt band också Stahl??

5
Upplever till viss del samma situation ibland. Kanske har det till viss del med den egna stresströskeln att göra, men nog 17 är det irriterande, säskilt om man har passagerare som inte har koll på saker & ting.

Skjutsade en arbetskamrat i min första santa, och när hon (sorry Stahl, men det var en kvinna) klev ur bilen släppte hon bara bältet och smällde igen dörren, med påföljd att bälteslåset kom i kläm mellan bB-stolpen och dörren.

Retorisk fråga: Vad är hårdast? Bälteslås i stål, eller 3 månader gammal lack?

Någon som köpt en svart santa, lätt begagnad kommer att få konstiga rostbubblor på B-stolpen inom kort.

När jag på 90-talet hade samma problem i några av Hisingens finaste modeller, fick jag tipset av vagningenjören, att dra ut bältet till max, och sedan spraya på ett tunt lager silikonspray på den inre delen av bältet. Det fick bältet att löpa smidigare.

Eftersom jag idag inte är så stresskänslig, har jag inte gjort något försök på santans bälte.
Bild

//Santacalus hade en V6 excl.-02
Husvagnsanvändare året runt
åker numera Passat 2,0tdi och ibland BTM Sprint eu-moppe

6
Santaclaus skrev: När jag på 90-talet hade samma problem i några av Hisingens finaste modeller
Jaså, var det strul med det på FH 12 och FH 16 i början...? :mrgreen:

S