Annons

Motorn aldrig riktigt varm?

1
Hej,

Jag nyligen (för en vecka sedan) köpt en Santa Fé 2.2 CRDI. Har en fundering angående min motortempmätare.

Det är nämligen så att den inte "går upp till hälften" riktigt utan hamnar lite under mitten. Frågan är om detta är något problem (att det är fel på termostaten) så att motorn aldrig når den driftstemperatur som den ska, vilket i så fall inte är bra för motorn eller bränsleförbrukningen för den delen.

Hur är det för er? Vart står era nålar på mätaren?
Bild
/Gustaf
Santa Fe (CM) -07 CRDi A5 Exclusive,
Annons

2
Dette er helt normalt. For de fleste moderne turbodieselmotorer er dette normal driftstemperatur. Min ligger på akkurat samme nivå.
Santa Fe CM 2007, 2,2 crdi aut., Exclusive, Black Pearl.

3
Detsamma gäller även bensinmotorn... Nålen är på samma nivå, så jag tror också att det är fullt normalt! :D
:D Hälsningar
181 Skäreläjan

Hade en SF CM V6 A4 C7 Satin Beige -06
Numera Jeep Cherokee -15
Husbil Pilote V630J (Plåtis)

"Ditt hem är där din katt är...!"

6
Absolut! Min har legat klippstadigt i det läget vare sig det varit kökörning på sommaren eller vinter så det är ingen fara :D
Hälsningar opticrob

Hade en Santa Fe 2,4 -03 GL med
Rejsiga luftintag istället för dimmiga lampor!

7
Kanon grabbar, då känner jag mig lugn!

Hade en BMW som aldrig gick upp i ordentligt arbetstemperatur, därav min noja! :)
/Gustaf
Santa Fe (CM) -07 CRDi A5 Exclusive,

9
Danne_gg skrev:Vår ligger faktiskt högre än det där men endå något under mitten men inte mycket..
Min mätare visar samma som på Danne_ggs santa (nästan på mitten), men svågerns ligger på samma nivå som de andra här..
Svart Hyundai ix35 crdi A6 exclusive.
Svart Hyundai i40 crdi A6 sport.