Jag stod parkerad i en av en rad rutor på en parkeringsplats. Vinkelrätt mot och till vänster om min rad fanns en annan rad med parkerade bilar. Solen skiner rakt på min mörktonade och rejält dammiga bakruta, så sikten är inte den bästa, men jag vrider mig runt och kollar och kusten tycks vara klar, varefter jag börjar backa, väldigt långsamt och svänger svagt vänster. Eftersom jag har bilar både till höger och vänster måste jag också kasta ett getöga framåt, och precis då blir det tvärstopp med en duns.
En pickup med skåp hade samtidigt backat från den andra raden och svängt mot mig.
Vi var rörande överens om att vi båda var lika skyldiga.
Resultatet av mötet blev skrapmärken på min stötgångare, kanten runt vänster dimbakljus (men glaset klarade sig).
Väl hemkommen visade det sig att nästa allt bestod av gummiavskrap, som jag fick bort med avfettningsmedel och krom(!)puts. På ett ställe, ca 20x4 mm, hade min lack skrapats bort, och det fixade jag med original bättringsfärg, men som vanligt stämmer inte bättringsfärgen exakt med färgen på bilen utan blir en aning mörkare (denna missöverensstämmelse tycks vara standard för alla bilar jag köper, oavsett märke).
Egentliga anledningen till mitt inlägg är frågan: Finns det något sätt att för en amatör med bara originallackstift till hands göra en lackskada näst intill osynlig?
/BengtB