Annons
Annons

17
Jag vet inte om det lönar sig att köra diesel....

Först 30tusen dyrare( vet ej hur mycket jag får tebax av dessa 30tusen när jag säljer?) sen har jag ju extra skatten...

Jag kör ca 1900 mil per år,,,vad tror ni? Lönar det sig med diesel?

/Snowy

18
Efter vad jag har hört, så lär det avseende den dyrare fordonsskatten gå en brytpunkt vid ungefär 2000 mil/år... :doubt:
Rätta mig gärna, den som har bättre uppgifter!
Har själv bensinare, som drar c:a 1,15 L/mil, men jag kör å andra sidan inte mer än kanske 1000 mil/år - med den; Har ju som sagt en "lillebil" också...! :D
Andrahandsvärdet vågar jag dock inte sia något om, men om det vet andra bättre besked...
:D Hälsningar
181 Skäreläjan

Hade en SF CM V6 A4 C7 Satin Beige -06
Numera Jeep Cherokee -15
Husbil Pilote V630J (Plåtis)

"Ditt hem är där din katt är...!"

19
Jo vi har skaffat en lillebil osså, gjorde det för ett halvår sedan...tar den på kortsträckorna nu :) lilla gocarten...

men jag får knappt plats, hehehehe

23
Skäreläjan skrev:Efter vad jag har hört, så lär det avseende den dyrare fordonsskatten gå en brytpunkt vid ungefär 2000 mil/år... :doubt:
Rätta mig gärna, den som har bättre uppgifter!
Har själv bensinare, som drar c:a 1,15 L/mil, men jag kör å andra sidan inte mer än kanske 1000 mil/år - med den; Har ju som sagt en "lillebil" också...! :D
Andrahandsvärdet vågar jag dock inte sia något om, men om det vet andra bättre besked...
Om 2000 mil stämmer så valde vi rätt. 2 år och 4500 mil :-) Men, funderar på hur myclet bensin en Santa drar med husvagn på norska vägar?... 1,15 diesel er en normalförbruking - med 1500 kg husvagn och max lastat bil. Normalt här i södra Sverige drar den < 0,8. Oavsett tycker jag mer om att köra diesel, efter 24 år med en diesel LandCruiser.
Om man tänker på andrahandsvärdet är det förmontligen beroende på hur länge man tänkar ha bilen. Gammal tradition berättar att en diesel klarar av flera mil. Troligen betyder det inte mycket på nyare biler, men i Norge får man bättre betalt för en diesel. Hur man taxerar diesel/bensin/hybrid/el osv om några år vet inte ens en politiker i dag.... Gambling oavsätt :shock:
Om man skal dra släp är skilnaden bensin/diesel förbruking stor.

Mvh Rolf

24
Klart som tusan att vi är färgade i våra åsikter här i klubben.. :D
Subaru har en pålitlig drivlina.Bäst i personbilsklassen?
Vet inte.
Kan bara säga att min Santa är komplett.
Ångrar inte köpet.
Lycka till Roffe och välkommen till klubben. :wink:
Santa Fe V6 GLS Exclusive-02 svart.
Suzuki Samurai -97 svart.
Jeep Grand Cherooke-02 Svart

26
kurvan skrev:
Om pojkräser klarar sånt, vad kan vi dra upp med Santorna då? ;-)

Skämt åsido, jag har faktiskt fått kika närmare på nya Legacyn då svärföräldrarna har en sådan.

Legacyn (alltså inte Outback) är en personbil med riktigt bra 4wd. Allt är som på en personbil o nya modellen är riktigt stor även i baksätet. Bakdörrarna går att öppna så man kan stuva in ett (eller flera) småbarn utan att besöka kiropraktorn efteråt. (...som på ett svensk/kinesiskt märke...)
Även Santa Fén har öppningsbara bakdörrar, men kanske kan upplevas som hög att klättra in i för de kortbenta i familjen?

Vill man ha markfrigång, väljer man Outback och kan gränsla lika stora tjälknölar som i Santa Fén men med bibehållen personbilskänsla.

Denna vinter med konstant höga snövallar är jag extra nöjd med Santa Fén eftersom vi fortfarande har lite sikt i korsningarna...och sidesteps löser problemet med barn som ska in ;-)
Anders ;-)
Former owner of: 2007 CM/V6/Exclusive -7, Gun metal, "Stockholm Edition"

Bra att ha länkar:
Accent
Santa Fé (SM)
Santa Fé (CM)
Tucson (JM)

27
anders skrev:
kurvan skrev:
Om pojkräser klarar sånt, vad kan vi dra upp med Santorna då? ;-)

Skämt åsido, jag har faktiskt fått kika närmare på nya Legacyn då svärföräldrarna har en sådan.

Legacyn (alltså inte Outback) är en personbil med riktigt bra 4wd. Allt är som på en personbil o nya modellen är riktigt stor även i baksätet. Bakdörrarna går att öppna så man kan stuva in ett (eller flera) småbarn utan att besöka kiropraktorn efteråt. (...som på ett svensk/kinesiskt märke...)
Även Santa Fén har öppningsbara bakdörrar, men kanske kan upplevas som hög att klättra in i för de kortbenta i familjen?

Vill man ha markfrigång, väljer man Outback och kan gränsla lika stora tjälknölar som i Santa Fén men med bibehållen personbilskänsla.

Denna vinter med konstant höga snövallar är jag extra nöjd med Santa Fén eftersom vi fortfarande har lite sikt i korsningarna...och sidesteps löser problemet med barn som ska in ;-)
Martin.n skrev: Eftersom jag nu märkt att min kropps lägnd ej vill bli längre än 1,70m..

Beslutade jag mig för att skaffa lite hjälp, när jag ska tvätta taket på santan...

Så det blev montering av fotstöd på trösklarna i fredags....

Och ungarna älskar detta steget som man kan hoppa ifrån..... He he ..
Bild
http://www.hyundai.nu/phpbb/viewtopic.p ... c&start=15
Sidesteps löser många problem så det skaffade jag även på 10an.
Svart Hyundai ix35 crdi A6 exclusive.
Svart Hyundai i40 crdi A6 sport.

29
Subarus Forester är en trevlig bil som stod högt upp på listan inför bytet. Snål på diesel, men väldigt mycket mindre inuti än Santan.

Det visade sig dock att Forester hade ett mycket irriterande uppträdande vid körning: bakfjädringen är på tok för mjuk, och dämpningen är lika med noll i returfasen.
Detta resulterar i ett jäddra nickande och gungande baktill, varje gupp som Santan sväljer blir till GUPP-GU-upp-upp med Forester.

Den nya Outback får fortfarande bara dra 1.750 kg, eller hur?
Santan drar 2,5 ton som manuell - där ser man skillnaden på bilarna...

Swedefe
SM-CRDI 2002 22.500 mil
bytt mot
SM-CRDI VGT 2005 15.500 mil
bytt mot
CM-CRDI R 2010 15.500 mil and counting

30
Ja nu har jag en Santa hemma på provkörning, ska ut ikväll med familjen, bara frugan kommer hem från jobbet nångång.....

Garvade hela vägen hem,,,,,satan vad stoooor den känns :)