Annons

Hyundai Kvalitetsgaranti 3 år på begagnad bil

1
Jag lämnade in min Santa fe på verkstad efter att den vägrat starta (fick själv ordna bärgare då det inte ingick i garantin).

På verkstan säger de att de kan kolla på bilen om ca 10 dagar. Jag berättar att jag måste ha bilen på jobbet där jag är beresningsskyldig om de kunde skynda på. Svaret: Jaha vi får se.

Jag ringer handlare, verkstan och lite annat folk ca 10 gånger för att skynda på min lagning då jag behöver bilen.Efter en vecka ringer jag och frågar hur det går. Svaret: vi ska kanske kolla på den snart.

Efter ytterliggare några dagar ringer verkstan och berättar att bilen är klar. Ett enkelt fel som tagit någon timme att fixa. Jag åker dit. De kräver mig på felsökningen, 800 kr. Lagningen gick på garantin men de påstår att jag måste betala felsökningen. Efter lite tjafs med verkstan får jag min bil och går utan att betala. Verkstan säger att de ska kolla detta noga och kanske skicka faktura till mig på felsökningen.

På garantin står. "Det ska vara bekymmersfritt att äga Hyundai".

"Avhjälpande enligt garantin ska ske inom skälig tid och utan kostnad eller väsentlig olägenhet för köparen". Skälig tid bedöms utifrån köparens behov av bilen, felets art och svårighet att fastställa felet.

Jag måste ha bil varje dag inom mitt arbete. Skälig tid ca 10 dagar utan felsökning, är inte skäligt i min värld. Att jag kanske ska behöva betala felsökning verkar knappast rimligt. Att jag har fått kostnader i form av lån av bilar och bussåkning är ju tråkigt för mig, men de kan inget göra.

Är detta en engångsföreteelse eller brukar Hyundai vara så omöjliga att ha och göra med? Min första Hyundai och just nu känner jag att jag tyvär gick jag på reklamen om det bekymmerlösa ägandet.
Annons

3
Jag tänkte inte skriva ner en verkstad, om detta är en engångshändelse.

Glömde att skriva att det var säkringen till ecu som hade gått. Alltså ett riktigt skitfel, trodde jag. Har kört bilen två gånger sen jag fick tillbaka den. Bägge gångerna har säkringen gått och bilen dött.

Ska bli kul att se hur mycket bråk det kommer att bli denna gång för att få detta kontrollerat . Eller är det normalt att säkringen till ECU går tre gånger på tre färder.

Jag är ingen mekaniker och har ingen aning om vad ECU står för men det berättar nog någon kunnig här. Effekten blir i allafall att bilen dör och vägrar starta innan jag har bytt säkringen.

4
Hej Mack och välkommen till Forumet! :D :D
Nog rätt att inte skriva ner en verkstad om det är en engångshändelse; Men om tjafset fortsätter i
samma stil - hoppas du inte har alltför långt till en annan auktoriserad verkstad! :idea: ( Vet inte var i landet du bor... :? )
(Eller om du kontaktar folk direkt på Hyundai - kolla denna tråden: http://www.hyundai.nu/phpbb/viewtopic.php?t=2561 )
Tips på sådana - bra - verkstäder finner du här på Forumet - eller så kommer det snart tips om det...! :wink: :D
:D Hälsningar
181 Skäreläjan

Hade en SF CM V6 A4 C7 Satin Beige -06
Numera Jeep Cherokee -15
Husbil Pilote V630J (Plåtis)

"Ditt hem är där din katt är...!"

5
Mack skrev:Jag tänkte inte skriva ner en verkstad, om detta är en engångshändelse.
Anledningen till kommentaren var att dom har förekommit flitigt på forumet och även i negativa sammanhang i "Vi bilägares" undersökning av verkstäder.
Hälsningar opticrob

Hade en Santa Fe 2,4 -03 GL med
Rejsiga luftintag istället för dimmiga lampor!

6
opticrob skrev:
Mack skrev:Jag tänkte inte skriva ner en verkstad, om detta är en engångshändelse.
Anledningen till kommentaren var att dom har förekommit flitigt på forumet och även i negativa sammanhang i "Vi bilägares" undersökning av verkstäder.
Visst! Bilia Haga Norra har ju diskuterats flitigt här på Forumet bl a...!
Fast det kan ju vara en annan verkstad denna gången? :?
:D Hälsningar
181 Skäreläjan

Hade en SF CM V6 A4 C7 Satin Beige -06
Numera Jeep Cherokee -15
Husbil Pilote V630J (Plåtis)

"Ditt hem är där din katt är...!"

8
Självklart skall garantin även omfatta felsökningen, det var en ny fint man inte hört förut :roll:

Problematiskt med såna här fel , gällande stillestånf hyrbilar osv. jag har tillägg på försäkringen så jag kan hyra bil billigare och slipper självrisken på bärgning, men det gäller bara vid 'ersättningsbar skada' typ krock eller stöld... eller om maskinskadeförsäkringen åberopas.

Vet inte hur villkoren ser ut exakt i den typ av stilleståndsföräkringar som säljs separat av ex Falck, möjlig att den täcker vissa kostnader. Premien är bara c:A 500/år.

10 dagar är nog på gränsen för 'skälig tid' när det inte saknas delar etc.
Jag vet en som fick ha sin Santa Fé på verkstaden 8 veckor men det är en annan historia....

9
Jag har nu fått höra att de har tagit beslut om att jag inte skulle behöva betala felsökningen.

Samtalade med verkstan om att säkringarna har fortsatt att gå. De sa att de skulle kolla upp inom företaget om det var ett fel som var kännt så de bara kunde beställa nya saker så jag kunde bara komma in och få detta åtgärdat.

Denna gång alltså inga problem. Precis detta jag vill ha av en garanti. Alltså inte som först att man svarar att vi kollar på bilen kanske om 10 dagar.

10
Hejåvälkommen Mack! :D :D

BRa att allt löste sig. Det är tröttsamt med såna löjligheter som som att verkstan ska ha betalt för felsökning.

Hyundais 3-åriga beggaranti tycker jag är av de bättre uppläggen när det gäller att köpa en begbil med trygghet. Det gäller bara att välja rätt årsmodell och miltal så att maxkraven inte trillar in för tidigt; nämligen max 9 år och max 14000 mil.

Min Santa Fe -02 köpte jag med beggaranti och där fick jag garantirep på fördelningslådan som läckte olja. En inte helt billig affär att betala själv för.
Mitsubishi Outlander PHEV -14
Toyota Auris 1.8 HSD -13
Santa Fe (SM) -03 2.4 GLS Vision

11
Har nu haft bilen inne i tre dagar på felsökning för att hitta felet. Felet uppkom aldrig när den var där. Däremot verkar de har kontrollerat det mesta och allt ska funka. Har kört bilen själv några gånger och felet har inte återkommit.

Verkstan har varit mycket hjälpsamma och inga problem denna gång.