Annons

Köptips Hyundai santa fe -06/-07

1
Hej.

Har stora funderingar i att köpa mej Hyundai närmare bestämt en Santa Fee.
Tycker mycket om den nya karossen som 06 och 07 har så får nog bli en sådan men skulle behöva lite tips och råd.

Disel eller bensin? Hur mycke skiljer det i skatt? Driftkostnad?

Vad bör man kolla efter vid bilköpet? Vilka vanliga fel har santa fee? Vilka "fällor" ska man undvika?

Är det någon större skillnad i kaross storlek på att köpa en 7 sitsig eller en 5 sitsig? Vad är det för mer skillnaden än 2 extra säten?

Är tacksam för all info jag kan få om Santa fee årsmodell 06-07.

// Joakim.[/u]
Annons

2
Hej Joakim och mycket välkommen till Forumet! :D :D
Vi köpte vår första Santa 2003, och vi bytte upp oss 2006 till nya modellen (eller som den också kallas: "GoSanta"),
och det är faktiskt en alldeles underbar kör-/åkupplevelse! :biggrin:
Vi har en bensinare - V6 - då vi inte kör så mycket med den per år, att det skulle löna sig med diesel.
Några vanliga fel eller "fällor" kan jag inte komma på, men det är säkert fler som kan kommentera det...!
Skillnaden på 5- eller 7-sitsigt är ju en del i utrustningen som inte syns direkt;
T ex har den sjusitsiga automatisk nivåreglering, och det är en grej som jag upptäckt är riktigt bra - hur det nu funkar...?
Och ett PS: Första Santa Fe´n har modellbeteckning SM, och den senare modellen har CM!
Här i Forumindexet kan du se inom parantes de olika modellbeteckningarna (ur-Santa = SM, Tucson = JM o s v...!) :wink: :wink:
:D Hälsningar
181 Skäreläjan

Hade en SF CM V6 A4 C7 Satin Beige -06
Numera Jeep Cherokee -15
Husbil Pilote V630J (Plåtis)

"Ditt hem är där din katt är...!"

3
Hejåvälkommen Joakim! :D :D

Några svar på dina frågor:
1) Diesel el. bensin: Kortfattat svar, kör du lite välj bensin, kör du mkt välj diesel. Andrahandsvärde och köppris på bensinare är lägre än för diesel. Gränsen går vid gissningsvis 1200 - 1300 mil /år.

2) Vanliga fel: Inte många, men länkstagen till krängningshämmarna fram börjar ofta klonka och gnissla. Annars har det inte varit några typfel att prata om som jag minns.

3) Karossen är identisk för 5-sitsarn och 7-sitsarn. Som nämnts har 7-sitsarn nivåreglering på bakaxeln. Sätena i 7-sitsraden funkar egentligen bara för kortare personer. Fördelen med 5-sitsarn är att det finns en bra balja istf stolar under bagagegolvet.
Mitsubishi Outlander PHEV -14
Toyota Auris 1.8 HSD -13
Santa Fe (SM) -03 2.4 GLS Vision