Annons

Koppling!!!

1
Hejsan alla glada mäniskor!!!
Har en 03as santa som gått runt 13-14.000 mil så igår gav kopplingen upp efter att ha kört ut husvagnen till mina kära föräldrar :twisted: !!! Så nu mina stora frågor (som säkert fråggats och svarats på flera gånger) hur mycke jobb äre att byta koppling äre nått man kan göra själv hemma i garaget eller äre bara att glöma?? Vet ej om det är bytt koppling innan så hur stor är chansen att den är utbytt eller ombyggd?? (gått som demo bil innan jag köpte den) Så uppskatar alla tips och ideer som kan fås.
Annons

2
Hej och mycket välkommen till Forumet, Sigge Signal! :D :D
Själv är jag inte bekant med kopplingsbyten - har automat - men hav lite tålamod; Vi har ett flertal experter med här på Forumet,
och dessa har för vana att komma med mycket goda råd!
Det råder lite stiltje på Forumet för närvarande, många håller kanske på att "göra våren", men ett, tu, tre, så är det full rulle igen!
Passa under tiden på att gå igenom "Funderingar och Svammel", samt "Projekt- och Bilarkivet" - där finns mycket kul...! :idea: :biggrin:
:D Hälsningar
181 Skäreläjan

Hade en SF CM V6 A4 C7 Satin Beige -06
Numera Jeep Cherokee -15
Husbil Pilote V630J (Plåtis)

"Ditt hem är där din katt är...!"

3
Jag har luskat lite i detta faktiskt.... Kopplingen byggs ju om , så du behöver både de vanliga slitagedelarna samt nytt svänghjul.

Delarna finns på mekonomen, dock ej svänghjulet, och går på c:a 6000 sist jag kollade. Det är c:a 10 timmars jobb för en auktoriserad meck att byta detta, man måste lossa motor låda, ur med drivaxklar osv. Ett himla massa skruvande men inga specialverktyg.

Hela jobbet kostar när jag frågade sist mellan 13-16.000 på aukt verkstad.

Jag väntar på att min också skall rasa snart......

4
Okey ska nog åka förbi på min aktoriserade bil firma och höra mig för lite men ska nog göra ett ryck i helgen och riva ut lådan så får man se vad som döljer sig där backom har hört nått om att kopplingen eller nått ska presas på svänghjulet så ska höra mig för men bör inte vara några problem då man jobbar på bilfirma med många mekaniker som har flera års erfarenhet så "wish me luuk" så åter kommer jag med mer info framöver om det är igenomför bart för en vanlig svensson!!! TACK TACK :!:

5
Hej sigge_signal och välkommen! :D :D
Att byta själv är inte superenkelt. Har du tillgång till verkstad med lyft + separat växellådslyft så är förutsättningarna bättre. Kolla i Haynesmanualen också.
Mitsubishi Outlander PHEV -14
Toyota Auris 1.8 HSD -13
Santa Fe (SM) -03 2.4 GLS Vision