Har alltid tyckt det har varit bra drag i bilen vid tex omkörningar, men nu på senare tid så tycker jag att den är mycket slöare än förut.
Den har gått 11000 mil, kamrem bytt.
Har provat sån där som renar insprutningsgrejerna som man kan köpa på macken, har glömt vad de heter, men det har inte blivit bättre, finns det annat man kan köpa som är bättre.
Är det någon som har nåt tips.
Ska man pröva att byta luftfilter, tändstift eller vad.
hjälp sökes..
Mvh // starre
Annons
4
Blev den slöare i samband med kamremsbytet? Isf skulle de kunna ha misslyckats med timingen vid återmonteringen.
Anders 
Former owner of: 2007 CM/V6/Exclusive -7, Gun metal, "Stockholm Edition"
Bra att ha länkar:
Accent
Santa Fé (SM)
Santa Fé (CM)
Tucson (JM)
Bra att ha länkar:
Accent
Santa Fé (SM)
Santa Fé (CM)
Tucson (JM)
5
Kan det verkligen vara så, för jag kan tycka att det blev så efter kamremsbytet.anders skrev:Blev den slöare i samband med kamremsbytet? Isf skulle de kunna ha misslyckats med timingen vid återmonteringen.
Har bilen inne för en plåtskada, kanske skulle fråga om det, kan man be om ett kostnadförslag eller tar bilverkstäder pengar för att göra ett kostnadförslag, det va länge sen jag hade en bil inne på verkstad.
Tacksam för svar
//Staffan
7
Ja, om vevaxel och kamaxel/-lar inte är rätt synkade och tändningen styrs av läget på vevaxeln via vevaxelgivaren (antar jag?!) så kommer man att få en antändning av bränsleblandningen antingen för tidigt innan max kompression är uppnådd, eller för sent så att kolven redan är på väg ner och avgasventilerna öppnat redan i värsta fall.
Förr kunde man som Petroff säger, manipulera/kompensera lite av detta genom att vrida på fördelaren, som drevs av ett kugghjul från kamaxeln, men hur känsligt det är idag kan jag nog inte riktigt uttala mig om.
Kan vara värt att kolla upp iaf kanske?
Förr kunde man som Petroff säger, manipulera/kompensera lite av detta genom att vrida på fördelaren, som drevs av ett kugghjul från kamaxeln, men hur känsligt det är idag kan jag nog inte riktigt uttala mig om.
Kan vara värt att kolla upp iaf kanske?
Anders 
Bra att ha länkar:
Accent
Santa Fé (SM)
Santa Fé (CM)
Tucson (JM)
Bra att ha länkar:
Accent
Santa Fé (SM)
Santa Fé (CM)
Tucson (JM)
8
Då ska jag lämna in den, så får dom söka felet, fick ett pris på 1050 för att söka fel.
Tack för hjälpen
Tack för hjälpen
9
Men sådana bojsänken i gjutgärn har vi ju inte längre under huven.
(Verkstan bakom OKQ8 i Viksjö har gott renome´)
"Petroff"
Santa Fe V6 GLS Exclusive-02 svart.
Suzuki Samurai -97 svart.
Jeep Grand Cherooke-02 Svart
Suzuki Samurai -97 svart.
Jeep Grand Cherooke-02 Svart
11
För jag märker när jag ska köra om, och gör en "kick down".....heter det så
när jag kör i 90-100 km/h så blir det som ett hack, att det liksom inte funkar som det ska, den drar på tvåan så länge att det inte finns kraft, sen när trean kommer in så går det bättre, men det har varit stunder att jag blivit rädd att jag inte kommer om den jag ska köra om.