Annons

Problem med koppling på Santa Fe 02

1
Köpte nyligen en Santa Fe 2,4 årsmodell 02 från en bilfirma. Den hade gått ca 4000 mil. När jag kollade upp bilen senare visade det sig att den stått på bilfirma i 3,5år - alltså ej körts regelbundet. Vid provkörning gick den fint. Snart dök dock diverse problem med kopplingen upp. För det mesta fungerar kopplingen fint men ibland uppträder följande:

1. Pedalen blir trög när man trycker ner den. Det håller i sig ett antal tryckningar och sedan blir den normal igen. Det händer ngn gång i veckan.

2. Ett klonkljud/duns uppkommer när man lägger i växlarna ganska ofta.

3. Kopplingen hugger på 1.an och 2.an (flera ryck när man tar upp pedalen, låter ung. drrrr). Kan hålla på så ett tag sen blir den normal.

Kopplingen slirar inte. Hydraulolja byttes men ingen skillnad efteråt. Bilfirman säger att de inte vet vad det är och skyller på att kopplingen på Santa Fen är underdimensionerad och hugg är normalt. Jag köper dock inte den förklaringen speciellt när ett flertal andra Hyundai verkstäder säger att kopplingen måste bytas.

Har någon haft liknande problem? Tacksam för alla förslag på vad det kan bero på snarast då garantitiden snart löper ut.

Dora
Annons

2
Hej Dora och mycket välkommen till Forumet! :D :D
Vad kopplingen beträffar finns ett flertal trådar att söka på här på Forumet, t ex:
http://www.hyundai.nu/phpbb/viewtopic.php?t=1918
eller
http://www.hyundai.nu/phpbb/viewtopic.php?t=435
(Gör en sökning högst upp - det finns massor att läsa!)
I vilket fall - jag hade sett till att få in bilen på en BRA/auktoriserad verkstad, INNAN garantitiden går ut!
Om det nu behövs en ny koppling m m...! :idea:
:D Hälsningar
181 Skäreläjan

Hade en SF CM V6 A4 C7 Satin Beige -06
Numera Jeep Cherokee -15
Husbil Pilote V630J (Plåtis)

"Ditt hem är där din katt är...!"

3
Hej tack för välkomnandet och informationen. Ska kolla där. Det är ju den verkstan/återförsäljaren där jag köpte bilen som får göra jobbet och som står för MRF garantin, eller? Nu när jag samlat mer info om SF koppling bla på det här forumet tar vi en ny diskussion på måndag.

Hälsningar Dora

4
Jo, som du säger är det bilhandlaren som skall stå för de åtgärder som behövs - annars är ju inte garantin någonting värd.
Det har hänt förr, att det har "tagit skruv" att ha en hänvisning till Forumet (eller rättare: Club Hyundai SUV Sweden, som bl a Hyundai Sverige
håller ett öga på vill jag minnas att jag läst); Många vet ju att här finns en hel del expertis när det kniper...! :wink: :wink:
:D Hälsningar
181 Skäreläjan

Hade en SF CM V6 A4 C7 Satin Beige -06
Numera Jeep Cherokee -15
Husbil Pilote V630J (Plåtis)

"Ditt hem är där din katt är...!"

5
Tack för tipset. Bra idé, ska hänvisa till forumet när jag diskuterar saken med verkstan imorgon. Har hittat mycket bra information här.

Hälsningar Dora

7
Verkstan sade först att de inte vet vad det är för fel och att de hade ringt Hyundai som inte heller visste. När jag konfronterade dom med att att antal andra Hyundaiverkstäder (7 st) var mer än villiga att byta min koppling och hade ett antal olika möjliga idéer till vad som kan vara fel svarade dom med att det inte är något fel på kopplingen för att bilen går att köra! Och att det är så klart att de andra vill fixa kopplingen om jag betalar! Och det kommer från en handlare med MRF-garanti! Så nu är det Allmänna Reklamations Nämden som gåller. Ska dock först prata med Motormännen igen.

Hälsningar Dora

8
Hej, det kanske är därför blien stått i 3,5 år? verkar ju annars helt orimligt att en bil skulle ställas undan och inte säljas.

Vad felet än är så måste ju kopplingen rivas ned vilket är en himla massa jobb, och då byter man självklart till den nya med 1 svänghjul.

orignalkopplingen kanske är underdimensionerad , men det varierar på olika bilar hur det har fallit ut. Vissa har fått bytas redan efter några tusen mil, och andra har gått över 25000 utan att fallera. Min som gått 15000 tar lite högt men fungerar i övrigt bra.

Att dom generellt skulle hugga har jag inte hört om.

Hyundai tog alla kopplingsbyten på garanti/goodwill fram till c:a början 2006 (var det va?) sen var det stopp. Man tog alltså de som rasade, inte byten i förebyggande syfte.

Det här blir ju en tvist mellan dig och bilfirman så ARN är väl en bra väg att gå om de inte vill bistå med hjälp.

Ibland räcker det med att dom får kopian på anmälan för att agera

Lycka till

9
Tack.

Nu har kopplingen inte huggit eller varit trög i ca i vecka. Dunsljuden kommer dock då och då. Undrar om ev beläggningar på lamellerna börjar nötas bort (ett par verkstäder föreslog detta som orsak då bilen stått så länge). Får se om/när de andra problemen dyker upp igen.

Hälsningar, Dora

10
Apropå beläggningar så blev jag nervös när det "gnekade" från kopplingen när jag skulle starta. Trodde att den började ge upp efter 19000 mil. Åkte till verkstan, men dom trodde det var beläggningar på lamellerna och gav mig rådet att slira lite på kopplingen några gånger.
Ljudet försvann :shock:
Hälsningar opticrob

Hade en Santa Fe 2,4 -03 GL med
Rejsiga luftintag istället för dimmiga lampor!

11
Viktigt att fastställa:
har orginalkopplingen "dual mass" blivit utbytt mot den uppdaterade
"single mass"?

Fikonspråk, men en auktoriserad Hyundaiverkstad vet vad som menas, och kan fastställa vad som eventuellt är gjort med bilen tidigare.


Swedefe
SM-CRDI 2002 22.500 mil
bytt mot
SM-CRDI VGT 2005 15.500 mil
bytt mot
CM-CRDI R 2010 15.500 mil and counting