Jag tänkte köpa en frontbåge, den som heter "mjuk" som det står santa fe på. Frågan är nu om det är trixigt att montera den själv? Måste man skruva mycket, montera bort mycket etc? Är det någon som vet?
Annons
2
Utan att ha någon erfarenhet från just den bågen (dyr?) så vågar jag påstå att det är enkelt att montera frontbåge.
Stötfångarskinnet måste ner, känns lite läbbigt att ge sig på att "demontera" en ny bil, men det behövs inget mer än sunt förnuft och vanliga handverktyg.
Just när bågen skall lyftas på plats och måttas in så kan det vara bra att vara två, men annars jobbar man bäst själv...
Monterade KAMAs låga A-båge själv en kväll inför en fjällresa - stod utomhus i mörkret, i lätt snöfall...
Inget idealiskt förhållade, men det gick det med...
Swedefe
Stötfångarskinnet måste ner, känns lite läbbigt att ge sig på att "demontera" en ny bil, men det behövs inget mer än sunt förnuft och vanliga handverktyg.
Just när bågen skall lyftas på plats och måttas in så kan det vara bra att vara två, men annars jobbar man bäst själv...
Monterade KAMAs låga A-båge själv en kväll inför en fjällresa - stod utomhus i mörkret, i lätt snöfall...
Inget idealiskt förhållade, men det gick det med...
Swedefe
3
Inte några större bekymmer
stötfångaren måste ner, stort plastsjok.
2st skruvar sitter under strålkastarna kan vara svåra att se
så dessa måste bort.
Några förstärkningsjärn monteras i fronten
och två hål får tas i gallret i stötfångaren
där fästena till bågen sticker ut.
Bara att skruva tillbaka stötfångaren och montera
dit bågen eller extraljusfäste som det heter på
byråkratsspråk.
Elsystemet på santa fe är lite konstigt (+ på alla kablar när bilen är
avstängd) så jag tog både + och - till extraljusrelät vid strålkastaren.
Någon som har någon annan ide
Min bil med båge finns med på bilder från Nora träffen
Lasse
stötfångaren måste ner, stort plastsjok.
2st skruvar sitter under strålkastarna kan vara svåra att se
så dessa måste bort.
Några förstärkningsjärn monteras i fronten
och två hål får tas i gallret i stötfångaren
där fästena till bågen sticker ut.
Bara att skruva tillbaka stötfångaren och montera
dit bågen eller extraljusfäste som det heter på
byråkratsspråk.
Elsystemet på santa fe är lite konstigt (+ på alla kablar när bilen är
Lasse
4
Att ta + o - till relästyrningen av relät är OK tycker jag, men om du tar all strömmatning till belysningen från ena strålkastaren så undrar jag om det inte är risk för överbelastning o ev. spänningsfall. Det beror väl på vilka H4-glödisar du har + effekten på x-ljusens glödlampor.Lasse skrev: Elsystemet på santa fe är lite konstigt (+ på alla kablar när bilen är
Lasse
Jag är iofs okunnig om kabeldimensionerna, men ett alternativ skulle vara att strömmata (eller snarare jorda) x-ljusen med "rätt" dimension direkt till tex batteriet eller ngn kopplingsplint. Relästyrningen tas från strålkastaren.
Du vet ju själv hur det funkar på din bil och är du nöjd med inkopplingen och resultatet, så är det ju inte så mkt att orda om!
9
Utdrag från kama produkters hemsida.Lagligt, olagligt eller "mittimellan"?
Lagar och förordningar
Suv,Vans,Pickups
I dags dato så är alla våra produkter till SUV,Vans,Pickups och Personbilar godkända av Svensk Bilprovning förutom det som kallas frontskydd. Frontskydd kallas det när man har öron på bågen som skyddar huvudstrålkatsarna. Dessa är inte godkända att använda på vanliga vägar. Dom får bara köpas till specialfordon som inte skall köras på vanliga vägar.
Om detta stämmer med gällande lagstiftning har jag inte kunnat verifiera eller bekräfta, men jag har för mig att det finns någon typ av reglering gällande tillverkningsdatum på fordonet, som säger om man får eftermontera båge.