Annons

Motorvärmare, installation / laddluftkylare hur ta bort

1
Är det någon som kan förklara för en nybliven Santa ägare hur man enklast lyfter bort laddluftkylaren (den som ligger över motorn) gissar att det blir rätt så blött av kylvatten hur man än gör :( skall sätta i motorvärmare pluggen i blocket så jag gissar att man måste ta bort den för att komma åt eller är det någon som vet om detta kan göras underifrån?

Undrar oxå var ni har satt elintaget. Calix har ju ett intag som lämpar sig att sätta direkt i plasten men jag har en vit bil och den kommer ju att lysa som sola i Karlstad 8) min fundering är iaf att försöka få dit den i nedkant av grillen där syns den nog minst..... föresten tror ni man kommer åt att montera intaget i grillen utan att ta bort plasten i fronten?

Många frågor från en en för fullt lärande nybliven Santa ägare. Hoppas på kloka svar från detta eminenta forum :D :D

//Sailor
Mvh/
Sailor

HYUNDAI SANTA FE 2.2 A5 CRDI
Vit Sailing Edition -07 Automat Svart skinn
Tabbert Comtesse 560E
VW Caddy -06 TDI (frun)
Annons

2
Det är rätt enkelt att ta bort laddluftkylaren. Jag kanske kan ta bilder vid tillfälle. Lovar inget.

1) Ta bort plastinsuget som sitter högst upp till vänster om mitten precis bakom grillen. 4 plastskruvar med plugg som tas bort. Ta bort plastdetaljen. Detta för att kunna lirka ur intercoolern.

2) Leta reda på elkontakten som sitter längst bak på intercoolern till vänster. Koppla lös den.

3) Koppla lös de två små gummislangarna till vänster på intercoolern. Notera färgmarkeringen. Röda stripes på främre slangen. Använd flatmejsel eller hellre ngt plastverktyg. Slangarna sitter fast rätt ordentligt pga vakuum. Kämpa på!

4) Använd en rejäl polygrip och demontera de två luftslangarna bak till vänster och fram till höger. Kraftiga fjäderbelastade slangklämmor.

5) Skruva loss intercoolern. Använd hylsa 10mm med förlängare. Två skruv framme vid grillen och två skruvar bak vid torpedväggen.

6) Lirka ut intercoolern genom att lyfta och vrida åt vänster. Det borttagna plastinsuget gör att det finns utrymme att lyfta ur paketet.
Mitsubishi Outlander PHEV -14
Toyota Auris 1.8 HSD -13
Santa Fe (SM) -03 2.4 GLS Vision