Ja, se upp!
Håller fullständigt med ClassClas om att var vaksam på däcken via I-net!
Kolla testerna och se t.ex. Continental's däck där de som är gjorda för norden får bra resultat medan de andra "ballar ur" under kall väderlek.
Som skåning skulle jag kanske klara mej med "kontinetaldäck" för det mesta, men valde i alla fall att beställa "riktiga" vinterdäck (Nokian hakapelitta - odubbade).
@nders
Annons
18
Tack för den Lenn98!
Då har jag i alla fall ett par vinterdäck några år gamla - men nya?- klara till hösten något år!
Tur man bor nära kontinenten så jag kan köra 16 mil till Tyskland och "fylla tankarna" med diverse godheter!
@nders
Då har jag i alla fall ett par vinterdäck några år gamla - men nya?- klara till hösten något år!
Tur man bor nära kontinenten så jag kan köra 16 mil till Tyskland och "fylla tankarna" med diverse godheter!
@nders
ix35 CRDi-R, 184, A6, Exclusive, blev Cool Brown. Beställd 7/7-10 - lev. 23/6-11!!
Extreme 158 husbil(Fiat Ducato chassi) 2009
20
Tack Lenn98!
Lite empati och plåster på såren!
Ska skick nåed gått te daj når bilen väl e här - som vi skåningar säger!
Haur du elektonisk påst?? Eller e de hästadroska som e redigt?
@
Lite empati och plåster på såren!
Ska skick nåed gått te daj når bilen väl e här - som vi skåningar säger!
Haur du elektonisk påst?? Eller e de hästadroska som e redigt?
@
ix35 CRDi-R, 184, A6, Exclusive, blev Cool Brown. Beställd 7/7-10 - lev. 23/6-11!!
21
Ljudnivån i kupén blev verkligen inte bättre med dubb.
Kanske det är ett godtagbart argument för dubbfritt.
Annars så vete katten, 15-20% bättre bromsförmåga på is och statistiskt 40% bättre överlevnad är svårt att argumentera emot.
Jag är inte den som kör fortare bara för att det sitter dubb i däcken, snarare långsammare eftersom jag vill ha dom kvar i däcken. Alltså får jag den extra marginalen.
Sen så bör ni ha med er en bultpistol när ni ska ta loss hjulmuttrarna, attans vad det satt hårt.
Mvh/e
Annars så vete katten, 15-20% bättre bromsförmåga på is och statistiskt 40% bättre överlevnad är svårt att argumentera emot.
Jag är inte den som kör fortare bara för att det sitter dubb i däcken, snarare långsammare eftersom jag vill ha dom kvar i däcken. Alltså får jag den extra marginalen.
Sen så bör ni ha med er en bultpistol när ni ska ta loss hjulmuttrarna, attans vad det satt hårt.
Mvh/e
IX35 2.0 CRDi-R A6 Exclusive, Cassa White
Peugeot 107
Hobby 605 AK
Peugeot 107
Hobby 605 AK
22
Ang. hårt sittande muttrar. Den här: http://www.jula.se/hjulmutterdragare-124409Erik Å skrev:Ljudnivån i kupén blev verkligen inte bättre med dubb.
Mvh/e
är min kompis och har hittills klarat alla situationer tack vare den utdragbara stången. En lös 21 mm hylsa får köpas till separat.
Mitsubishi Outlander PHEV -14
Toyota Auris 1.8 HSD -13
Santa Fe (SM) -03 2.4 GLS Vision
Toyota Auris 1.8 HSD -13
23
Även om det här är en ix35-tråd kan jag berätta att jag la på mina vinterhjul på min CM idag. Jag rengjorde bromsarna noga enligt denna brux http://www.hyundai.nu/phpbb/viewtopic.php?t=180 och gick även igenom frambromsarna denna gång. Och ser man på: Vänster fram nedre glidpinnen till oket satt i princip fast så jag fick plocka loss pinnen och rengöra och smörja upp den. Det är kanske därför jag har drabbats gnissel från bromsarna ibland. Jag får se hur bra det funkar. Annars får jag byta ut glidpinnarna till nya.
Det är inte så mkt extrajobb att se över bromsarna och jag rekommenderar denna översyn när hjulen ändå byts mellan säsongerna.
Det är inte så mkt extrajobb att se över bromsarna och jag rekommenderar denna översyn när hjulen ändå byts mellan säsongerna.
Mitsubishi Outlander PHEV -14
Toyota Auris 1.8 HSD -13
Toyota Auris 1.8 HSD -13
24
samma i gbg, dubbförbud!SuperMek skrev:Jag har haft dubbade däck i hela mitt liv men valde nu för första gången dubbfritt, inte för att de är bättre, tvärtom, utan för att politikerskurkarna börjar stänga av vägar i Stockholm för dem med dubbdäck! Samma resonemang förs för inforande i flera städer, dvs med denna trend blir det besvärligt framöver om det sitter dubbdäck på bilen.
men jag har haft dubbfria ett par år/bilar och jag måste säga att de är bättre! tystare, mjukare och funkar bra. jag tycker dubbdäck klarar ett år sen är dubbarna borta, medens dubbfria är bra i flera år.
kör man mäst på oplogade vägar i dalarna så kan dubben vara bra.. men även där fungerar dubbritt. så.. smaken är som baken!
vill man ha grepp på riktigt så finns snökedjor!
25
Idag satte jag på vinterdäcken, f-n vad mycket snyggare fälgarna till vinterdäcken är. Kromade 6-ekrade är häftigt på en svart bil. Har aldrig gillat Hyundais fälgdesign någonsin. Till sommaren blir det nog att skaffa nya kromade fälgar.
// Lennart
// Lennart
IX35 2.0 CRDi-R A6 Exclusive. Syndigt svart
VW Amarok -12
Yamaha 1600
VW Amarok -12
Yamaha 1600
26
Låter fint!Lenn98 skrev:Idag satte jag på vinterdäcken, f-n vad mycket snyggare fälgarna till vinterdäcken är. Kromade 6-ekrade är häftigt på en svart bil. Har aldrig gillat Hyundais fälgdesign någonsin. Till sommaren blir det nog att skaffa nya kromade fälgar.
// Lennart
181 Skäreläjan
Hade en SF CM V6 A4 C7 Satin Beige -06
Numera Jeep Cherokee -15
Husbil Pilote V630J (Plåtis)
"Ditt hem är där din katt är...!"
27
Nu måste Lenn98 skriva och (gärna med bild) berätta vad det är för fälgar han monterat v-däcken på!
Dessutom kanske vi skall prata om hur vi skall skydda alu-fälgar (och kanske kromade sådana) från vinterns salt.
Jag vet att det finns speciella "vinter-alu-fälgar", och har beställt sådana, men vad skiljer från vanliga?
Har hört att det är bra att vaxa alu-fälgar innan vintern. Är det bra - eller någon som har bättre tips?
@nders - en saltstänkt skåning!
Dessutom kanske vi skall prata om hur vi skall skydda alu-fälgar (och kanske kromade sådana) från vinterns salt.
Jag vet att det finns speciella "vinter-alu-fälgar", och har beställt sådana, men vad skiljer från vanliga?
Har hört att det är bra att vaxa alu-fälgar innan vintern. Är det bra - eller någon som har bättre tips?
@nders - en saltstänkt skåning!
28
Kan inte fixa bild för tillfället, men det är de här fälgarna: SvF Milano 7x16 http://www.bythjul.com/?page=129&item=37908
Tyvärr verkar de inte finnas som helkrom något längre. ix35an har fått ärft dom efter Tucsonen och de har klarat fyra vintrar förvånadsväl bra.
Kanske lite för tidigt tänkande, men till sommaren måste jag ha de här: http://www.bythjul.com/?page=129&item=24691
// Lennart
Tyvärr verkar de inte finnas som helkrom något längre. ix35an har fått ärft dom efter Tucsonen och de har klarat fyra vintrar förvånadsväl bra.
Kanske lite för tidigt tänkande, men till sommaren måste jag ha de här: http://www.bythjul.com/?page=129&item=24691
// Lennart
IX35 2.0 CRDi-R A6 Exclusive. Syndigt svart
VW Amarok -12
Yamaha 1600
VW Amarok -12
Yamaha 1600
29
Haha va lustigt jag har också tittat på de där milano fälgarna, jättesnyggaLenn98 skrev:Kan inte fixa bild för tillfället, men det är de här fälgarna: SvF Milano 7x16 http://www.bythjul.com/?page=129&item=37908
Kanske lite för tidigt tänkande, men till sommaren måste jag ha de här: http://www.bythjul.com/?page=129&item=24691![]()
![]()
// Lennart
Hyundai ix35 2.0 CRDi-R A6 Sport,CoolBrown 2011
Re: Idag åker dom på, mina dubbade vintertofflor alltså.
30Utan dubb och på sedan två veckor. Väntar ivrigt på halka och snö nu. Vill gärrna testa 4wd!Erik Å skrev:Blir jag först eller.....
Putsade upp de gamla 16" jag sparade från Tuccen igår. Dom har gått 4 säsonger och det finns massor kvar av gummit och dubben.
Hoppas det funkar ännu en säsong.
Därefter står jag inför valet dubb eller inte dubb. Hur gör ni ?
Mvh/e